Newsy

Grecja numerem jeden wśród kierunków wakacyjnych. Wybiera ją blisko 40 proc. turystów

2018-01-11  |  06:30

Grecja to wakacyjny hit ubiegłego sezonu. Szacuje się, że nawet 39 proc. Polaków od lipca do września na wypoczynek wybrało właśnie ten kierunek. Taki trend powinien się utrzymać także w 2018 roku. Grecja przyciąga turystów coraz lepszą infrastrukturą, nowymi formami aktywnego wypoczynku oraz formatami wakacyjnymi. Największą popularnością cieszą się duże wyspy: Kreta, Rodos, Zakynthos i Korfu. Do łask wracają też Attyka i Peloponez.

– Grecja jest absolutnym hitem wakacyjnym Polaków nieprzerwanie od kilku sezonów. Każdego roku jej udział istotnie rośnie i nic nie wskazuje na to, żeby ta tendencja miała się odwrócić. To najbardziej popularny kierunek wakacyjny, który dystansuje konkurentów. Udział Grecji w rynku to 35–40 proc., jeśli mówimy o letnim wypoczynku czarterowym, a w przypadku innych kierunków jest to kilkanaście procent – podkreśla w rozmowie z agencją  informacyjną Newseria Biznes Janusz Śmigielski, wiceprezes zarządu Grecos.

Z danych Travelplanet.pl wynika, że Grecja jest wakacyjnym numerem jeden dla polskich turystów. Od czerwca do września 2017 roku urlop spędziło tam 39 proc. Polaków. Drugie i trzecie miejsce, podobnie jak w 2016 roku, należało do Bułgarii i Hiszpanii, jednak łącznie do tych dwóch krajów wyjechało 28 proc. wypoczywających. Zdaniem przedstawiciela Grecos taki trend powinien się utrzymać, choć wzrost może nie być już tak dynamiczny jak obecnie. Ze styczniowych danych serwisu Wakacje.pl wynika, że więcej niż co czwarty rezerwujący wycieczki na lato zdecydował się na Grecję.

Przez ostatnie kilka lat podwoiliśmy liczbę klientów wysyłanych do Grecji. Teraz wzrosty z roku na rok mogą być dwucyfrowe, ale nasycenie jest już bardzo duże. Wiele zachodnich nacji powraca do Grecji i robi się już ciasno, dlatego trzeba mieć świadomość, że wzrosty nie będą już tak spektakularne jak kiedyś. Niemniej w tym roku planujemy też dwucyfrowy wzrost – ocenia Śmigielski.

W 2017 roku liczba turystów, którzy wyjechali z Grecosem do Grecji, wzrosła o 12 proc. Również u innych touroperatorów ten kierunek cieszy się dużą popularnością. Analizy Greckiej Konfederacji Turystycznej (SETE) wskazują, że już w najbliższym sezonie letnim w samolotach do Grecji będzie o 4 proc. więcej miejsc niż w poprzednim sezonie.

Polacy lubią wracać do Grecji, cenią przede wszystkim gościnność Greków, ich styl życia, brak pośpiechu, czyli tzw. siga, siga. Każdy, kto jedzie na wakacje, szuka chwili wytchnienia, spokoju i zresetowania się, więc to greckie siga, siga jest idealną receptą na udany wypoczynek. To wyjątkowy klimat wakacyjny, do którego wszyscy chcą zawsze wracać – tłumaczy wiceprezes Grecos.

Największym zainteresowaniem turystów cieszą się znane i duże greckie wyspy, czyli Kreta, Rodos, Zakynthos i Korfu. Wiele osób wybiera też małą wyspę Kos położoną tuż przy tureckim wybrzeżu. Rosnącą popularnością cieszy się także królowa Wysp Jońskich – Kefalonia.

 Jeśli ktoś był na Krecie i powiedział, że był już w Grecji, to błąd. To tak naprawdę dopiero początek, ponieważ klienci wracają co roku do Grecji i odkrywają inne fantastyczne rejony: maleńkie wyspy, jak Lefkada, Skiathos, Skopelos, archipelag Cyklady z Mykonos czy królową Santorini. Do łask wraca także kontynent, czyli wypoczynek na Riwierze Ateńskiej z możliwością zwiedzania Aten, na wyspie Evia, a także Peloponez południowy, piękny i spokojny, oraz północny, gdzie blisko jest do wszystkich atrakcji Koryntu – wymienia Śmigielski.

Według SETE przychody Grecji z turystyki w 2017 roku mogły sięgnąć 14,5 mld euro. Duże zainteresowanie wyjazdami do tego kraju przekłada się na coraz lepszą infrastrukturę. Część hoteli przejmowana jest przez duże międzynarodowe sieci, inne hotele podwyższają swój standard. Ma to niemałe znaczenie dla polskich turystów, którzy – jak pokazują dane Travelplanet – chętnie wybierają 4- i 5-gwiazdkowe hotele z opcją all inclusive.

