Mówi: | Mariusz Filipek |
Funkcja: | zastępca Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców, pełnomocnik ministra ds. deregulacji i dialogu gospodarczego, Ministerstwo Rozwoju i Technologii |
W połowie maja pierwszym pakietem deregulacyjnym zajmie się Senat. Trwają prace nad drugim pakietem
Zgodnie z zaplanowanym porządkiem obrad na posiedzeniu 14–15 maja Senat zajmie się pierwszym pakietem deregulacyjnym, przygotowanym przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Przyjęty w ubiegłym tygodniu przez Sejm dokument zawiera około 40 rozwiązań, które mają ułatwić prowadzenie biznesu. W ciągu kilku miesięcy efekty mają być odczuwalne dla przedsiębiorców. Jednocześnie trwają już prace nad kolejnymi propozycjami deregulacyjnymi.
– Efekty pierwszego pakietu deregulacyjnego staną się odczuwalne i będą realne dla przedsiębiorców w momencie, kiedy zostaną podpisane przez pana prezydenta. Ustawa musi przejść cała drogę legislacyjną, a więc Sejm, Senat, pan prezydent, kilka miesięcy i te efekty będą odczuwalne – mówi agencji Newseria Mariusz Filipek, zastępca Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców, pełnomocnik ministra ds. deregulacji i dialogu gospodarczego, Ministerstwo Rozwoju i Technologii.
Sejm przyjął niemal jednogłośnie pierwszy pakiet deregulacyjny w czwartek 24 kwietnia. W tym tygodniu trafił do Senatu i został wpisany do porządku najbliższego, majowego posiedzenia. Jak podkreślił minister rozwoju i technologii Krzysztof Paszyk, pierwszy pakiet deregulacyjny to przełom w procesie upraszczania przepisów i wprowadzania rozwiązań, które będą wspierać, a nie niszczyć i ograniczać polskie firmy. Zmiany przewidziane w pakiecie dotyczą nowych zasad kontroli przedsiębiorców, np. skrócenia maksymalnego czasu kontroli z 12 do sześciu dni i dostosowania ich częstotliwości do stopnia ryzyka związanego z daną działalnością, a także wprowadzenia obowiązku doręczenia przedsiębiorcy przed wszczęciem kontroli wstępnej listy potrzebnych informacji i dokumentów. Część przepisów ma na celu usprawnienie przebiegu postępowań administracyjnych, np. wprowadzają elektronizację postępowań przed Krajową Izbą Odwoławczą czy zachęcają do częstszego wykorzystania tzw. wezwań miękkich, czyli możliwości wystąpienia do przedsiębiorcy bez wszczynania postępowania. Trzeci obszar zmian to doprecyzowanie zasad tworzenia przyjaznego prawa gospodarczego, czyli np. odpowiednio długiego vacatio legis czy równoważenia obowiązków administracyjnych (zasada one in, one out).
Cytowany w komunikacie minister dodał, że proces deregulacji ruszył z pełnym impetem i wkrótce mają być przedstawione kolejne rozwiązania. Według zapowiedzi proces ten ma objąć ponad 120 ustaw, które niebawem z poziomu rządu trafią do Sejmu.
– W drugim pakiecie deregulacyjnym Ministerstwa Rozwoju i Technologii są kolejne korzystne zmiany dla przedsiębiorców, kolejne dobre przepisy w wielu ustawach. Mówię trochę enigmatycznie, ale mówię też o dobrych rozwiązaniach systemowych z punktu widzenia przedsiębiorców i mówię też z punktu widzenia kilkunastu ustaw, które obecnie są analizowane. Między innymi jest to Kodeks karny, prawo zamówień publicznych, ustawa o przedsiębiorcach – wymienia Mariusz Filipek.
24 kwietnia przedstawiono efekty współpracy rządu ze stroną społeczną w obszarze deregulacji. Zespół Rafała Brzoski w ciągu dwóch miesięcy zaproponował ponad 200 ustaw, z czego rząd przeanalizował 197 propozycji, a 123 przyjął do realizacji (62 proc.). Zgodnie z zapowiedziami pakiet ustaw ma być procedowany na pierwszym posiedzeniu Sejmu po wyborach prezydenckich, a zespół ma kontynuować prace nad kolejnymi propozycjami. Wśród szczegółowych propozycji znalazły się: centralna e-rejestracja wizyt u lekarzy, nowe usługi w aplikacji mObywatel (m.in. dostęp do danych medycznych i mEmerytura), cyfryzacja sądownictwa, cyfrowe orzeczenia medycyny pracy, domniemanie niewinności podatnika w rozliczeniach podatkowych, podniesienie progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych, racjonalizacja wymiaru kar w obrocie gospodarczym czy zdalne rozprawy karne.
– Jeśli chodzi o ewentualne przyspieszenie co do deregulacji, odniosę się do przepisów unijnych, gdzie mamy nadprodukcję prawa, odniosę się do przepisów polskich, gdzie wydaje się również, że przez dziesiątki lat prawo było nadprodukowane. A czy potrzebujemy przyspieszenia w deregulacji? Uważam, że potrzebujemy racjonalnego tworzenia prawa, nowych przepisów, mądrego, spójnego, w dialogu z przedsiębiorcami, w bardzo dużych konsultacjach, żeby każdy przepis nowy był świadomy, mądry i wkomponowywał się w system – podkreśla zastępca Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców.
Czytaj także
- 2025-04-29: Coraz mniej kredytów bankowych płynie do polskiej gospodarki. Przed sektorem duże wyzwania związane z finansowaniem strategicznych projektów
- 2025-04-25: Rząd zapowiada nową strategię wspierającą polski kapitał. Rodzimym firmom przyda się promocja ze strony instytucji państwowych
- 2025-04-02: Temat deregulacji dominuje media tradycyjne i społecznościowe. Więcej pozytywnej narracji niż negatywnych uwag
- 2025-04-04: Obowiązki w zakresie zrównoważonego rozwoju staną się mniej uciążliwe. Będą dotyczyć tylko największych firm
- 2025-04-14: Nowe technologie podstawą w reformowaniu administracji. Będą też kluczowe w procesie deregulacji
- 2025-04-15: Obciążenia regulacyjne uderzają w branżę nowych technologii i start-upy. To może hamować innowacje
- 2025-04-10: Pierwsze efekty prac deregulacyjnych możliwe już jesienią. Ten proces uwolni w firmach środki na inwestycje
- 2025-04-08: Przedsiębiorcy czują się pomijani w pracach nad przepisami. Narzekają na zawrotne tempo prac legislacyjnych
- 2025-03-20: Prace nad deregulacją przyspieszają. Przedsiębiorcy wyczekują korzystnych zmian
- 2025-03-25: Uproszczenie przepisów zwiększy potencjał obronny Europy. Ułatwi współpracę sektora prywatnego i publicznego
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać
Członkostwo w UE cieszy się wśród Europejczyków rekordowo wysokim poparciem – wynika z tegorocznego Eurobarometru. Korzyści dla swojego kraju dostrzega 74 proc. obywateli Unii – to odsetek najlepszy od początku badań w 1983 roku. A w Polsce jest on jeszcze wyższy. Doceniamy przede wszystkim wkład UE w bezpieczeństwo, nowe możliwości zawodowe i rozwój gospodarczy kraju. Po 21 latach naszej obecności w UE wciąż jednak potrzebna jest europejska edukacja.
Polityka
Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.