Mówi: | Izabela Fiszer |
Funkcja: | zastępca dyrektora w Departamencie Internacjonalizacji Przedsiębiorstw |
Firma: | PARP |
Polskie firmy z szansą na zdobycie azjatyckich rynków. Mogą otrzymać wsparcie na promocję podczas Expo 2025 w Osace
W 2025 roku w japońskiej Osace odbędzie się Wystawa Światowa Expo 2025. Udział w niej, a także towarzyszących imprezie wydarzeniach i targach to dla polskich firm szansa na wzrost rozpoznawalności swoich marek za granicą, a w konsekwencji na rozwój ich potencjału eksportowego. Expo 2025 będzie się koncentrowało na innowacjach służących zrównoważonemu rozwojowi. PARP, który jest partnerem wydarzenia w Polsce, do 26 września br. czeka na wnioski firm zainteresowanych udziałem w wydarzeniu i ekspansją na azjatyckie rynki. W ramach programu mogą one otrzymać wsparcie na udział w targach, na misje wyjazdowe i kampanie promocyjne przed i po zakończeniu Expo. Nabór finansowany jest z Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027.
Światowa Wystawa Expo 2025 odbędzie się między 13 kwietnia a 13 października 2025 roku pod hasłem „Projektowanie przyszłego społeczeństwa dla naszego życia”. Wydarzenie będzie miało miejsce na sztucznej wyspie Yumeshima (jap. Wyspa marzeń) na wodach zatoki Osaka w regionie Kansai. To unikalny przykład inżynierii, stworzony specjalnie dla celów wystawienniczych i rekreacyjnych. Trafią tam jedne z najbardziej zaawansowanych technologicznie i kreatywnych projektów z całego świata. Organizatorzy przewidują udział 170 uczestników ze 161 krajów i regionów oraz dziewięciu organizacji międzynarodowych. Spodziewana liczba gości to 28 mln osób.
– Wystawa Światowa Expo 2025 Osaka w Japonii to największe wydarzenie, które łączy ze sobą świat kultury, biznesu i nauki. W tym wydarzeniu mogą brać udział wszystkie firmy i kraje, którym na sercu leży dążenie do zrównoważonego rozwoju, gdyż jednym z celów wystawy w Osace jest pokazanie dążenia wszystkich krajów do osiągnięcia 169 celów zrównoważonego rozwoju, tzw. SDGs-ów – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Izabela Fiszer, zastępczyni dyrektora Departamentu Internacjonalizacji Przedsiębiorstw w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. – Główne cele obecności Polski na Wystawie Światowej Expo w Osace to intensyfikacja stosunków kulturalnych i gospodarczych między Polską a Japonią, zwiększenie napływu turystów z Japonii do Polski, jak również zainteresowanie inwestorów z tamtego rynku polskimi przedsiębiorstwami, polskimi inicjatywami.
W założeniach program polskiej promocji gospodarczej na tej imprezie został zbudowany wokół sektorów i branż polskiej gospodarki uznanych w kontekście stosunków z Japonią oraz krajami regionu Azji Południowo-Wschodniej za najbardziej rozwojowe. To m.in. sektor medyczny i farmaceutyczny, gamingowy, rolno-spożywczy, IT/fintech oraz sektor kosmetyczny i zielonych technologii. W ramach działania „Promocja marki innowacyjnych MŚP” zostały jeszcze dodatkowo wybrane trzy perspektywiczne sektory, które mogą liczyć na wsparcie. To budowa i wykańczanie budowli, sektor pojazdów szynowych oraz elektroniki, fotoniki i mikroelektroniki. Program oferuje dofinansowanie do 50 proc. kosztów kwalifikowanych, a całkowity budżet na ten cel wynosi 25 mln zł. Nie ma minimalnej ani maksymalnej wartości kosztów kwalifikowanych.
– Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, w ramach działania „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, w związku z naborem do konkursu dedykowanego Wystawie Światowej Expo przygotowała działania promocyjne, które mogą być realizowane nie tylko na rynku japońskim, ale również na terenie Korei Południowej, Indonezji, Filipin czy jeszcze kilku innych państw regionu – wskazuje Izabela Fiszer. – Dofinansowaniem są objęte działania promocyjne, takie jak organizacja stoisk wystawowych na 39 targach wskazanych w programie promocji na terenie tych krajów. W ramach działań promocyjnych można również uzyskać wsparcie na wyjazdową misję gospodarczą czy kampanie promocyjne na tych rynkach.