 Standard obsługi i wypoczynku w Grecji diametralnie się zmienia – przekonuje Śmigielski. – Dodatkowo pojawia się tam wiele form nowoczesnego, aktywnego wypoczynku, coraz więcej formatów wakacyjnych, które nie były dotąd spotykane. Sprzedają się pakiety willa plus samochód albo hotel plus samochód. Pojawiają się unikalne kluby wakacyjne dla dorosłych i dzieci, podróże kulinarne czy autorskie programy zwiedzania. To wszystko powoduje, że na tle innych krajów Grecja zyskuje.

Grecja od lat utrzymuje się w czołówce wakacyjnych destynacji, jednak od 2015 roku jej popularność dynamicznie rośnie. Ma to związek z wydarzeniami geopolitycznymi w Afryce Północnej i niespokojną sytuacją w Turcji. Grecja jest bezpieczna, a jednocześnie tańsza niż np. Hiszpania.

– Turcja w wyniku zawirowań geopolitycznych w ostatnich latach straciła swoje udziały w rynku, które przynajmniej na rynku polskim były i tak niższe niż Grecji. Teraz ta tendencja zaczyna się odwracać, ale powrót na poprzednie poziomy na pewno będzie trwał przez wiele sezonów – prognozuje Janusz Śmigielski – Zatem jeśli spokojne, to tylko wielkie greckie wakacje.

Czytaj także

Dziś w serwisie Innowacje

W Polsce powstaje specsłużba do odpierania cyberataków. Ma liczyć tysiąc osób i kosztować dwa miliardy złotych

Jednostki powołane do działania w cyberprzestrzeni powstają na całym świecie. Takimi strukturami dysponują chociażby Stany Zjednoczone, Niemcy czy Rosja. Do grona tych państw chce dołączyć także Polska. W ramach Ministerstwa Obrony Narodowej powstaje komórka, która ma reagować na zagrożenia dla obronności kraju i cyberbezpieczeństwa, związane m.in. z cyberatakami. Eksperci podkreślają, że tworzenie tego typu jednostek jest kluczowe dla bezpieczeństwa kraju.

Sport

70 proc. Polaków spędzi ferie na nartach. GOPR w specjalnie przygotowanych zimowych miasteczkach będzie uczył zasad bezpieczeństwa na stoku

Co trzeci Polak jeździ na nartach. W ciągu ostatnich trzech lat polskie góry wybrało 70 proc. z nich. Ferie zimowe to szczyt sezonu narciarskiego. Tłok na stokach sprzyja zaś wypadkom. O zasadach bezpieczeństwa na stokach przypomną Zimowe Miasteczka Milki. Przez sześć weekendów w sześciu górskich kurortach odbędą się m.in. spotkania z ratownikami GOPR, a na miłośników białego szaleństwa czeka mnóstwo atrakcji.

Prawo

Ostatnie dni dla części podatników na rozliczenie się z fiskusem. W tym roku pojawi się nowa stawka podatku

Do końca stycznia na rozliczenie się z fiskusem mają czas osoby, które osiągają dochody z najmu opodatkowane ryczałtem, oraz podatnicy, którzy korzystają z uproszczonych form opodatkowania działalności gospodarczej. Z kolei mali płatnicy, zatrudniający do pięciu osób, muszą do końca miesiąca przekazać swoim pracownikom i fiskusowi PIT-11, jeśli nie zdecydowali się na wybór formy elektronicznej i nie korzystają z biura rachunkowego. Przedsiębiorcy, którzy chcą zmienić sposób opodatkowania, mają czas na złożenie oświadczenia tylko do 22 stycznia.

Nieruchomości

2018 rok może przynieść lekki wzrost cen nowych mieszkań. Deweloperzy mają coraz większy problem ze znalezieniem atrakcyjnych gruntów

Ceny mieszkań z rynku pierwotnego w dużych miastach mogą nieznacznie wzrosnąć w 2018 roku głównie za sprawą rosnących cen gruntów – prognozują analitycy Urban.one. Deweloperom coraz trudniej znaleźć atrakcyjne lokalizacje pod budowę, a te najlepsze są znacznie droższe. Drugim czynnikiem, który może się przyczynić do wzrostów cen lokali są rosnące koszty wykonawstwa. Podwyżek za to nie powinny się obawiać osoby szukające nieruchomości w mniejszych miejscowościach, gdzie ceny gruntów są bardziej stabilne.

Handel

Przedsiębiorcom rodzinnym ufa ponad 50 proc. Polaków. Wysokie zaufanie przekłada się na decyzje zakupowe

Ponad 50 proc. Polaków deklaruje wysokie lub bardzo wysokie zaufanie do przedsiębiorców rodzinnych. To zaś przekłada się na chęć zakupu oferowanych przez nich produktów lub usług – wynika z raportu Fundacji Firmy Rodzinne. Ponad 40 proc. osób jest skłonnych kupić droższy z dwóch podobnych produktów, jeśli będzie on pochodził z przedsiębiorstwa rodzinnego. Takie firmy to także atrakcyjni pracodawcy. Cieszą się dobrą reputacją, są postrzegane jako stabilne oraz lojalne wobec pracowników.