Newsy

Handel przyspiesza z cyfryzacją. Pierwsze centra handlowe w pełni zautomatyzowały swoje programy lojalnościowe

2020-09-18  |  06:25

Blisko 2/3 Polaków należy do przynajmniej jednego programu lojalnościowego, a 72 proc. korzysta z niego w aplikacji mobilnej. Galerie stawiają mocny akcent na ich wygodę i rozbudowę o kolejne funkcjonalności. Dlatego warszawskie centra: Galeria Mokotów i Westfield Arkadia oraz wrocławska Wroclavia całkiem zdigitalizowały swój program lojalnościowy, poszerzając go o cashback, czyli zwrot części pieniędzy za zakupy. – Cyfryzacja centrów handlowych jest naturalnym procesem i będziemy dalej wychodzić naprzeciw potrzebom klientów w tym zakresie – zapowiada Kamila Mąsior, digital manager w Unibail-Rodamco-Westfield.

– Widzimy popularność programów lojalnościowych na polskim rynku, zwłaszcza w branży handlu. Według badań 2/3 Polaków należy do przynajmniej jednego programu lojalnościowego marki bądź centrum handlowego – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Kamila Mąsior.

Jak wynika z ubiegłorocznego badania ARC Rynek i Opinia, najczęściej uzyskiwaną przez konsumentów korzyścią są rabaty i zniżki na zakup produktów bądź usług. Uczestnicy programów lojalnościowych wykazują też coraz większą aktywność. Ponad 40 proc. z nich na bieżąco monitoruje status w programie i stara się zawsze korzystać z dostępnych zniżek i nagród. Z roku na rok istotnie wzrasta także odsetek konsumentów, którzy korzystają z aplikacji mobilnych programów lojalnościowych (do 72 proc. z 60 proc. jeszcze rok wcześniej).

W naszych centrach handlowych programy lojalnościowe funkcjonują już od kilku lat, powstały w wyniku naszej obserwacji trendów rynkowych. Teraz zdecydowaliśmy się wyjść naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów i rynku, rozwijając ich nową formułę – wskazuje digital manager w Unibail-Rodamco-Westfield.

W ramach swojego programu lojalnościowego dla stałych klientów centra handlowe Unibail-Rodamco-Westfield wprowadziły cashback, czyli możliwość otrzymania zwrotu części pieniędzy wydawanych na zakupy. Ta opcja jest już dostępna w warszawskiej Galerii Mokotów i Westfield Arkadia. Uczestnicy programów lojalnościowych obu galerii do tej pory mogli liczyć m.in. na dostęp do dedykowanych usług premium, rabatów i specjalnych zaproszeń na wydarzenia VIP. Cashback jest nowym elementem programu.

Zasady są bardzo proste. Klient musi wydać w centrum handlowym przynajmniej 30 zł, za co każdorazowo otrzymuje 30 punktów. Po zgromadzeniu 300 punktów otrzymuje cashback w wysokości 30 zł bezpośrednio na swoje konto bankowe. Program działa w każdym sklepie centrum handlowego i łączy się ze wszystkimi promocjami, akcjami specjalnymi czy rabatami obowiązującymi u najemców – wyjaśnia Kamila Mąsior. – To innowacja na rynku, do tej pory żadne centrum handlowe nie stosowało takiego programu lojalnościowego.

Zbierając punkty, klient może otrzymać w ramach cashbacku nawet 150 zł zwrotu za zakupy rocznie – przelewem, prosto na konto bankowe. Punkty za zakupy zliczają się same – bezobsługowo i bezpiecznie. W tym celu wystarczy swoje konto bankowe spiąć z systemem programu lojalnościowego.

– Innowacyjność tej funkcjonalności polega na zautomatyzowaniu całego procesu nagradzania klienta. Naliczanie punktów odbywa się samoczynnie, jeśli klient wyrazi zgodę na podłączenie swojego konta bankowego do naszego systemu lojalnościowego. Automatycznie przekazywane są też wpłaty gotówkowe bezpośrednio na jego konto. Wszystko odbywa się online, w środowisku digitalowym – tłumaczy digital manager w Unibail-Rodamco-Westfield.

– Automatyzacja w aplikacjach mobilnych, w tym np. programach lojalnościowych, jest coraz częstsza, niewątpliwie wygodna i często pojawiają się pytania: czy jest bezpieczna? To oczywiście płynne pojęcie, zagrożenia zmieniają się wraz z postępem technologicznym i wielu z nich jeszcze nie jesteśmy świadomi, natomiast dla klientów jest to kierunek bezpieczny. W tym przypadku – co nie jest regułą – prawo wydaje się wyprzedzać postęp technologiczny. Rynek może korzystać z już istniejących, od lat wypracowywanych na poziomie ponadnarodowym regulacji – podkreśla Paweł Mering, ekspert ds. prawa w nowych technologiach z portalu Bezprawnik.pl.

