Mówi: | Dariusz Forysiak |
Funkcja: | dyrektor ds. obiektów handlowych |
Firma: | Dział Doradztwa Inwestycyjnego, Colliers International |
Ograniczenie handlu w niedziele na razie nie wpływa na decyzje inwestujących w nieruchomości. Większym zagrożeniem jest dla nich rozwój e-handlu
W 2017 roku całkowita wartość transakcji inwestycyjnych osiągnęła historyczne 5,1 mld euro, z czego 2,1 mld euro przypadło na centra handlowe. Obecny rok zapowiada się jeszcze lepiej. Tylko w pierwszym kwartale właściciela zmieniły nieruchomości wyceniane na ponad 2 mld euro, przede wszystkim z sektora handlowego. W tym roku w wynikach transakcji nie będzie raczej widać efektów ograniczenia handlu w niedziele – oceniają eksperci Colliers International. Bardziej niż ten zakaz na decyzje inwestorów wpływać będzie dalszy rozwój sektora e-commerce.
– Całkowita wartość transakcji na rynku polskim w 2017 roku osiągnęła poziom 5,1 mld euro. 2,1 mld euro przypadało na inwestycje w centra handlowe, co potwierdza wyjątkowo duże zainteresowanie tym segmentem rynku – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Dariusz Forysiak, dyrektor ds. obiektów handlowych w Dziale Doradztwa Inwestycyjnego Colliers International.
Polska, z 40-proc. udziałem, była w 2017 roku zdecydowanym liderem wśród krajów Europy Środkowo-Wschodniej pod względem wolumenu transakcji inwestycyjnych. Wysoki popyt zanotował sektor handlowy, rekordy padły na rynku magazynowym (1,1 mld euro) i hotelowym (350 mln euro). Jeszcze lepsze są prognozy na 2018 rok, na co wskazują wyniki I kwartału.
– I kwartał 2018 roku zakończył się wynikiem na poziomie 2,1 mld euro, co stanowi znakomity początek roku. Dominowały inwestycje w nieruchomości handlowe. Obserwujemy bardzo duże zainteresowanie inwestorów transakcjami zarówno portfelowymi, jak i pojedynczymi, dużymi transakcjami dominujących centrów handlowych. Przykładem tego jest zakup galerii handlowej w Katowicach przez malezyjski fundusz. Bieżący rok będzie zdominowany przez transakcje w nieruchomości handlowe i po raz kolejny ustanowi rekord o wartości zbliżonej do 3 mld euro – prognozuje Dariusz Forysiak.
W I kwartale tego roku nawet 86 proc. transakcji dotyczyło sektora handlowego, ale w kolejnych miesiącach bardzo ważne będą także inwestycje w obiekty biurowe. Do rekordowych transakcji może dojść na warszawskim rynku, jednak analitycy Colliers spodziewają się też wzrostu wartości transakcji na rynkach regionalnych. Już w 2017 roku 75 proc. środków zostało zainwestowanych poza stolicą. Wciąż jednak to Warszawa jest miastem, od którego chce zacząć większość inwestorów.
– Skala tych inwestycji jest bardzo różna, w przypadku centrów handlowych możemy mówić o transakcjach nawet na poziomie 1 mld euro, podczas gdy w przypadku obiektów biurowych najbardziej atrakcyjne budynki są w przedziale pomiędzy 40 a 100 mln euro. To są najbardziej płynne aktywa, bez względu na to, czy znajdują się w Warszawie, czy w miastach regionalnych – mówi ekspert Colliers.
Całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni centrów handlowych w Polsce na koniec ubiegłego roku przekroczyły 11,5 mln mkw. (88 proc. stanowiły centra handlowe). Rośnie poziom nasycenia powierzchnią centrów handlowych i na koniec 2017 roku wyniósł 301 mkw. na tysiąc mieszkańców. Jednocześnie spada nowa podaż powierzchni handlowej. W ubiegłym roku na rynek trafiło 360 tys. mkw. powierzchni, ok. 15 proc. mniej niż rok wcześniej.
– Szacujemy, że w 2018 roku do użytku zostanie oddanych ok. 400 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej. Część deweloperów jest nastawiona na wybudowanie i niemal natychmiastową sprzedaż obiektów.
Obowiązujące od marca ograniczenia handlu w niedzielę nie będą jeszcze miały dużego odzwierciedlenia w wycenach nieruchomości handlowych, ponieważ najemcy dużą cześć straconych obrotów będą starali się nadrobić poprzez wydłużone godziny działania centrów i większą aktywnością klientów w pozostałe dni tygodnia. Zdaniem eksperta Colliers pierwsze efekty mogą być widoczne dopiero w 2019 i 2020 roku, kiedy będzie można porównać sprzedaż przynajmniej z trzech kwartałów. Jego zdaniem wpływ zakazu handlu będzie różny w zależności od branży – w szczególności odczują go operatorzy kawiarni i restauracyjnych centrów handlowych. Zdecydowanie większe znaczenie dla decyzji inwestorów będzie miał rozwój e-commerce.
– Już od jakiegoś czasu obserwujemy bardzo duży wpływ e-commerce na centra handlowe w USA czy wielkiej Brytanii. To rzutuje na polski rynek inwestycyjny, ponieważ fundusze inwestycyjne i banki finansujące nieruchomości komercyjne w dużej mierze powiązane są kapitałowo z tymi rynkami. Skwantyfikowanie wpływu e-commerce na wycenę nieruchomości to wyzwanie dla wszystkich inwestorów – podkreśla Dariusz Forysiak.
Już ponad połowa Polaków deklaruje, że robi zakupy w internecie. Wartość krajowego rynku e-commerce ocenia się na ponad 40 mld zł. Obecnie udział zakupów przez internet w handlu detalicznym stanowi ok. 7 proc. W ciągu 2–3 lat może sięgnąć 10 proc. To jednak dopiero początek. Według Banku DNB do 2026 roku już 40 proc. produktów będzie kupowana online.
– Przyszłość galerii handlowych w dużej mierze będzie zależała od ich lokalizacji oraz typu najemców i ich strategii biznesowej. Czy będą oni traktowali centrum handlowe stricte jako showroom i punkt odbioru towaru, czy też zaczną zamykać swoje sklepy. Interesujące jest też to, jak z rozwojem e-commerce poradzą sobie mniejsi najemcy, zajmujący 100–200 mkw. Będzie to musiało być skalkulowane w wycenach centrów handlowych, ponieważ to ci najmniejsi najemcy płacą najwięcej za metr kwadratowy powierzchni handlowej. Natomiast najważniejsze jest to, jaki pomysł na dane centrum ma jego obecny czy przyszły właściciel i jak szybko będzie mógł je dostosować do zmieniającego się otoczenia – zauważa Dariusz Forysiak.
Czytaj także
- 2025-02-28: Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
- 2025-02-24: Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE
- 2025-02-17: Rośnie wymiana handlowa Polski z Hiszpanią. Są perspektywy na dalszą współpracę w wielu branżach
- 2025-02-17: Cła Trumpa uderzają w Europę. UE zapowiada reakcję, ale wciąż nie wypracowała wspólnej strategii
- 2025-02-12: Europejski Bank Centralny ma być lepiej przygotowany na przyszłe szoki inflacyjne. Walka o stabilność cen powinna być głównym celem
- 2025-02-10: Sieć MOYA planuje otwierać kilkadziesiąt nowych stacji paliw rocznie. Właśnie otworzyła 500. punkt
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-02-18: Europejski przemysł czeka na Clean Industrial Deal. Dekarbonizacja jest potrzebna, ale innymi metodami
- 2025-03-06: Pracodawcy chcą ułatwień w zatrudnianiu cudzoziemców. Strategia migracyjna ograniczy jednak napływ imigrantów
- 2025-02-04: Rząd planuje podwójnie opodatkować e-papierosy. To zmusi palaczy do powrotu do tradycyjnych papierosów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Farmacja

