Mówi: | Rafał Nawłoka |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | DPD Polska |
Duża konkurencja na rynku kurierskim. Firmy, aby pozyskać klienta, obniżają ceny
Dynamiczny wzrost e-handlu i poprawa nastrojów konsumenckich przełożą się w tym roku na dalszy rozwój rynku usług kurierskich. Duża konkurencja i oczekiwania klientów powodują, że operatorzy paczkowi muszą wdrażać nowe rozwiązania i udogodnienia, aby zachować udziały w rynku. Ceny usług już są jednymi z najniższych w Europie.
– Polska jest jednym z najbardziej konkurencyjnych rynków w Europie, wszyscy silni gracze są na nim obecni i nie ma mowy o tym, żeby ktoś odpuścił. Ten efekt wzmożonej konkurencji jest cały czas widoczny, ponieważ ceny na polskim rynku kurierskim są jednymi z najniższych w Europie. Myślę, że w najbliższym czasie w tym zakresie niewiele się zmieni – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Rafał Nawłoka, prezes zarządu firmy kurierskiej DPD Polska.
Z opublikowanych w połowie ubiegłego roku prognoz firmy doradczej PwC wynika, że w latach 2016–2018 polski rynek KEP (przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych) będzie rósł w tempie ok. 12 proc. rocznie. W 2018 roku jego wartość ma sięgnąć 6,4 mld zł, a operatorzy obsłużą około 440 mln paczek. Z prognoz PwC wynika, że średnie ceny przesyłek dla osób indywidualnych nie powinny już spadać.
Zdaniem prezesa DPD Polska tylko w tym roku rynek usług kurierskich urośnie o około 10 proc. Będzie to spowodowane przede wszystkim dynamicznym wzrostem handlu internetowego.
– Bardzo mocno na rynek wpłynie handel w internecie, który na pewno wzrośnie co najmniej o 15–20 proc. Cały czas czekamy na nowe regulacje, nowe ustawy o handlu transgranicznym, ale zwracamy również uwagę na to, jak kształtuje się w Polsce konsumpcja – mówi Rafał Nawłoka.
Polski rynek e-commerce, który napędza usługi kurierskie, jest w fazie intensywnego wzrostu i rok do roku rośnie w dwucyfrowym tempie. Z badania Gemius „E-commerce w Polsce 2016” wynika, że już niemal co drugi Polak dokonuje zakupów w polskich sklepach internetowych (10 proc. w zagranicznych). Natomiast eksperci Sociomantic Labs szacują, że do 2020 roku w internecie będzie działało ponad 30 tys. polskich e-sklepów, a wartość rodzimego rynku e-commerce sięgnie 63 mld zł (wzrost z 35,8 mld zł w 2016 roku).
Na rozwój rynku usług kurierskich wpływa również zwiększona konsumpcja. Na dobre nastroje konsumenckie wskazuje GUS. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej w styczniu tego roku wzrósł o 2,5 p. proc. w ujęciu miesięcznym i 5,8 p. proc. rok do roku.
– Pewna część wzrostu konsumpcji w 2016 roku, szczególnie w ostatnim kwartale, była związana z programem Rodzina 500 plus, ale trudno w tej chwili ocenić całościowy wpływ tego programu na rynek kurierski – mówi Rafał Nawłoka.
Coraz wyższe oczekiwania klientów wymuszają pewne zmiany na rynku. Eksperci PwC prognozują, że w najbliższych latach operatorzy przesyłek paczkowych będą wdrażać nowe udogodnienia i rozwijać istniejące rozwiązania, takie jak click & collect, odbiór paczek na stacjach benzynowych lub w paczkomatach. Firma kurierska DPD jako pierwsza uruchomiła w ubiegłym roku pilotażową usługę płatności kartą za pobraniem u kuriera.
– Jesteśmy pierwsi w Polsce i jedni z pierwszych w Europie, którzy oferują takie rozwiązanie. Usługa płatności przy odbiorze jest bardzo popularna szczególnie w krajach Europy Wschodniej, gdzie stanowi około 50 proc. całości wysyłek e-commerce’owych. Brak płatności kartą do tej pory był mocno odczuwalny. Mieliśmy wiele sygnałów od strony odbiorców, że bardzo chętnie widzieliby taką formę płatności. Dlatego możliwość płatności kartą przy odbiorze u kuriera będziemy oferowali w całej Polsce od połowy lutego – zapowiada Rafał Nawłoka.
