Mówi: | Tomasz Klima |
Funkcja: | production & supply chain director |
Firma: | Grupa Żywiec |
Duża inwestycja w browarze w Elblągu. Nowa linia produkuje piwo z prędkością 60 tys. puszek na godzinę
W tym tygodniu Grupa Żywiec uruchomiła w Elblągu nową linię do produkcji piwa w puszce. Dwukrotnie szybsza od dotychczasowej zwiększyła zdolności produkcyjne browaru o 30 proc. Poza poprawą efektywności nowa technologia ma także wpłynąć na obniżenie śladu węglowego zakładu. Pozwoli bowiem zredukować zużycie ciepła, wody i energii elektrycznej.
– Nowa linia produkuje piwo z prędkością 60 tys. puszek na godzinę, ponad dwa razy więcej niż dotychczasowa, wpłynęła więc na zwiększenie o jedną trzecią zdolności produkcyjnych w Elblągu – mówi agencji Newseria Tomasz Klima, production & supply chain director w Grupie Żywiec.
Nowa instalacja pozwoli na produkcję wszystkich wariantów puszek: o pojemności 330 ml, 500 ml i 550 ml, foliowanych w 4-, 6-, 8- i 12-paki. Dzięki rozwiązaniom technologicznym browar będzie nie tylko bardziej efektywny, ale i ekologiczny. W skład instalacji linii puszkowej wchodzą m.in. jednopoziomowy pasteryzator tunelowy o niskiej konsumpcji wody i energii, silniki elektryczne najwyższej klasy energooszczędności oraz niskiej konsumpcji sprężonego powietrza i CO2. Nowa linia zużywa więc mniej wody i energii elektrycznej, obniżając ślad węglowy zakładu. Z kolei oszczędność zużycia ciepła w porównaniu do poprzedniej linii wyniesie w przeliczeniu 130 t węgla.
– Ciepło zaoszczędzone przy transferze ze starej linii na nową pozwoliłoby na ogrzanie średniej wielkości osiedla mieszkaniowego – wyjaśnia Tomasz Klima.
Browar w Elblągu warzy łącznie 12 różnych marek piwa, co pokazuje ewolucję od monobrowaru do multimarkowego zakładu. Na przestrzeni lat zgromadził wiele wyróżnień, w tym Srebrną Nagrodę TPM (Total Productive Management) za efektywne zarządzanie i wykorzystanie maszyn i urządzeń w produkcji.
– Znaleźliśmy się w wyróżnionym gronie 10 browarów w Europie. To uznanie wysokiego poziomu dojrzałości pracy w TPM. To filozofia pracy, która zwiększa produktywność zakładu, zmniejsza zużycie energii i przez to bardzo pozytywnie wpływa na środowisko, dzięki czemu skorzystał na tym nie tylko browar, ale również całe miasto – dodaje ekspert Grupy Żywiec.
Grupa planuje dalsze inwestycje w browarach w Żywcu, Elblągu, Warce i Namysłowie, aby zbudować nowoczesny, zaawansowany technologicznie i elastyczny łańcuch dostaw. Inwestycje mają wspierać transformację spółki w kierunku zrównoważonego rozwoju oraz jeszcze lepiej odpowiadać na zmieniający się rynek.
– Sposób, w jaki browary ze sobą współpracują i w jaki się wspierają, pozwala nam na lepsze wykorzystanie zasobów odnawialnych i realizowanie przełomowych inicjatyw w zakresie zmniejszania naszego oddziaływania na środowisko. Efektywna współpraca naszych browarów pozwala nam na zwiększenie siły naszych marek, a przez to poprawę ich widoczności na rynku – tłumaczy Tomasz Klima.
Czytaj także
- 2025-04-01: Europa zapowiada walkę o bezpieczeństwo lekowe. Wsparcie dla tych inwestycji ma się znaleźć w przyszłym budżecie UE
- 2025-03-21: Rośnie zainteresowanie białymi rybami jak dorsz czy mintaj. W Polsce zaledwie 5–10 proc. sprzedaży pochodzi ze zrównoważonych połowów
- 2025-04-01: Europejczycy popierają większe zaangażowanie UE w obronność. Prawie 90 proc. oczekuje ściślejszej współpracy państw członkowskich
- 2025-03-25: Uproszczenie przepisów zwiększy potencjał obronny Europy. Ułatwi współpracę sektora prywatnego i publicznego
- 2025-03-04: Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm
- 2025-03-04: Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy
- 2025-02-28: Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
- 2025-03-12: Dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry przyciąga do Polski inwestorów. Kluczowymi partnerami stają się firmy z Wielkiej Brytanii
- 2025-03-27: Zakończenie wojny w Ukrainie poprawiłoby klimat inwestycyjny w Polsce. Inwestorzy cenią stabilność i bezpieczeństwo
- 2025-02-28: Branża AGD podnosi się po trudnym okresie. Liczy na wsparcie w walce z silną konkurencją z Chin
Transmisje online
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Firmy z branży drzewnej i meblarskiej muszą się przygotować na rygorystyczne wymogi. Konieczne będzie dokumentowanie pochodzenia drewna
Unijne rozporządzenie przeciw wylesianiu (EUDR) obejmie ok. 120 tys. polskich firm działających w branży drzewnej, meblarskiej i sektorach pokrewnych. Chociaż wdrożenie nowych przepisów zostało odroczone o rok, eksperci podkreślają, że przedsiębiorcy powinni się przygotowywać do nich już teraz, żeby uniknąć problemów za kilka–kilkanaście miesięcy, ponieważ rozbudowane wymogi EUDR oznaczają m.in. konieczność ścisłego monitorowania łańcucha dostaw, dokumentowania pochodzenia surowców i zapewnienia zgodności z przepisami krajów ich pochodzenia.
Bankowość
Cyfrowa transformacja wymaga od liderów biznesu nowych kompetencji. Wśród nich kluczowe są otwartość na zmianę i empatia

Empatia, elastyczność i gotowość do eksperymentowania to dziś kluczowe cechy skutecznego przywództwa – szczególnie w świecie zdominowanym przez technologię i sztuczną inteligencję. Transformacja cyfrowa stawia przed liderami wiele nowych wyzwań i wymusza nowy model zarządzania – oparty na zaufaniu, adaptacyjności i rozumieniu potrzeb zespołu. Od 15 lat kobiety na kierowniczych stanowiskach w rozwijaniu kompetencji liderskich wspiera Program Santander W50. Uczestniczki z kilkunastu krajów zdobywają wiedzę i narzędzia do zarządzania zmianą, które pozwalają im skuteczniej funkcjonować w dynamicznym otoczeniu rynkowym.
Media i PR
Temat deregulacji dominuje media tradycyjne i społecznościowe. Więcej pozytywnej narracji niż negatywnych uwag

Od 10 lutego do 10 marca 2025 roku liczba publikacji medialnych na ten temat była o niemal 20 proc. większa niż w całym 2024 roku – wynika z danych IMM. Temat interesuje nie tylko biznes, ale i przeciętnych Polaków – 15 tys. wpisów w mediach społecznościowych miało prawie milion interakcji. Większość materiałów ma wydźwięk neutralny, ale te pozytywne dominują nad negatywnymi. To jeden z głównych tematów w trwającej kampanii wyborczej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.