Mówi: | Monika Tomsia |
Funkcja: | PR Manager |
Firma: | Instytut Monitorowania Mediów |
42 proc. Polaków świadomie kupiło kiedyś podrobiony produkt. Temat podróbek popularny wśród internautów
Ponad 40 proc. Polaków choć raz w życiu kupiło świadomie podróbkę. Najczęściej były to odzież, obuwie i kosmetyki. Wybór z reguły wynikał z niższej ceny. Bardzo często zakupy podróbek dokonywane są w sieci. Tam też temat ten jest szeroko dyskutowany. Z analizy IMM wynika, że w ciągu pierwszych 5 miesięcy roku pojawiło się na ten temat 26 tys. wzmianek, głównie na Facebooku, Twitterze oraz forach odzieżowych i kosmetycznych.
– Od początku roku do końca maja na temat podróbek pojawiło się około 26 tys. wzmianek, które miały szansę zostać wyświetlone aż 77 mln razy. Jeżeli dodamy do tego również dane, że 40 proc. badanych przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Superbrands potwierdziło, że chociaż raz zakupiło podróbkę świadomie, możemy mówić już o dużej skali problemu – mówi agencji Newseria Biznes Monika Tomsia, PR manager Instytutu Monitorowania Mediów.
Internet to według 42 proc. badanych najpopularniejsze miejsce zakupu podróbek. W monitorowanych przez IMM publikacjach temat podróbek pojawia się w m.in. w kontekście rozważania zakupu takiego produktu i porównywania go z oryginałem. 45 proc. konsumentów przyznaje, że jest w stanie odróżnić produkt oryginalny od podróbki. Kluczowe wyznaczniki to według nich niska jakość wykonania, zmienione logo i niska cena danego produktu. Szukając informacji na ten temat, wykorzystują strony internetowe producentów, fora internetowe i portale społecznościowe.
Często internauci próbują też zdyskredytować produkt podrobiony. Według badania ARC 70 proc. konsumentów przyznaje, że sprzedaż nielegalnych produktów jest nieetyczna.
– W ramach porównań pomiędzy podróbką a oryginałem bardzo rzadko pojawiają się jednoznaczne sprzeciwy wobec zakupu tej pierwszej. Podobnie jest z jawnymi deklaracjami zakupu. Tylko 3 proc. ze wszystkich zmonitorowanych publikacji stanowią wzmianki, gdzie zadeklarowano chęć zakupu lub zakupienie falsyfikatu – mówi Monika Tomsia.
Największym zainteresowaniem w internetowych dyskusjach na temat podróbek cieszą się ubrania i kosmetyki. Z kolei najaktywniejszymi źródłami publikacji na temat podróbek były poza Facebookiem (48 proc.) i Twitterem (15 proc.) także fora znanych portali odzieżowych i kosmetycznych, jak Vinted.pl, Fragrantica.pl i Perfuforum.pl.
– Rozkład publikacji w czasie nie jest równomierny – waha się od minimalnej wartości 400 wzmianek do 2 tys. wzmianek dziennie – mówi Tomsia.
Łącznie wszystkie zmonitorowane publikacje spowodowały ponad 107 tys. interakcji w social media, w których największy udział miały polubienia (52 proc.) i udostępnienia (37 proc.).
– Dwie rekordowe wzmiankami uzyskały kolejno 7 tys. i 4 tys. interakcji. Pierwsza dotyczyła narzędzi do naprawy motocykli i w tej wzmiance autor podkreślał, że na pewno mamy do czynienia z oryginalnym produktem, a nie z chińskimi podróbkami. Natomiast druga publikacja dotyczyła porównania oryginalnego iPhone’a z jego falsyfikatami. Była to publikacja na YouTube – wyjaśnia Monika Tomsia.
Czytaj także
- 2024-12-30: Ludzie przestają ufać treściom publikowanym w internecie. Rośnie także potrzeba bycia offline
- 2024-12-05: Przedświąteczna gorączka zakupów może sprzyjać nieprzemyślanym decyzjom. UOKiK ostrzega przed nadmiernym zadłużaniem
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-10-02: Polacy na bakier z higieną cyfrową. To przekłada się na zdrowie fizyczne i psychiczne, szczególnie młodych
- 2024-10-09: Monika Mrozowska: Mamy w mieszkaniu małą lodówkę i dlatego nie robię zakupów na zapas. Dzięki temu nie marnuję jedzenia
- 2024-08-28: Tomasz Jacyków: Ludzie z niską samooceną zakładają cudze metki i eksponują wielkie logo. Często noszą ubrania podrabiane, czyli są to udawacze, oszuści
- 2024-07-30: Na budowę sieci światłowodowych w Polsce trafi z UE niespełna 7 mld zł. Inwestycje może jednak zahamować biurokracja
- 2024-08-07: Kilka milionów gospodarstw domowych czeka na sieć światłowodową. Szczególnie w mniejszych miejscowościach
- 2024-08-01: Z programów lojalnościowych w sklepach korzysta 85 proc. Polaków. Ważne są dla nich promocje, personalizowane oferty i zbieranie punktów na nagrody
- 2024-06-27: Rośnie skala wykorzystywania seksualnego dzieci przez internet. Ofiarami padają nawet kilkulatkowie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.