Mówi: | Zofia Smoktunowicz |
Funkcja: | Pełnomocnik Zarządu |
Firma: | SpeedMail |
Od nowego roku Poczta Polska udostępni sortownie i listonoszy konkurencji
Zgodnie z propozycjami Urzędu Komunikacji Elektronicznej, prywatni operatorzy pocztowi będą mogli korzystać odpłatnie z infrastruktury należącej do Poczty Polskiej. Po 1 stycznia 2013 roku zyskają oni dostęp do pocztowych sortowni i tzw. ostatniej mili, czyli listonoszy. – Niebezpieczeństwem mogą być ceny proponowane przez Pocztę Polską, które w praktyce mogą blokować dostęp do niej – mówi Zofia Smoktunowicz, pełnomocnik zarządu jednego z prywatnych operatorów pocztowych, firmy Speedmail.
Dzięki unijnym przepisom 1 stycznia 2013 roku kończy się monopol Poczty Polskiej. Inni operatorzy pocztowi zyskają dostęp do zastrzeżonych dotąd dla Poczty segmentów rynku, czyli m.in. dostarczania najlżejszych listów, do 50 gramów.
– To są dobre propozycje, ale warto pomyśleć o bardziej precyzyjnych zapisach, które określałyby na jakich zasadach można korzystać z tych elementów infrastruktury – uważa Zofia Smoktunowicz, pełnomocnik zarządu jednego z prywatnych operatorów, firmy Speedmail.
Jak podkreślała w rozmowie z Newserią prezes UKE Magdalena Gaj, kończą się już prace nad ustawą Prawo pocztowe i wkrótce trafi ona do parlamentu. Więc styczniowy termin nie jest zagrożony.
Konkurenci Poczty Polskiej przygotowują się do otwarcia rynku usług pocztowych, bo jest o co walczyć. Wartość polskiego rynku szacowana jest na ok. 7 mld zł.
Konkurencję na rynku mają wzmocnić przepisy o dostępie do infrastruktury. Poczta Polska będzie musiała udostępnić innym operatorom swoje sortownie, skrzynki nadawcze i tzw. ostatnią milę, czyli listonoszy. Zgodnie z przepisami, będzie to się odbywało na zasadach komercyjnych.
– W naszej opinii zaproponowane przez UKE rozwiązania na pewno wpłyną na konkurencyjność rynku, a także na jakość oferowanych przez branżę usług – podkreśla Zofia Smoktunowicz.
Zwraca jednak uwagę na potrzebę lepszego doprecyzowania zapisów w ustawie.
– Nauczeni doświadczeniem z przeprowadzonych już procesów liberalizacji, czy to rynku telekomunikacyjnego, czy gazowego widzimy, że niedoprecyzowanie może skutkować złymi praktykami, które posłużą ograniczaniu możliwości konkurencji i de facto utrzymaniu monopolu Poczty Polskiej – ocenia Zofia Smoktunowicz.
Liberalizacja w takim wypadku będzie więc prowizoryczna. Najnowsze propozycje ustawy obejmują węzły sortownicze oraz tzw. ostatnią milę, czyli listonoszy.
– Wskazane byłoby również udostępnienie prywatnym operatorom okienek pocztowych – podkreśla przedstawicielka jednego z operatorów pocztowych, firmy Speedmail.
Speedmail działa na polskim rynku pocztowym od września 2011 roku. Specjalizuje się w obszarze biznesowej korespondencji masowej. Jak podkreślają przedstawiciele firmy, celem jest osiągnięcie pozycji
największego alternatywnego operatora pocztowego na polskim rynku w tym zakresie.
Czytaj także
- 2025-07-08: Rynek gier mobilnych w Polsce może być wart prawie 0,5 mld dol. do 2030 roku. Za tym idzie rozwój smartfonów dla graczy
- 2025-07-11: Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania
- 2025-07-01: Koniec polskiej prezydencji w Radzie UE. Doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków na obronność
- 2025-06-18: Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji
- 2025-06-13: Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym
- 2025-06-11: ZUS zatwierdził standardy dofinansowania posiłków dla pracowników. To nowy rozdział w firmowych benefitach
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-07-14: Wielu konsumentów rezygnuje z fast fashion. Pozytywne zmiany w branży zależeć będą głównie od podejścia marek
- 2025-06-09: Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce
- 2025-05-26: Dyrektywa o przejrzystości płac zmniejszy lukę płacową między kobietami a mężczyznami. Obniży za to skłonność pracodawców do podwyżek
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy wymiany handlowej między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską. Na wysokich cłach stracą obie strony
Komisja Europejska przedstawiła w poniedziałek propozycję ceł na import z USA o wartości 72 mld euro, co ma być odpowiedzią na nałożenie 30-proc. stawek na import z UE zapowiedziane przez Amerykanów w poprzednim tygodniu. Przedstawiciele KE wciąż widzą jednak potencjał kontynuowania negocjacji. Zdaniem europosła Michała Koboski brak porozumienia lub uzgodnienie stawek wyższych niż 10-proc. nie tylko zaszkodzi obydwu stronom, ale i osłabi ich pozycję na arenie międzynarodowej.
Handel
Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.
Prawo
Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.