Newsy

Od nowego roku Poczta Polska udostępni sortownie i listonoszy konkurencji

2012-07-04  |  06:55
Mówi:Zofia Smoktunowicz
Funkcja:Pełnomocnik Zarządu
Firma:SpeedMail
  • MP4

    Zgodnie z propozycjami Urzędu Komunikacji Elektronicznej, prywatni operatorzy pocztowi będą mogli korzystać odpłatnie z infrastruktury należącej do Poczty Polskiej. Po 1 stycznia 2013 roku zyskają oni dostęp do pocztowych sortowni i tzw. ostatniej mili, czyli listonoszy.  Niebezpieczeństwem mogą być ceny proponowane przez Pocztę Polską, które w praktyce mogą blokować dostęp do niej  mówi Zofia Smoktunowicz, pełnomocnik zarządu jednego z prywatnych operatorów pocztowych, firmy Speedmail.

    Dzięki unijnym przepisom 1 stycznia 2013 roku kończy się monopol Poczty Polskiej. Inni operatorzy pocztowi zyskają dostęp do zastrzeżonych dotąd dla Poczty segmentów rynku, czyli m.in. dostarczania najlżejszych listów, do 50 gramów.

      To są dobre propozycje, ale warto pomyśleć o bardziej precyzyjnych zapisach, które określałyby na jakich zasadach można korzystać z tych elementów infrastruktury  uważa Zofia Smoktunowicz, pełnomocnik zarządu jednego z prywatnych operatorów, firmy Speedmail.

    Jak podkreślała w rozmowie z Newserią prezes UKE Magdalena Gaj, kończą się już prace nad ustawą Prawo pocztowe i wkrótce trafi ona do parlamentu. Więc styczniowy termin nie jest zagrożony.

    Konkurenci Poczty Polskiej przygotowują się do otwarcia rynku usług pocztowych, bo jest o co walczyć. Wartość polskiego rynku szacowana jest na ok. 7 mld zł.

    Konkurencję na rynku mają wzmocnić przepisy o dostępie do infrastruktury. Poczta Polska będzie musiała udostępnić innym operatorom swoje sortownie, skrzynki nadawcze i tzw. ostatnią milę, czyli listonoszy. Zgodnie z przepisami, będzie to się odbywało na zasadach komercyjnych.

      W naszej opinii zaproponowane przez UKE rozwiązania na pewno wpłyną na konkurencyjność rynku, a także na jakość oferowanych przez branżę usług podkreśla Zofia Smoktunowicz.

    Zwraca jednak uwagę na potrzebę lepszego doprecyzowania zapisów w ustawie.

      Nauczeni doświadczeniem z przeprowadzonych już procesów liberalizacji, czy to rynku telekomunikacyjnego, czy gazowego widzimy, że niedoprecyzowanie może skutkować złymi praktykami, które posłużą ograniczaniu możliwości konkurencji i de facto utrzymaniu monopolu Poczty Polskiej  ocenia Zofia Smoktunowicz.

    Liberalizacja w takim wypadku będzie więc prowizoryczna. Najnowsze propozycje ustawy obejmują węzły sortownicze oraz tzw. ostatnią milę, czyli listonoszy.

      Wskazane byłoby również udostępnienie prywatnym operatorom okienek pocztowych podkreśla przedstawicielka jednego z operatorów pocztowych, firmy Speedmail.

    Speedmail działa na polskim rynku pocztowym od września 2011 roku. Specjalizuje się w obszarze biznesowej korespondencji masowej. Jak podkreślają przedstawiciele firmy, celem jest osiągnięcie pozycji
    największego alternatywnego operatora pocztowego na polskim rynku w tym zakresie.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Kalendarium

    Jak korzystać z materiałów Newserii?

    Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

    Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

    Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Mocna konkurencja na rynku centrów handlowych. Chcą przyciągać klientów nowymi technologiami i ofertą rozrywkową

    W Polsce zasoby powierzchni handlowej przekraczają już 15 mln mkw. W całym kraju jest ok. 450 centrów i galerii, a nasycenie powierzchnią handlową przekracza europejską średnią. Konkurencja na rynku jest duża, a centra handlowe mierzą się z wyzwaniami takimi jak rosnąca pozycja e-commerce, rozszerzenie zakazu handlu w niedziele w 2020 roku czy coraz większe oczekiwania klientów. Szansą na sprostanie tym wyzwaniom są nowe technologie, np. aplikacje, które zapewniają klientom szereg benefitów, np. zniżki, porady stylisty czy nawigację po galeriach.

    Patronaty Newserii

    Gala Złote Spinacze 2019

    Ochrona środowiska

    Pozostało tylko 10 lat na powstrzymanie negatywnych zmian klimatu. Dotychczasowymi sposobami nie da się tego zrobić

    Jeśli nie podejmiemy natychmiastowych działań na rzecz ochrony klimatu, temperatura na świecie przekroczy bezpieczny poziom 1,5° Celsjusza w 2040 roku – wskazują eksperci Międzyrządowego Panelu ds. Badań Zmian Klimatu. Te natychmiastowe działania muszą w ciągu kolejnej dekady doprowadzić do ograniczenia emisji dwutlenku węgla o 45 proc. Nie mogą się jednak opierać na dotychczasowych metodach i systemie energetycznym z XIX wieku – podkreśla prof. Zbigniew Karaczun z SGGW. Innowacyjne rozwiązania, np. elektromobilność czy niskoemisyjne systemy grzewcze,  są już dostępne, tylko trzeba je wdrożyć na szeroką skalę.

     

    Handel

    W kolejnych tygodniach możliwe cząstkowe porozumienie między USA a Chinami. Konflikt handlowy potrwa jednak jeszcze kilka lat

    Ostatnie dane z Chin pokazują znaczący wpływ wzajemnej wojny celnej na chińską gospodarkę, ale cierpi na niej także amerykański rynek, bo firmy wstrzymują inwestycje. Stąd prezydent Donald Trump i chińskie władze będą dążyć do wycofania się z części obciążeń importowych, zwłaszcza że za rok kolejne wybory prezydenckie za oceanem. Zdaniem Rafała Beneckiego, głównego ekonomisty ING Banku Śląskiego, porozumienie dotyczące części produktów może nastąpić jeszcze nawet przed końcem roku, ale realne zakończenie konfliktu zajmie wiele lat.

    Infrastruktura

    Trudna sytuacja na rynku kolejowych przewozów towarowych. Spowolnienie gospodarcze będzie oznaczać dalsze spadki

    Rynek towarowych przewozów kolejowych notuje spowolnienie. Łącznie w trzech kwartałach 2019 roku przewieziono nieco ponad 177 mln ton, czyli o ponad 9 mln mniej niż w tym samym okresie 2018 roku. W dużej mierze to efekt zmniejszenia przewozów kruszyw, węgla kamiennego, rud i wyrobów metalowych. W 2020 roku sytuacja raczej się nie poprawi. – Spowolnienie gospodarcze, które obserwujemy w całej Europie, z pewnością przełoży się na rynek przewozów w Polsce – ocenia Andrzej Pawłowski z CTL Logistics.