Mówi: | Radosław Nawrocki |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | PayPo |
Płatności odroczone będą zyskiwać na popularności. Taką możliwość oferują już e-sklepy, a wkrótce dołączy tradycyjny handel
Pandemia koronawirusa spowodowała znaczny wzrost obrotów w sklepach internetowych, a przy tym coraz większym zainteresowaniem cieszą się odroczone płatności. Model „kup teraz – zapłać później” to atrakcyjna oferta dla osób, które chcą np. skorzystać z promocji cenowej, ale chwilowo nie mają pieniędzy na sfinansowanie zakupu. – Odroczone płatności stymulują zakupy impulsywne, a w przyszłości będą wypierać zakupy z płatnością za pobraniem – przekonuje Radosław Nawrocki, prezes PayPo, największej firmy oferującej takie rozwiązanie.
Mechanizm działania odroczonych płatności PayPo w sklepach internetowych jest prosty: klient wybiera towar, np. buty, ale zamiast płacić od razu, jako formę płatności wskazuje PayPo, sprawdza swoje dane, podaje numer PESEL, a za zakupy płaci po 30 dniach do PayPo. W międzyczasie buty może przymierzyć w domu, zastanowić się nad zakupem i dokonać zwrotu, jeśli jednak nie spełniają one oczekiwań. Wtedy płatność jest anulowana.
– Zakupy z odroczoną płatnością są obecnie na fali wznoszącej dzięki pandemii i większej skłonności konsumentów do zakupów internetowych. Jednak w Polsce ich udział w płatnościach ogółem jest wciąż stosunkowo niewielki. W krajach europejskich, takich jak Szwecja czy Niemcy, stanowią one około 20 proc. transakcji w handlu, a w niektórych krajach nawet więcej. Jesteśmy dwa–trzy lata do tyłu w rozwoju tego produktu za krajami Zachodu. W Polsce wskaźnik ten wynosi 0,5 proc. płatności ogółem, a udział PayPo szacujemy na ok. 0,3 proc. – mówi agencji Newseria Biznes Radosław Nawrocki, prezes zarządu i założyciel PayPo.
W raporcie „E-commerce w Polsce 2020” opublikowanym przez Izbę Gospodarki Elektronicznej na pytanie: z których form płatności korzystałeś kiedykolwiek podczas zakupów przez internet, płatność z odroczonym terminem wskazało 6 proc. internautów kupujących online.
Jak podkreśla prezes PayPo, płatności odroczone dopiero raczkują w Polsce, ale obserwacje w innych krajach pozwalają przypuszczać, że ten sposób zapłaty w sklepie będzie coraz chętniej wykorzystywany. Jego zdaniem w ciągu najbliższych trzech lat to rozwiązanie będzie stanowiło 10–15 proc. wszystkich płatności za zakupy w naszym kraju.
– Płatności odroczone będą wypierały zakupy z płatnością za pobraniem oferowane przez sklepy internetowe – przewiduje. – Konsumenci, którzy do tej pory wybierali przesyłki za pobraniem, aby mieć kilka dodatkowych dni na zapłatę, przejdą na ten mechanizm, aby uzyskać aż 30 dni na płatność.
Opcja odroczenia płatności przez PayPo jest dostępna w ponad tysiącu sklepów internetowych, ale firma planuje także współpracę z tradycyjnymi sieciami handlowymi.
– Planowaliśmy uruchomienie odroczonych płatności w sklepach stacjonarnych na przełomie lutego i marca, ale przeszkodziła nam pandemia i zamknięcie sklepów. Na przełomie roku ruszymy z pilotażem w dwóch–trzech sieciach handlowych, które będą gotowe przetestować to rozwiązanie w swoich sklepach stacjonarnych – zapowiada Radosław Nawrocki.
Korzyści dla sklepów, zarówno online, jak i tych tradycyjnych, polegają na wzroście konwersji – klienci nie muszą już czekać z zakupami, więc podejmują decyzję szybciej. Rośnie również średnia wartość koszyka zakupowego, a klienci wracają, bo mogą liczyć na wygodne zakupy.
– Coraz więcej sklepów, także stacjonarnych, umożliwia zwrot towaru. Konsumenci korzystają z tego, kiedy nie są pewni wyboru, np. chcą przymierzyć w innym świetle niż sklepowe, sprawdzić w domu, czy kupione buty pasują do konkretnej sukienki. Odroczona płatność daje jeszcze jedną korzyść – klienci nie muszą płacić za towar, zanim zdecydują, czy rzeczywiście chcą go kupić – wyjaśnia prezes PayPo.
W praktyce odroczone płatności polegają na krótkoterminowym kredytowaniu kupującego przez PayPo. Po wyborze produktu klient jest weryfikowany przez mechanizm w ciągu kilku sekund. Autorskie systemy scoringowe spółki oceniają, czy stać go na zakup, i udzielą finansowania bez konieczności podawania wielu danych, o które najczęściej proszą banki. W przyszłości PayPo zamierza zwiększać kwoty finansowania, ale z wykorzystaniem nowoczesnych metod badania zdolności kredytowej klienta.
