Newsy

88 proc. decyzji zakupowych w Polsce podejmują kobiety

2012-10-11  |  06:10
Mówi:Katarzyna Pawlikowska
Funkcja:autorka książki "Czujesz, czyli o komunikacji marketingowej i sprzedaży skierowanej do kobiet"
  • MP4

    - 88 proc. wszystkich decyzji zakupowych w Polsce dotyczących produktów codziennego użytku podejmują kobiety – wynika z badanie „Polski same o sobie”. Jednak rynek tylko w niewielkim stopniu odpowiada na potrzeby konsumentek. Ich możliwości zakupowe na świecie są szacowane na 13 mld dolarów i wciąż będą rosły.

    Zakończyło się pierwsze kompleksowe i szeroko zakrojone badanie „Polski same o sobie”, które pozwala na stworzenie współczesnego i możliwie pełnego obrazu Polek.  Pokazuje, że 88 proc. kobiet podejmuje decyzje o zakupach spożywczych dla swojego domu, w tym aż 66 proc. robi to całkowicie samodzielnie. O wyborze kosmetyków i chemii gospodarczej dla swojej rodziny decyduje z kolei 87 proc. Polek, z czego 71 proc. w pełni samodzielnie.

    Kobiety odpowiadają także za 76 proc. wszystkich dokonywanych przez rodzinę decyzji zakupowych, nie tylko tych codziennych. W grę wchodzi m.in. wybór sprzętu RTV i AGD, usług bankowych i ubezpieczeniowych. Prawie 40 proc. kupuje mężowi bądź partnerowi wszystkie lub większość ubrań i kosmetyków. Najczęściej zwracają przy tym uwagę na markę – 61 proc. i skład produktu – 41 proc.

    Tymczasem jak się okazuje konsumentki, które na zakupy „dla domu” poświęcają 4 godziny tygodniowo, a  zakupy „dla siebie” – 2 godziny, czują się niedoceniane przez różne grupy producentów. To głównie sektor motoryzacyjny (dealerzy, warsztaty samochodowe, stacje obsługi), ale także branże: komputerowa, alkoholowa, gier komputerowych, bankowość, telefonia.

    - Mogłoby zdziwić niektórych, że na tej liście na dosyć wysokiej pozycji – na szóstym miejscu - znalazła się branża kosmetyczna. Okazuje się, że producenci kosmetyków niekoniecznie komunikują z tą grupą, do
    której chcieliby dotrzeć, nie znają dobrze swoich konsumentek
    – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Katarzyna Pawlikowska, autorka książki „Czujesz, czyli o komunikacji marketingowej i sprzedaży skierowanej do kobiet"
    Na branżę kosmetyczną wskazało 14 proc. Polek, tylko samo co na firmy oferujące ubezpieczenia na życie.

    - To jest szalenie istotne dla ludzi, którzy zajmują się marketingiem, dlatego że nawet jeśli mamy produkt przeznaczony dla mężczyzny to musimy się zastanowić, czy ten konkretny produkt dla tej grupy docelowej, którą mamy, czy to nie będzie produkt, o którego zakupie będzie decydowała kobieta. Niekoniecznie ona go wybierze później. Bywa tak, że fizycznie zakupu dokona mężczyzna – przekonuje.

    Możliwość zakupowa kobiet na świecie szacowana jest już w tej chwili na ponad 13 mld dolarów. Za kilka lat, w 2017 roku będzie to 18 mld dolarów. Szczegółowych danych dla rynku polskiego nie ma. Wiadomo jedynie, że na kosmetyki do makijażu Polki wydają miesięcznie średnio 42 zł, a kosmetyki pielęgnacyjne – 59 zł. Miesięczne wydatki na własne ubrania, buty i akcesoria to z kolei około 145 zł.

    Badania pokazały także, że niespodziewanie otrzymane 10 tys. zł kobiety najchętniej przeznaczyłby na wakacje (54 proc.) oraz remont mieszkania lub domu (31 proc.). Dwie na sto Polek wydałoby je na operację plastyczną.

    Badanie „Polki same o sobie” przeprowadzono w lipcu i sierpniu br., na reprezentatywnej próbie osób w wieku od 18 do 70 lat. To wspólny projekt agencji Garden of Words i domu badawczego Maison.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.