Newsy

Amerykanie pokochali polskie bombki choinkowe. Do Stanów Zjednoczonych trafia nawet 40 proc. polskiej produkcji

2015-12-24  |  06:50

Polskie ozdoby choinkowe cieszą się coraz większą popularnością w Stanach Zjednoczonych. Na amerykański rynek trafia 40 proc. polskiej produkcji. Polskie bombki cenione są za wysoką jakość wykonania oraz bogate wzornictwo. Mimo znacznie wyższej ceny wygrywają w konkurencji z chińskimi ozdobami świątecznymi.

Polska osiąga bardzo dobre wyniki w zakresie eksportu ozdób choinkowych. W 2014 roku wartość tego eksportu sięgnęła 107 mln zł. Podstawowe rynki zbytu to Rosja i Stany Zjednoczone – na amerykański rynek w 2014 roku trafiło 40 proc. polskiej produkcji. Największą popularnością cieszą się zwłaszcza bombki choinkowe, mimo stosunkowo wysokich cen – nawet 30 euro za sztukę. Najwyższe ceny polskie bombki osiągają w Stanach Zjednoczonych – w tym roku na korzystny bilans sprzedaży wpłynęło dodatkowo umocnienie dolara.

Polskie wyroby zyskują ogromną popularność na całym świecie, a szczególnie w Stanach Zjednoczonych. Do każdej bombki musimy obowiązkowo dokładać etykietkę made in Poland i ten polski produkt cieszy się dużym uznaniem – mówi agencji informacyjnej Newseria Magdalena Słodyczka, współwłaścicielka Silverado, firmy produkującej bombki choinkowe.

Polskie ozdoby choinkowe cenione są za bogate wzornictwo i wysoką jakość wykonania – w większości przypadków produkowane i zdobione są ręcznie. Dzięki temu zarówno w Polsce, jak i na zagranicznych rynkach polskie bombki wciąż wygrywają w konkurencji z masowymi wyrobami z Chin, i to mimo wyższej ceny.

Konkurencja jest duża, czujemy na plecach oddech chińskich producentów. To się zaczyna trochę zmieniać, bo w Chinach też zmienia się sytuacja ekonomiczna i ceny zaczynają rosnąć. To już nie jest tak miażdżąca różnica w cenach jak do tej pory. Cały czas jednak nasz produkt jest droższy, natomiast my możemy wygrać jakością – mówi Magdalena Słodyczka.

Silverado 90 proc. produkcji wysyła do USA. Pozostałe 10 proc. trafia na rynki europejskie i do sklepów w Polsce. Nastawienie na eksport powoduje, że szczyt produkcji na rynku ozdób choinkowych przypada w lecie – od maja do sierpnia.

– Zainteresowanie bombkami w Stanach Zjednoczonych jest stałe i wciąż duże. Trzeba sprostać wymaganiom i wzornictwu, które jest coraz trudniejsze i bardziej wymagające. Wszyscy interesują się polskimi firmami, bo są to bardzo dobre firmy i mają świetne produkty. Tylko trzeba umiejętnie to wykorzystać – mówi Magdalena Słodyczka.

We wzorcowni firmy Silverado znajduje się ok. 8 tys. wzorów. Wiele bombek powstaje też na zamówienie według wzoru klientów. W tym roku w Stanach Zjednoczonych szczególną popularnością cieszą się średnich rozmiarów bombki w kształcie figur mikołaja.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.