Zbrojeniówka i farmacja kluczowe dla bezpieczeństwa kraju. Polskie firmy walczą o pozycję w obu tych sektorach
Polska gospodarka stoi przed wieloma wyzwaniami – od inflacji i zmian legislacyjnych po dynamiczny rozwój technologii. W tym kontekście kluczową rolę odgrywają przedsiębiorcy, którzy nie tylko napędzają wzrost gospodarczy, ale również inwestują w innowacje, cyfryzację i zrównoważony rozwój. Z punktu widzenia bezpieczeństwa kraju jednymi z najważniejszych są branże zbrojeniowa i farmaceutyczna.
Konsument
Konsumenci zwracają uwagę na klasę energetyczną sprzętu AGD. To ma wpływ na ich rachunki

Duże AGD ma spory potencjał oszczędności prądu w gospodarstwach domowych i w całym systemie elektroenergetycznym – ocenia APPLiA Polska, związek pracodawców tej branży. Ze względu na postęp technologiczny dziś produkowane urządzenia w najlepszych klasach energetycznych zużywają 10–20 proc. prądu w porównaniu do urządzeń dostępnych 25 lat temu. Do stałego postępu w tym obszarze motywują też wymogi unijne, które z roku na rok się zaostrzają.
Prawo
Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa

Udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na warszawskiej giełdzie na koniec 2024 roku wyniósł 18,4 proc. – wynika z danych 30% Club Poland. Zgodnie z dyrektywą Women on Boards, żeby zapewnić równowagę płci, 33 proc. wszystkich stanowisk zarządczych powinno być zajmowane przez osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci. Sytuację kobiet powinny poprawić obowiązkowe parytety, transparentność rekrutacji oraz merytoryczne kryteria wyboru kandydata.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.