Newsy

Patriotyzm Polaków widać również w sklepach. Rośnie sprzedaż odzieży patriotycznej i rodzimych produktów

2016-05-02  |  06:35

Polskie produkty cieszą się coraz większym powodzeniem w kraju. Po latach preferowania zachodnich lub azjatyckich wyrobów konsumenci zaczęli doceniać jakość krajowych towarów i uświadamiać sobie zależność między swoimi zakupami a liczbą miejsc pracy na rodzimym rynku. Coraz bardziej widoczna jest też chęć manifestowania swojej tożsamości narodowej poprzez kupowanie i noszenie odzieży z symbolami patriotycznymi. Niebawem pojawi się ona w galeriach handlowych.

Warto zwracać uwagę na patriotyzm ekonomiczny. Coraz częściej Polacy sprawdzają kraj produkcji danego produktu, czy jest to made in Poland, czy może made in China – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Wojciech Setny, prezes firmy Surge Polonia, produkującej odzież i akcesoria patriotyczne. – Polska marka jest coraz lepsza, mamy coraz więcej wysokiej jakości produktów, jesteśmy coraz bardziej znani na świecie, robimy dobre meble, dobre buty, dobrą odzież i już nie trzeba przekonywać Polaków do tego, że polskie wcale nie jest gorsze. Polacy to wiedzą i kiedy faktycznie cena jest przystępna, to często wybierają polski produkt.

Wzrost zainteresowania polskimi produktami to jeden z wielu elementów składających się na zjawisko patriotyzmu. Setny podkreśla, że nie jest to chwilowa moda, lecz trwały trend, który jest coraz bardziej widoczny. Polacy chcą się wyróżniać i manifestować swoją tożsamość.

Nastroje patriotyczne wzrastają w okolicach świąt narodowych, to są takie momenty eksplozji patriotyzmu – zauważa Wojciech Setny. – Jesteśmy dumni z tego, że stworzyliśmy drugą na świecie, a pierwszą w Europie konstytucję, z tego, że po 123 latach nieobecności na mapie Europy odzyskaliśmy niepodległość. To są powody do świętowania i wtedy patriotyzm jest faktycznie bardzo popularny. Polacy obnoszą się z tym, pokazują się w odzieży patriotycznej, śpiewają pieśni patriotyczne.

Surge Polonia to pierwsza polska marka odzieży patriotycznej. Specjalizuje się głownie w sprzedaży koszulek z motywami patriotycznymi. Jak podkreśla Setny, firma szyje swoje produkty w Łodzi, która zaczyna się odradzać,  powoli znowu stając się ośrodkiem przemysłu tekstylnego, a polskie marki odzieżowe częściowo wracają do Polski, rezygnując z produkcji na Dalekim Wschodzie. Na razie firma sprzedaje swoje produkty przez internet, jednak już niedługo uruchomi swój pierwszy stacjonarny salon. Zamierza także rozwijać sprzedaż za granicą, w miastach, gdzie są duże skupiska Polonii, np. w Londynie i Chicago.

Branża rośnie tak jak rośnie patriotyzm, świadomość historyczna i zainteresowanie tematyką patriotyczną. Na pewno rynek będzie rósł, coraz więcej sklepów będzie się pojawiać w galeriach handlowych. W maju otwieramy nasz pierwszy sklep w Warszawie, w dobrej lokalizacji, z dużym metrażem – zapowiada prezes Surge Polonia. – Mamy bardzo dobry oddźwięk od naszych klientów, że takie sklepy powinny się pojawiać w innych miastach. Niedługo sklepy z odzieżą patriotyczną będą stałym elementem krajobrazu miasta.

Przekrój klientów sklepu jest szeroki, są to ludzie w różnym wieku i wykonujący różne zawody, choć widać wśród nich wysoki odsetek ludzi młodych ze względu na charakter produktu. Jak zapewnia Setny, choć na takich klientach zależy sklepowi najbardziej, nosi się także z zamiarem wprowadzenia do sprzedaży odzieży stosownej do noszenia np. w biurze.

Stosujemy nowoczesne środki przekazu marketingowego, korzystamy z mediów społecznościowych. W kwietniu uruchomiliśmy naszą kampanię społeczno-edukacyjną „Poczuj Dumę”, która ma promować polskie dobra narodowe. W kwietniu takim dobrem są nasi szczypiorniści – Kamil Syprzak, Karol Bielecki i Sławomir Szmal. W maju będzie to Witold Pilecki, będzie także GROM, Armia Krajowa – mówi Wojciech Setny. – Nasza odzież to głównie koszulki, które są noszone przez ludzi młodych. Nasze wzory są dość sugestywne, bardzo widoczne. Będziemy starali się jednak wprowadzać produkty, które można nosić w biurze, takie na co dzień też.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Polityka

Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.