Jak wskazuje, aplikacje powiązane z kontem bankowym, które umożliwiają korzystanie z usług online, są coraz popularniejsze i bezpieczne, pod warunkiem że zostały wydane przez zaufany podmiot i pochodzą ze sprawdzonego źródła.

Sama procedura podłączenia rachunku bankowego do aplikacji mobilnej wynika z unijnej dyrektywy PSD2. Operator aplikacji zyskuje dostęp do rachunku jedynie w ograniczonym zakresie – nie widzi na nim nic więcej ponad to, na co wyrazimy zgodę – tłumaczy Paweł Mering. – Prawo unijne wręcz nakłania, aby instytucje rynku finansowego się integrowały, także z podmiotami komercyjnymi. Istnieją też fundamenty prawne zapewniające bezpieczeństwo takich rozwiązań.

Digitalizacja następuje w każdej branży. Cyfryzacja centrów handlowych też jest naturalnym procesem i na pewno będziemy wychodzić dalej naprzeciw potrzebom klientów w tym zakresie. W przyszłości planujemy dalszą cyfryzację i zaskakiwanie klientów kolejnymi możliwościami – dodaje Kamila Mąsior.

Aby skorzystać z cashbacku w należących do grupy Westfield Arkadii, Galerii Mokotów i Wroclavii, należy założyć konto na stronie internetowej lub w aplikacji mobilnej centrum handlowego, wypełniając prosty formularz. Klienci, którzy już są członkami programu lojalnościowego, mogą aktywować tę funkcję od razu po zalogowaniu.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Aktualne oferty pracy

Specjalista ds. sprzedaży

Aktualnie poszukujemy kandydatów i kandydatek na stanowisko: Specjalista ds. sprzedaży. Ze szczegółami oferty można zapoznać się na tej podstronie.

Regionalne - Łódzkie

Zagranica

Pandemia koronawirusa ograniczyła napływ do Polski pracowników z Europy Wschodniej. Polska gospodarka wciąż potrzebuje rąk do pracy

Ponad 42 proc. cudzoziemców pracujących w Polsce skorzystało z automatycznego przedłużenia pozwolenia na legalny pobyt i pracę, zaoferowanego przez polski rząd w trakcie pandemii koronawirusa. Co trzeci planuje z tego rozwiązania skorzystać. Jednak emigrantów zarobkowych z Europy Wschodniej jest zdecydowanie mniej niż rok temu. – Zwykle we wrześniu napływ pracowników z zagranicy jest największy. W tym roku liczba obcokrajowców na rynku pracy jest porównywalna z poziomem z marca, czyli z okresu, w którym corocznie jest ich najmniej – mówi Andrzej Korkus, prezes zarządu EWL.

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Prawo

Inwestycje w internet rzeczy ponownie przyspieszą od przyszłego roku. Problemami pozostają cyberbezpieczeństwo i brak odpowiedniego prawa

W Polsce nie ma i nie planuje się uchwalenia ustawy o internecie rzeczy. Obecnie jest on regulowany czterema odrębnymi grupami przepisów dotyczących cyberbezpieczeństwa, ochrony danych osobowych, odpowiedzialności cywilnoprawnej czy własności intelektualnej – mówi adwokat Xawery Konarski. Ubiegłoroczny raport opracowany dla Ministerstwa Cyfryzacji pokazuje jednak, że w Polsce środowisko regulacyjne nie tylko nie sprzyja rozwojowi IoT, ale wręcz stanowi istotne ograniczenie dla tej technologii. – Takich regulacji nie ma też w Unii Europejskiej ani na świecie, bo IoT wymaga stosowania różnych przepisów prawa. Nie da się stworzyć jednego aktu prawnego, który regulowałby wszystkie kwestie i problemy prawne – ocenia ekspert.

 

Handel

W czasie pandemii Polacy chętniej sięgają po polską żywność. Zwracają też coraz większą uwagę na jej jakość

Konsumenci w Polsce przykładają coraz większą wagę do jakości produktów żywnościowych. 72 proc. przy wyborze zwraca uwagę na ich skład, a 62 proc. chciałoby kupować więcej artykułów bio, choć na ogół barierą jest ich wysoka cena. Ponad połowa Polaków, sięgając po takie produkty, nie ma też pewności co do ich prawdziwego źródła pochodzenia. To oznacza, że konsumenci potrzebują dodatkowej informacji, a producenci – większej promocji swoich jakościowych wyrobów. Temu właśnie służy konkurs „KUKBUK Poleca”, który od czterech lat nagradza najlepszą polską żywność i wyroby regionalne. A w dobie pandemii żywność od krajowych dostawców jest wśród Polaków coraz popularniejsza.