Mówi: | Robert Ogór |
Funkcja: | prezes |
Firma: | Grupa Ambra SA |
Ambra: jeszcze przez 2-3 lata sprzedaż cydru w Polsce będzie się rokrocznie podwajać
Za niecałe dwa lata Ambra powinna przestać dokładać do sprzedaży Cydru Lubelskiego – deklaruje prezes spółki. Za to wolumen sprzedanych butelek ma się podwajać co roku jeszcze przez dwa lub trzy lata.
W zakończonym we wrześniu I kwartale roku obrotowego 2014/2015 Ambra sprzedała ponad 13,8 mln butelek alkoholu, czyli o 17,8 proc. więcej niż rok wcześniej.
– Motorem tego wzrostu są wina stołowe. Nasze marki win stołowych generują największe stopy wzrostu – mówi agencji informacyjnej Newseria Robert Ogór, prezes Grupy Ambra SA. – Myślę, że ten parytet się nie zmieni, czyli będziemy mieć kilkuprocentowy wzrost przychodów na markach winiarskich i znaczącą dodatkową kontrybucję do przychodów, a niebawem również do zysków, w szczególności z Cydru Lubelskiego i w mniejszym stopniu wybranych alkoholi mocnych.
Ambra jest zdecydowanym liderem rynku cydru w Polsce (ponad 50 proc. udziałów). Ze względu na perspektywy, jakie przed tym rynkiem stoją, grupa kładzie duży nacisk na marketing i dystrybucję cydru.
– Oczywiście cały rynek cydru w tym roku to będzie zaledwie 10 mln litrów. Mimo że jest to pięciokrotnie więcej niż rok wcześniej, jest to dopiero początek budowania się nowego rynku. Oczekujemy, że będzie się on rozwijał jeszcze przez kolejne dwa, trzy lata i odpowiednio do tego będziemy wspierać markę – zaznacza prezes Grupy.
W rezultacie wzrost przychodów ze sprzedaży o 5 mln zł spółka osiągnęła głównie dzięki cydrowi. Podobnie ma się dziać przez cały najbliższy rok, więc wyniki firmy powinny być w coraz mniejszym stopniu obciążone tą inwestycją.
– Oczekujemy, że w roku 2015/2016, czyli w naszym kolejnym roku obrotowym, powinno udać się zrównoważyć potrzebne na rozwój marki wydatki z marżą realizowaną ze sprzedaży na rosnącym rynku – podkreśla Robert Ogór.
Oprócz rozwoju na głównym dla spółki rynku wina oraz inwestycji w Cydr Lubelski Ambra rozpoczęła też budowę swojej pozycji w segmencie alkoholi mocnych.
– Jesteśmy już wiodącym graczem rynku brandy – informuje prezes Ambry. – Jednak w dalszym ciągu gros przychodów i zysków realizujemy z rynku win. Rynek wina rośnie od 20 lat i oczekujemy, że będzie rósł nadal. Tempo wzrostu się nieco spadło. Myślimy, że w kolejnych latach będzie na poziomie od 3 do 5 proc.
Przy wzroście sprzedaży Grupa Ambra zmniejszyła poziom zapasów, dzięki czemu możliwe było również obniżenie zadłużenia spółki, które spadło o 8,7 mln zł, czyli o 9,1 proc. W połączeniu ze spadkiem stóp procentowych pozwoliło to na obniżenie kosztów finansowych netto o 0,4 mln zł, czyli o 27,9 proc.
Czytaj także
- 2024-04-26: T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
- 2024-04-22: Temperatury w Europie rosną dwukrotnie szybciej niż globalnie. Za tym idą rekordowe zjawiska klimatyczne
- 2024-04-24: Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
- 2024-04-24: 72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
- 2024-04-26: W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
- 2024-04-22: Bezpieczeństwo paliwowe w Polsce wymaga inwestycji w nowe moce magazynowe. Branża przyspiesza też zieloną transformację
- 2024-04-15: Mocny wzrost sprzedaży paliw płynnych w 2023 roku. W tym roku popyt napędzą nowe inwestycje
- 2024-04-23: Efekt Taylor Swift na rynku najmu krótkoterminowego. Europejska trasa koncertowa pozwoli wynajmującym zarobić miliony
- 2024-04-23: Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do sprzedaży w Polsce. Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut
- 2024-04-22: Rynek makaronów w Polsce wart jest około 800 mln zł. Producenci pracują nad nowymi funkcjami tych produktów w diecie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.