Newsy

Hossa na rynku magazynowym. W kolejnych latach branży może zagrozić brak pracowników

2018-11-19  |  06:30
Mówi:Agnieszka Sałek, dyrektor ds. handlowych, Quick Service Logistics Polska

Rafał Strzałkowski, dyrektor ds. operacyjnych, Quick Service Logistics Polska

  • MP4
  • Polski rynek magazynowy wciąż jest w fazie hossy i nie zwalnia. Świadczą o tym zarówno duża liczba nowych powierzchni w budowie, jak i rekordowy popyt, który generują głównie najemcy z sektora e-commerce, sieci handlowe i operatorzy logistyczni. W tej ostatniej branży coraz większą rolę odgrywają nowe technologie, których koszt spada, wobec czego stają się bardziej dostępne nawet dla mniejszych przedsiębiorstw. Czynnikiem, który może zahamować rozwój rynku w kolejnych latach, jest jednak niska podaż pracy i rosnące koszty współpracy z podwykonawcami.

    – Polski rynek magazynowy nadal dynamicznie się rozwija. Według dostępnych danych do tej pory została wykorzystana zaledwie 1/3 gruntów z przeznaczeniem pod zabudowę magazynową, będących w posiadaniu deweloperów. Tym, co może stanąć na przeszkodzie tego rozwoju i go spowolnić, są przede wszystkim problemy z dostępnością pracowników, a co za tym idzie – rosnące koszty współpracy z podwykonawcami – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Agnieszka Sałek, dyrektor handlowa QSL Polska.

    Polski rynek magazynowy wciąż jest w fazie hossy. Z danych Colliers wynika, że w III kwartale tego roku na rynek trafiło 683,4 tys. mkw. nowej powierzchni magazynowej. Tym samym jej całkowite zasoby na koniec września br. przekroczyły 15 mln mkw.
    W budowie pozostaje prawie 2 mln mkw. nowych magazynów, z czego ponad 25 proc. w Polsce Centralnej. To obok Warszawy i Górnego Śląska najdynamiczniej rozwijający się rynek regionalny.

    – W rozwoju rynku magazynowego najbardziej na popularności zyskują i umacniają się centralna i zachodnia Polska, z rozbudowaną infrastrukturą. Jednocześnie widać dynamiczny rozwój w okolicach Katowic, Sosnowca czy w regionie Silesia. My również, wybierając lokalizację dla magazynów, bierzemy pod uwagę siatkę dróg i autostrad, czego przykładem jest Wrocław, cross-dock Gdańsk, Poznań i nasze magazyny w Błoniu i Sosnowcu – mówi Rafał Strzałkowski, dyrektor operacyjny QSL Polska.

    – Infrastruktura drogowa ma największy wpływ na rozwój rynku magazynowego w Polsce. Doskonałym przykładem jest centrum magazynowe powstałe w Markach, w okolicach Radzymina, które rozwinęło się zaraz po oddaniu obwodnicy Warszawy. W ślad za nowymi drogami, nowymi autostradami, pojawiają się nowe centra magazynowe – dodaje Agnieszka Sałek.

    Polska ma strategiczną rolę na mapie powierzchni magazynowo-przemysłowych w Europie. Z danych Colliers wynika, że w ciągu ostatnich pięciu lat całkowity wolumen powierzchni na polskim rynku magazynowym uległ podwojeniu. Rynek nie zwalnia, o czym świadczą zarówno duża liczba nowych powierzchni w budowie, jak i rekordowy popyt, który generują głównie najemy z sektora e-commerce, sieci handlowe i operatorzy logistyczni.

    Eksperci zwracają uwagę na to, że w tej ostatniej branży coraz większą rolę odgrywają nowe technologie. Ich koszt ciągle spada, dzięki czemu stają się bardziej dostępne.

    – My również wykorzystujemy takie technologie w naszej pracy, są to systemy GPS połączone z bieżącym systemem kontroli temperatur w transporcie i w magazynach, skanery, systemy PIM, są to tablety wykorzystywane przez kierowców, przy pomocy których wdrażamy elektroniczne dowody dostaw. Oczywiście tę tendencję widać również w transporcie. Jest to widoczne szczególnie w połączeniu tych wszystkich systemów, jak również GPS, WMS, TMS, CRM, w jedną technologię służącą bieżącej optymalizacji tras, bieżącej kontroli pracy kierowców oraz polepszeniu kosztów i zadowoleniu klientów. Widać też trend autonomicznego transportu, który – moim zdaniem – w niedalekiej przyszłości znajdzie zastosowanie w transporcie wewnątrzzakładowym, w dużych parkach logistycznych, w centrach, fabrykach. Pozwoli to na lepsze planowanie niezawodnego transportu – mówi Rafał Strzałkowski.

    Jak podkreśla, warunkiem rozwoju dla firm operujących w tej branży jest wykwalifikowany i doświadczony zespół pracowników.

    – Od początku obecności QSL w Polsce jesteśmy skoncentrowani na serwisie. Wiedza wniesiona przez grupę QSL w połączeniu z doświadczeniem polskiego zespołu zaowocowały wysokiej jakości usługami, które sprostały oczekiwaniom klientów. Te starania są również potwierdzane corocznymi audytami krajowymi i międzynarodowymi. Mamy nowoczesny magazyn, nowoczesny sprzęt, doświadczony zespół, co pozwala nam zaoferować swoje usługi klientom nie tylko w obszarze QSR, czyli sieci restauracji szybkiej obsługi, lecz także innym klientom zainteresowanym działalnością w obszarze 3PL, czyli magazynowanie, cross-docking, przepakowanie i inne funkcje związane ze składowaniem towaru w magazynie – mówi Agnieszka Sałek.

    Głównym elementem działalności grupy pozostaje kompleksowa obsługa logistyczna. Jednak dzięki nowoczesnemu magazynowi w Błoniu firma zwiększyła swoją powierzchnię magazynową o 50 proc., co pozwoliło zaoferować usługi również innym klientom spoza branży QSR, rozpoczynając już od jednego miejsca paletowego.

    – W QSL Polska dalszy rozwój to przede wszystkim sprostanie oczekiwaniom naszych klientów, podążanie za ich rozwojem. W najbliższej przyszłości stawiamy na dalszy rozwój logistyki w obszarze 3PL, zatem magazynowanie, cross-docking, przepakowywanie, etykietowanie, wszystkie te operacje, które są niezbędne w codziennej działalności. W naszych nowoczesnych magazynach jesteśmy w stanie zaoferować przestrzeń magazynową i doświadczone ekipy, zespoły magazynowe klientom również z innych branż: spożywczej, przemysłowej czy producentom opakowań – mówi Agnieszka Sałek, dyrektor handlowy QSL Polska.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.