Newsy

2014 r. będzie przełomowy dla rynku odzieżowego. Pojawiają się nowi gracze na rynku mody męskiej

2014-02-17  |  06:30

Rynek odzieżowy w Polsce jest w coraz lepszej kondycji. Prezes Próchnika prognozuje, że po udanym IV kwartale ubiegłego roku 2014 r. może być przełomowy. W segmencie formalnym, czyli garniturów i koszul, będą pojawiać się nowi gracze.

 Przykładem jest marka Reserved, która zaczyna wypuszczać nowe kolekcje formalne, choć wcześniej tego nie robiła – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Rafał Bauer, prezes zarządu Próchnika. – Na rynku garniturów i koszul w tym roku na pewno zobaczymy ciekawe przemiany.

Choć do zmiany na pozycji lidera branży prawdopodobnie w tym roku nie dojdzie.

 – Lider rynku się nie zmienił. Nadal jest nim Vistula&Wólczanka – mówi Bauer, który był prezesem Wólczanki od 2004 roku, a potem połączonych Vistula&Wólczanka w latach 2006-2008.

W ubiegłym roku przychody spółki wyniosły blisko 400 mln zł, w tym mają być jeszcze większe. Spółce udało się zrestrukturyzować zadłużenie, zamknęła też nierentowne sklepy.

 – Sądzę, że w najbliższych latach Vistula pozostanie liderem. Z drugiej strony pamiętajmy, że tę spółkę ściga Bytom, który w ostatnich latach rozwijał się bardzo dynamicznie – zauważa prezes Próchnika. – Te dwie spółki na pewno będą tworzyły element konkurencyjny na naszym rynku.

W szybkim tempie rozwija się także LPP, właściciel m.in. marki Reserved. Kurs jej akcji wzrósł w ubiegłym roku o niemal 100 proc., a w IV kwartale zysk przekroczył 180 mln zł. W tym roku zamierza uruchomić dwa sklepy w Niemczech i pięć w Chorwacji.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Na rynku kapitałowym brakuje indywidualnych inwestorów. Nowe regulacje UE mają pobudzić ich zaangażowanie

– Rola rynku kapitałowego w rozwoju polskiej gospodarki jest nie do przecenienia – podkreśla Tomasz Orlik, członek zarządu PFR TFI. Jak wskazuje, obecnie kluczowy jest wzrost poziomu inwestycji, a w najbliższych latach przed nami duże wyzwanie w postaci zielonej transformacji. Rynek kapitałowy ma w tym procesie do odegrania ważną rolę, ale do tego potrzebuje aktywnych inwestorów, także indywidualnych. Dlatego pilnie potrzebne są działania, które pobudziłyby ich aktywność i zachęciły do lokowania na rynku oszczędności gospodarstw domowych. Pomóc w tym mają nowe regulacje unijne.

Ochrona środowiska

Rośnie liczba producentów ekologicznych zarówno w Polsce, jak i innych krajach Unii. Wciąż jednak jest to ułamek produkcji rolnej

Rolnictwo i hodowla zwierząt to jedna z głównych przyczyn wycinki lasów na świecie, utraty bioróżnorodności i największy emitent metanu. Sektor ten pochłania ogromne zasoby wody i odpowiada w dużym stopniu za zanieczyszczenie gleby. Ekspansja rolnictwa przyczynia się więc do zmian klimatu, a jednocześnie sektor boleśnie odczuwa ich skutki, co odbija się na produkcji rolnej. Zdaniem naukowców transformacja ekologiczna rolnictwa jest dziś koniecznością w walce z postępującymi niekorzystnymi zmianami klimatycznymi.

Transport

Firmy budowlane wyczekują na harmonogram największych krajowych inwestycji. Problemem mogą być terminy i brak rąk do pracy

W kolejnych latach z jednej strony napłynie do Polski  strumień funduszy europejskich z nowej perspektywy oraz Krajowego Planu Odbudowy, z drugiej strony w przygotowaniu są wielkie projekty infrastrukturalne związane z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego, kolei dużych prędkości, elektrowni jądrowej czy infrastruktury w obszarze bezpieczeństwa. – Mamy do czynienia z analizą programów po poprzednim rządzie, weryfikacją niektórych inwestycji. Firmy chcą, żeby został podany harmonogram prac – co, kiedy i w jakiej części kraju będzie realizowane, bo one też muszą się do tego przygotować – mówi Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Wyzwaniem w realizacji tych inwestycji mogą się okazać braki kadrowe.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.