Newsy

Galerie handlowe mogą stać się celem ataku terrorystycznego. Ważna jest edukacja pracowników i wdrożenie odpowiednich procedur

2016-01-28  |  06:50
Mówi:Radosław Knap, dyrektor generalny Polskiej Rady Centrów Handlowych

Krzysztof Liedel, Collegium Civitas, City Security

  • MP4
  • Centra handlowe ze względu na potencjalnie dużą liczbę ofiar, która przyciągnie media, mogą być idealnym celem ataku terrorystycznego. To dostępne miejsca, więc stosunkowo łatwo można przeprowadzić rekonesans i przygotować zamach. Obiekty handlowe w Polsce są bezpieczne, ale ich zarządcy muszą się przygotować na wypadek zagrożenia. Konieczna jest edukacja pracowników, wypracowanie odpowiednich procedur współpracy ze służbami i stworzenie planu ochrony obiektu. 

    Analizując ostatnie wydarzenia związane z zamachami, widać, że terroryści chcą i atakują przede wszystkim tzw. cele miękkie, a więc miejsca, gdzie gromadzi się duża liczba osób. Centra handlowe wydają się być idealnym miejscem do tego typu ataków. Tym bardziej że stosunkowo łatwo wykorzystać w nich element zaskoczenia – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Krzysztof Liedel, ekspert ds. bezpieczeństwa z Collegium Civitas i City Security.

    Jak podkreśla, z punktu widzenia terrorystów centra handlowe są idealnym miejscem zamachu. Można w nich przeprowadzić rekonesans bez wzbudzania podejrzeń i w ten sposób przygotować skuteczny atak. W galeriach nie ma zazwyczaj specjalistycznej ochrony czy kontroli dostępu, a zabezpieczenia trudno wprowadzić bez naruszania ich funkcjonalności. Ponadto w dużym skupisku ludzi liczba ofiar będzie stosunkowo wysoka, co na pewno przykuje uwagę mediów.

    Mieliśmy w historii do czynienia z zamachami, które były przygotowywane przez wiele dni, wcześniej była dostarczana broń, materiały wybuchowe i następowała realizacja zamachu. Wydaje się więc, że rzeczywiście centra handlowe są atrakcyjnym miejscem dla terrorystów – ocenia Liedel.

    Istotne jest, by wyprzedzić działania terrorystów, wypracować plan działania na wypadek nadzwyczajnej sytuacji i przede wszystkim – wyszkolić personel, przede wszystkim osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo. Odpowiednia edukacja sprawi też, że pracownicy będą bardziej wyczuleni na wszelkie nietypowe zachowania i w ten sposób będą mogli szybciej zareagować na zagrożenie.

    Musimy wprowadzić mechanizm znany z takich krajów, jak Francja czy Izrael, gdzie każdy obywatel może być zasobem systemu antyterrorystycznego. Powinniśmy pokazać ludziom, jak się mają zachować, jak mają się przygotować do współdziałania ze służbami ratunkowymi i policyjnymi. Przy administratorach obiektów ważnym elementem jest funkcjonowanie odpowiednich procedur, ich przestrzeganie, tak żeby system decyzyjny był jak najkrótszy – przekonuje ekspert City Security.

    W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie edukacji związanej z zabezpieczeniem centrów handlowych przed atakami Polska Rada Centrów Handlowych oraz Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji organizują bezpłatne szkolenia, które mają podnieść kwalifikacje pracowników obiektów handlowych i zwiększyć ich wiedzę na temat zagrożeń terrorystycznych oraz bezpieczeństwa antyterrorystycznego.

    Centra handlowe w Polce są bezpieczne. Rzadko zdarzają się poważne problemy związane z bezpieczeństwem. Potrzebna jest jednak koordynacja pomiędzy zarządcą, administratorem centrum handlowego a różnymi służbami, jak policja, straż pożarna, służby medyczne czy powołanymi do tego agencjami rządowymi, aby centra mogły pozostać bezpieczne – wskazuje Radosław Knap, dyrektor generalny Polskiej Rady Centrów Handlowych.

    Edukacja i wypracowanie odpowiednich procedur postępowania na wypadek zagrożenia mogą nie wystarczyć. Istotna jest także współpraca ze służbami, nie tylko w sytuacji kryzysowej, lecz także profilaktycznie, np. poprzez udostępnianie obiektów do inspekcji. Służby znają wówczas daną galerię, co przyspieszy i ułatwi akcję w przypadku ewentualnego ataku.

    Apelujemy jako Polska Rada Centrów Handlowych, żeby zarządcy na co dzień udostępniali na szkolenia obiekty do sprawdzenia – zaznacza dyrektor PRCH.

    Jak podkreśla Knap, żadnego zagrożenia nie można lekceważyć. Należy przeanalizować każdą możliwość potencjalnego ataku, zwracać uwagę na sytuacje, które teoretycznie nie muszą nieść ze sobą niebezpieczeństwa, np. obecność osób nieuprawnionych w danej strefie budynku. Warto również sprawdzić rozmieszczenie kamer monitoringu, które powinny obejmować wszystkie wejścia i wyjścia, ciągi komunikacyjne, czy pomieszczenia ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa.

    W pierwszej kolejności trzeba dbać o klientów i pracowników centrum handlowego. Zanim jeszcze przyjdą klienci, może tam przebywać nawet dwa tysiące osób. Średnie centrum handlowe miesięcznie może odwiedzić około pół miliona klientów, duże – nawet dwa milionów osób, potencjalnych zagrożeń jest więc wiele – podkreśla Radosław Knap.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm

    Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki. Uproszczenie przepisów i zmniejszenie biurokracji to czynniki, które mogą się przyczynić do wzrostu konkurencyjności polskich przedsiębiorstw i poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej – wynika z analiz Business Centre Club.  Na potrzebę deregulacji i stabilnego systemu podatkowego wskazywali przedsiębiorcy nagrodzeni w finale 32. edycji konkursu Lider Polskiego Biznesu, którego organizatorem jest Business Centre Club.

    Konsument

    W tym roku 70 proc. odpadów szklanych powinno trafić do recyklingu. Polska sporo poniżej tego poziomu

    W Polsce co roku zbierane jest ok. 750 tys. t szkła, czyli nieco ponad połowa szklanych opakowań wprowadzonych na rynek. W dodatku 20 proc. zebranego surowca to zanieczyszczenia innymi materiałami, np. ceramiką czy porcelaną, które nie nadają się do recyklingu. Polska traci na tym ok. 400 tys. t szkła, które mogłoby zostać ponownie przetworzone i wykorzystane. Duża część tej straty to efekt nieodpowiedniej segregacji i niskiej świadomości konsumentów. Zgodnie z wymogami UE w tym roku odsetek zebranego szkła powinien sięgnąć 70 proc.

    Firma

    Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy

    Chociaż odsetek firm wdrażających automatyzację rośnie, to wciąż wiele przedsiębiorstw nie wie, czym ten proces jest i jakie się z nim wiążą korzyści. Tymczasem badania rynkowe wskazują, że przedsiębiorstwa inwestujące w obszar automatyzacji i sztucznej inteligencji są bardziej efektywne i osiągają lepsze wyniki, a zwrot z inwestycji możliwy jest już w ciągu pierwszych kilku miesięcy od wdrożenia. – Warunkiem jest jednak wybór właściwego procesu do zautomatyzowania i odpowiednie przygotowanie go do tej zmiany – podkreślają eksperci platformy FlowDog.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.