Z badania Gemius „E-commerce w Polsce 2016” wynika, że płatność przy odbiorze jest jedną z najchętniej wybieranych przez konsumentów i często decyduje o wyborze konkretnego e-sklepu. Prezes DPD spodziewa się, że paczki opłacane kartą płatniczą będą w niedługim czasie stanowiły około 10 proc. wszystkich przesyłek.
– Spodziewamy się, że docelowo około 10 proc. płatności pobraniowych będzie dokonywanych za pomocą karty płatniczej. Poczekamy i zobaczymy, czy stanie się to już w 2017 roku, czy dopiero w przyszłym roku. Dużo będzie zależało od konsumentów – mówi Rafał Nawłoka.
W bieżącym roku firma zamierza rozwinąć też sieć punktów Pickup, czyli międzynarodowego systemu miejskich punktów nadań i odbiorów przesyłek (w oparciu o sklepy partnerskie). Klienci mogą w tych punktach nadać przesyłkę krajową lub zagraniczną, a DPD zamierza pod koniec tego roku utworzyć sieć liczącą 2 tys. takich punktów w całej Polsce.
Czytaj także
- 2024-04-26: T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
- 2024-05-06: Coraz więcej Europejczyków ogranicza spożycie mięsa na rzecz produktów roślinnych. Większe wsparcie ze strony rządów i legislacji mogłoby zwiększyć ich popularność
- 2024-04-24: Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
- 2024-04-24: 72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
- 2024-04-26: W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
- 2024-05-06: Duża część ukraińskich uchodźców w Polsce wciąż potrzebuje wsparcia. Szczególnie osoby starsze i z niepełnosprawnościami
- 2024-04-22: Bezpieczeństwo paliwowe w Polsce wymaga inwestycji w nowe moce magazynowe. Branża przyspiesza też zieloną transformację
- 2024-04-15: Mocny wzrost sprzedaży paliw płynnych w 2023 roku. W tym roku popyt napędzą nowe inwestycje
- 2024-04-23: Efekt Taylor Swift na rynku najmu krótkoterminowego. Europejska trasa koncertowa pozwoli wynajmującym zarobić miliony
- 2024-04-23: Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do sprzedaży w Polsce. Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Postępowania sądowe w Polsce trwają coraz dłużej. Wydłuża się zwłaszcza czas w sprawach gospodarczych
Czas trwania postępowań sądowych, zamiast maleć, w ostatnich latach wzrósł. W przypadku spraw gospodarczych przewlekłość procesów może oznaczać paraliż działalności firmy, a w konsekwencji nawet jej upadłość. Zdaniem prezesa Naczelnej Rady Adwokackiej receptą na ten stan rzeczy powinna być informatyzacja systemu sądowego, zwiększenie jego finansowania oraz ograniczenia zakresu przypadających do rozstrzygnięcia spraw, w których orzeczenia nie wymagają kompetencji sądów. Niepotrzebna jest też procedura gospodarcza.
Transport
Mazowieckie lotniska będą mogły wkrótce obsłużyć 40 mln pasażerów rocznie. Trwają przygotowania do modernizacji na Okęciu i w Modlinie
Lotnisko Chopina, które właśnie obchodziło 90. urodziny, może w tym roku obsłużyć nawet 20 mln pasażerów. To o 10 proc. więcej niż rok temu. Aby sprostać rosnącemu ruchowi turystycznemu w kolejnych latach, potrzebne jest jednak zwiększenie przepustowości. Planowana rozbudowa do 2028 roku pozwoli obsługiwać rocznie nawet 30 mln pasażerów. Łącznie z możliwościami lotnisk w Modlinie i Radomiu ma to być ok. 10 mln pasażerów więcej.
Ochrona środowiska
Stworzenie cyfrowego bliźniaka Ziemi coraz bliżej. Pomoże precyzyjniej przewidywać klęski żywiołowe
Na początku czerwca mają zostać uruchomione dwa pierwsze komponenty cyfrowej repliki Ziemi. To inicjatywa Komisji Europejskiej, w ramach której powstaje superzaawansowana symulacja zjawisk, m.in. atmosferycznych i klimatycznych, do jakich dochodzi na Ziemi. Oparte na bogatych zbiorach danych, m.in. ze zdjęć satelitarnych, i ich zaawansowanej analizie narzędzia pozwolą z dwutygodniowym wyprzedzeniem przewidywać zdarzenia pogodowe, precyzując prognozę do obszarów podzielonych na kwadraty o boku zaledwie kilku kilometrów. Będą mogły być wykorzystywane także w planowaniu miast, farm wiatrowych czy w rolnictwie. W tworzeniu rozwiązania bierze udział polski dostawca rozwiązań chmurowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.