– Nie obciążamy konsumenta zbyt dużą kwotą kredytu oraz analizujemy na bieżąco, czy jest on w stanie spłacić swoje zobowiązanie. Obecnie wskaźnik NPL, czyli non-performing loan, obrazujący skalę niespłaconych zobowiązań, wynosi w PayPo poniżej 1,5 proc. Zatem konsumenci spłacają 98,5 proc. transakcji, które finansujemy, a to oznacza, że nie zadłużamy konsumentów i udzielamy im kredytowania rozsądnie. Jednak w przyszłości utrzymanie tak niskiego poziomu NPL może być wyzwaniem – zaznacza Radosław Nawrocki.
Galerie handlowe starają się na nowo przyciągnąć klientów po lockdownie. Zapewnienie rozrywki i programy lojalnościowe stają się kluczowe [DEPESZA]
Coraz więcej internautów kupuje przez internet na zagranicznych serwisach. Przybywa też skarg
30 proc. Polaków korzysta dziś z płatności online częściej niż przed pandemią. Jednak gotówki w obiegu przybyło więcej niż kiedykolwiek
Czytaj także
- 2024-11-13: Polska ochrona zdrowia niegotowa na kolejny kryzys. Eksperci: nie wyciągnęliśmy lekcji z pandemii
- 2024-10-09: Monika Mrozowska: Mamy w mieszkaniu małą lodówkę i dlatego nie robię zakupów na zapas. Dzięki temu nie marnuję jedzenia
- 2024-09-02: Projekt nowelizacji ustawy o Polskiej Akademii Nauk wzburzył naukowców. Ich zdaniem spowoduje on obniżenie prestiżu tej instytucji oraz ograniczy jej samodzielność
- 2024-08-23: ePłatności z wykorzystaniem portfeli cyfrowych będą już wkrótce dostępne w mObywatelu. Do pilotażu usługi dołączy więcej urzędów
- 2024-08-08: Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Firmy mają problem z rosnącymi kosztami prowadzenia działalności
- 2024-08-19: Rosnąca konsumpcja może się wkrótce przełożyć na lepsze wyniki branży logistycznej. Są już pierwsze oznaki ożywienia
- 2024-08-08: Polki dość późno zaczynają myśleć o swojej niezależności finansowej na emeryturze. Nie mają konkretnie zdefiniowanych celów związanych z oszczędzaniem
- 2024-07-15: Małe i średnie firmy w UE zbyt wolno się cyfryzują. Polskie przedsiębiorstwa dużo poniżej unijnej średniej
- 2024-07-25: E-konsumenci wybierają jak najszybsze i najprostsze opcje płatności online. Coraz bardziej interesują się płatnościami odroczonymi i ratalnymi
- 2024-07-02: Konsumenci w coraz lepszych nastrojach. Mogą być dźwignią polskiej gospodarki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
P. Serafin: Potrzebujemy bardziej elastycznego unijnego budżetu. UE musi ponownie stać się synonimem innowacyjności i konkurencyjności
Nowy komisarz UE ds. budżetu, zwalczania nadużyć finansowych i administracji publicznej Piotr Serafin wskazuje, że budżet na kolejną perspektywę finansową UE powinien być bardziej elastyczny, by można było reagować w razie wystąpienia nieprzewidywalnych zdarzeń. W najbliższych miesiącach będą trwały konsultacje z państwami członkowskimi i Parlamentem Europejskim na temat priorytetowych obszarów na przyszłą siedmiolatkę.
Ochrona środowiska
Pozew przeciwko Skarbowi Państwa za brak skutecznej walki ze smogiem. Może to wpłynąć na przyszłe regulacje
Fundacja ClientEarth w imieniu dwóch osób chorych na astmę pozwała właśnie Skarb Państwa za brak skutecznej walki ze smogiem. Po raz pierwszy w Polsce sąd będzie musiał zbadać, czy istnieje bezpośredni związek między zanieczyszczeniem powietrza a poważnymi schorzeniami. To przełomowa sprawa, która może zmienić sposób egzekwowania prawa do życia i zdrowia.
Polityka
1 grudnia nowa Komisja Europejska rozpoczyna prace. W składzie pierwszy raz komisarze ds. mieszkalnictwa oraz obronności
Parlament Europejski w środę zatwierdził skład nowej Komisji Europejskiej. Nowi komisarze obejmą urzędy 1 grudnia. Wśród nich po raz pierwszy znaleźli się komisarze ds. mieszkalnictwa oraz obronności. Start drugiej kadencji KE pod wodzą Ursuli von der Leyen tylko o miesiąc wyprzedza rozpoczęcie polskiej prezydencji w Radzie UE. Polska będzie więc mieć wpływ na dwustronną współpracę między tymi dwiema instytucjami.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.