Newsy

ZUS przeprowadza w firmach ok. 80 tys. kontroli rocznie

2017-01-25  |  06:50
Mówi:Elżbieta Żurek, Departament Kontroli Płatników Składek, Centrala ZUS

Karolina Stawicka, adwokat w kancelarii Bird & Bird

  • MP4
  • Zakład Ubezpieczeń Społecznych kontroluje przedsiębiorców. Rocznie przeprowadza około 80 tys. kontroli. Stoją one na straży praw ubezpieczonych, ale pomagają też płatnikom w realizacji ich obowiązków. Płatnicy mogą zgłosić zastrzeżenia do protokołu kończącego kontrolę.

    – Kontrole są zadaniem ustawowym Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Musimy sprawdzić, czy dane, które płatnik nam przekazuje, są zgodne z dokumentacją, którą prowadzi – przypomina w rozmowie z agencją Newseria Biznes Elżbieta Żurek z Departamentu Kontroli Płatników Składek w Centrali Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Podczas wizyty Zakład może sprawdzić, jak płatnik wywiązuje się z zadań w zakresie ubezpieczeń społecznych. Przedmiotem kontroli jest przede wszystkim zgłoszenie zatrudnionych do ubezpieczeń oraz weryfikacja obliczania i opłacania składek. 

    – W czasie kontroli ustalamy, czy wszystkie osoby, które podlegają zgłoszeniu do ubezpieczeń społecznych bądź do ubezpieczenia zdrowotnego, są zgłoszone. W zakresie składek na ubezpieczenia społeczne sprawdzamy, czy płatnik prawidłowo obliczył podstawę ich wymiaru i same składki, czy prawidłowo ustalił prawo do świadczeń z ubezpieczeń społecznych i je rozliczył. Kontrolujemy też, czy płatnik składek poprawnie przygotował wniosek o emeryturę lub rentę – wskazuje Żurek.

    Kontrola nie może być przeprowadzona bez wcześniejszego zawiadomienia. Powinna się rozpocząć po upływie 7 dni od dostarczenia zawiadomienia i nie później niż 30 dni od jego doręczenia. Jeśli upłynie więcej czasu, konieczne jest ponownie zawiadomienie. 

    – Kontrole ZUS są zapowiadane, by płatnik miał czas na przygotowanie odpowiedniej dokumentacji, zwłaszcza że obejmują one okres co najmniej trzech lat. Na zawiadomieniu o zamiarze przeprowadzeniu kontroli jest podany kontakt do inspektora kontroli. Terminy i kolejność przygotowywania dokumentacji należy ustalić właśnie z nim – mówi Elżbieta Żurek.

    Przedsiębiorca może wnieść w ciągu 3 dni sprzeciw wobec podjęcia i wykonywania czynności kontrolnych z naruszeniem przepisów. ZUS w ciągu 3 dni roboczych od dnia otrzymania sprzeciwu rozpatruje go i wydaje postanowienie o odstąpieniu od czynności kontrolnych albo ich kontynuowaniu. Na to postanowienie można wnieść zażalenie (w terminie 3 dni od dnia otrzymania postanowienia). Rozstrzygnięcie zażalenia następuje w ciągu 7 dni od dnia jego wniesienia.

    Efektem przeprowadzonej kontroli jest protokół, do którego w ciągu 14 dni płatnik może zgłosić zastrzeżenia. Inspektor kontroli je rozpatruje i może wówczas podjąć decyzję o przeprowadzeniu dodatkowych czynności. Płatnik otrzymuje pismo o sposobie rozpatrzenia zastrzeżeń.

    – Od protokołu nie można się odwołać, gdyż nie jest to decyzja administracyjna. Niemniej jednak każdy przedsiębiorca ma prawo w terminie 14 dni od otrzymania protokołu złożyć do niego zastrzeżenia. Istotne, by zastrzeżenia były złożone na piśmie – podkreśla Karolina Stawicka, adwokat w kancelarii Bird & Bird.

    Ekspertka podkreśla, że termin 14 dni liczony jest od otrzymania protokołu, tzn. od momentu odebrania protokołu od inspektora kontroli, odebrania go od ZUS czy momentu nadania go na poczcie.

    – Istotne jest, by składając zastrzeżenia do protokołu, nie tylko podać, z czym się nie zgadzamy, lecz także przedstawić dowody, które pomogą inspektorowi ZUS zweryfikować, czy rzeczywiście dobrze przeprowadził kontrolę, jakie mamy stanowisko – podkreśla Elżbieta Żurek.

    Warto pamiętać, że po otrzymaniu zastrzeżeń, inspektor może je odrzucić. Po upływie terminu do wniesienia zastrzeżeń płatnik musi w terminie 30 dni od otrzymania protokołu złożyć dokumenty korygujące lub brakujące. Jeśli nie wykona tego obowiązku, ZUS wydaje decyzję. Przysługuje od niej odwołanie do sądu w terminie 30 dni.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Konsument

    Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł

    Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek

    Polityka

    Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

    – ​Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro.  Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.

    Handel

    Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

    Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.