Newsy

Kolor ma ogromny wpływ na poziom sprzedaży. Wywołuje skojarzenia, często powiązany jest też z daną marką

2017-03-23  |  06:35

Kolor jest pierwszym elementem, na który zwraca się uwagę. Często działa podświadomie, ale zdaniem ekspertów motywuje do zakupu. Dobrze sprzedają się przede wszystkim produkty w kolorach zdecydowanych i ostrych. Przy ich ekspozycji istotną rolę pełni także oświetlenie i zastosowanie kontrastu. Niektóre połączenia barw są już automatycznie odbierane jako informacje o promocjach czy wyprzedażach. Firmy ponadto próbują zawłaszczyć kolory, bo psychologia koloru może mieć decydujące znaczenie przy zakupach.

– Kolory, które się sprzedają, to te dobrze widoczne. Zawsze chętnie będą się sprzedawały rzeczy w kolorach czerwonych, żółtych, pomarańczowych, błękitnych, zdecydowane i ostre. Wszystko zależy od tego, jaki mamy kontekst produktów, jeśli sklep urządzimy np. w otoczeniu kolorów szarych, ciemnych, to w takim otoczeniu dobrze będą wyglądały produkty kolorowe. Kolor to kontrast, ale i wrażenie wzrokowe, im bardziej jest widoczny, tym lepiej – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes dr Marek Borowiński, specjalista ds. visual merchandisingu i psychologii koloru z Shop Doctor.

Decydujący wpływ na zakup mają zmysły. Odpowiednio wyeksponowane produkty mogą zachęcić klientów, dlatego duże znaczenie pełni również oświetlenie, podobnie jak zastosowane barwy i połączenia kolorów. Część połączeń kolorów wywołuje w kupujących odpowiednie reakcje.

– Promocje mamy żółto-czerwone, wyprzedaże biało-czerwone i to oznaczenia, które na nas działają. Czasami nie idziemy kupić konkretnego produktu, ale w okresie promocji czy wyprzedaży te akcje bardzo zachęcają do zakupu – ocenia ekspert.

Większość klientów przyznaje, że kolor jest istotnym czynnikiem motywującym do zakupów. Wykorzystują to marki, które starają się powiązać swój produkt z daną barwą. Jak wskazuje Borowiński, przykładem mogą być telefonie komórkowe, producenci słodyczy czy kosmetyków.

– Wystarczy wówczas pokazać taki kolor w reklamie, został nam zakodowany i na niego reagujemy. Jeżeli pokażemy ten kolor jeszcze z symbolem, odpowiednim kształtem, nawet nie pisząc i nie wymieniając nazwy, większość z nas od razu się zorientuje. Dlatego firmy bardzo chętnie z tego korzystają – przekonuje Borowiński.

Część producentów próbuje też zastrzec w Urzędzie Patentowym kolor. To jednak bardzo trudne, ponieważ nie rejestruje się kolorów podstawowych, a jedynie odcienie, których dotyczy wtórna zdolność odróżniająca.

– Kolory w produktach mają też znaczenie we wskazaniu kategorii. Sklep spożywczy, który wprowadza kategorie produktów naturalnych, ze zdrową żywnością, to warto je oznaczyć kolorem, który do tego jest przynależny, czyli zielonym. Wtedy wiemy, że te produkty są zdrowe, ekologiczne – tłumaczy ekspert.

Jak przekonuje Borowiński, kolory działają przede wszystkim na podświadomość, dlatego ich wpływ bywa bagatelizowany. Jak jednak zaznacza ekspert, każdy kolor oznacza coś innego, odwołuje się do innych emocji, a tym samym wpływa na zakup.

– Czerwony to kolor miłości, namiętności, fizjologicznie powoduje, że powieki szybciej mrugają, podnosi się ciśnienie krwi. To jedna z najmocniej zauważalnych barw. Dlatego kolory mają znaczenie w sprzedaży i we wpływie na reklamę – podkreśla dr Marek Borowiński.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Handel

Planowana podwyżka akcyzy na e-papierosy skłoni palaczy do wyboru bardziej szkodliwych używek. Wrócą też do tradycyjnych papierosów

Trwają prace nad projektem regulacji, która wprowadza wysoką akcyzę na e-papierosy jednorazowe, urządzenia do waporyzacji i podgrzewacze, co ma na celu ograniczenie spożycia wyrobów nikotynowych, szczególnie wśród młodzieży. Jednak eksperci podkreślają, że zmiany mogą przynieść więcej szkód niż korzyści, zmuszając konsumentów do sięgnięcia po tańsze, ale bardziej szkodliwe alternatywy i utrwalając nawyk palenia tradycyjnych papierosów. Wyższe ceny produktów alternatywnych mogą również prowadzić do wzrostu szarej strefy i trudności w realizacji założeń fiskalnych oraz uderzyć w tysiące polskich MŚP.

Infrastruktura

Priorytetem osób kupujących mieszkanie jest dostęp do zielonych terenów. To ma istotny wpływ na ich dobrostan

Badania pokazują, że Polacy cenią bliskość natury bardziej niż sąsiedztwo aptek czy żłobków. – Aby zapewnić kontakt z naturą, osiedla powinny być rozplanowane z dużym poszanowaniem środowiska – podkreślają eksperci z APA Wojciechowski Architekci, projektanci osiedla Onelife w warszawskim Powsinie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.