Otrzymane dofinansowanie można przeznaczyć na udział wnioskodawcy w charakterze wystawcy w wydarzeniach targowych, wyjazdowe misje gospodarcze w celu odbycia spotkań z potencjalnymi kontrahentami, połączone z udziałem wnioskodawcy w wydarzeniach targowych, seminariach, konferencjach branżowych w czasie trwania misji odbywających się na rynkach docelowych; kampanie promocyjne ukierunkowane na rynki docelowe, misję wyjazdową na Polsko-Japońskie Forum Eksportowe (w maju 2025 roku) lub na Polsko-Japońskie Forum Inwestycyjne (we wrześniu 2025 roku).
– Program „Promocja marki innowacyjnych MŚP” jest skierowany do mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw, które posiadają markę produktową i są w stanie to udokumentować, prowadzą działalność gospodarczą zarejestrowaną na terenie Rzeczypospolitej Polskiej i nie jest to działalność wykluczona, przede wszystkim w zakresie wytwarzania broni, wyrobów tytoniowych czy różnego rodzaju środków odurzających powszechnie uznawanych za szkodliwe – zaznacza zastępczyni dyrektora Departamentu Internacjonalizacji Przedsiębiorstw w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. – Przedsiębiorca, który zechce realizować swój projekt na tych rynkach, musi być oczywiście zainteresowany tym regionem, co będzie badane na etapie oceny w oparciu o informacje we wniosku o dofinansowanie. Po prostu firma musi udowodnić na podstawie swojej strategii biznesowej, że rynek Azji Południowo-Wschodniej, w tym Japonia czy Korea, są przedmiotem jego zainteresowania.
Jak podkreśla, dla polskich firm może to być bardzo atrakcyjny kierunek ekspansji. Jednym z argumentów jest chłonny rynek japoński ze 125 mln konsumentów.
– Po drugie, bardzo duże jest tam zainteresowanie usługami i produktami z zewnątrz, dzięki temu został w Japonii wprowadzony szereg udogodnień, np. ulgi podatkowe dla firm z zewnątrz. Poza tym dla większości Japonia to okno na Azję – jeśli uda się zdobyć rynek japoński, o wiele łatwiej będzie zdobywać kolejne rynki w Azji Południowo-Wschodniej – podkreśla Izabela Fiszer.
Aby wziąć udział w naborze „Promocja marki innowacyjnych MŚP” na rynki azjatyckie, firmy muszą spełniać m.in. kryteria wysokości przychodów (wnioskodawca musi wykazać przychody netto ze sprzedaży produktów na eksport w wysokości co najmniej 20 proc. przychodów netto ze sprzedaży towarów i usług). Muszą także udokumentować ponoszenie nakładów na działalność badawczo-rozwojową lub wdrożenie innowacji produktowych lub w procesach biznesowych w ciągu ostatnich trzech lat obrotowych przed złożeniem wniosku o dofinansowanie.
– Wymagamy tylko dwóch zadań: pierwsze związane jest z udziałem w jednym z forów gospodarczych, albo dla eksporterów, albo inwestycyjnym, a drugie to obowiązkowy udział w charakterze wystawcy na jednym z wydarzeń targowych, które znajdują się na liście w programie, czyli spośród 39 targów należy wybrać jedne i przygotować się do udziału jako wystawca. Program w ramach udziału Polski w Światowej Wystawie Expo w Osace może być realizowany przez cały 2025 rok, podczas gdy sama wystawa trwa tylko przez pół roku, od połowy kwietnia do połowy października – zwraca uwagę ekspertka.
Nabór wniosków w ramach działania 2.25 „Promocja marki innowacyjnych MŚP” ruszył 23 lipca i potrwa do 26 września. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości jest odpowiedzialna za wybór projektów tych MŚP, które spełnią warunki określone w programie promocji w związku z udziałem Polski w Wystawie Światowej Expo 2025 w Osace, opracowanym w ramach działania 2.26 „Umiędzynarodowienie MŚP – Brand HUB” programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027 (FENG).
Czytaj także
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-20: Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
- 2024-12-13: Agencja Badań Medycznych walczy z czasem przy obsłudze konkursów z KPO. Największym problemem są braki kadrowe
- 2024-12-27: Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
- 2024-12-06: R. Metsola: Polska ma bardzo dobrą pozycję do bycia liderem UE na następne pół roku. Bezpieczeństwo w centrum uwagi prezydencji
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
- 2024-11-28: 1 grudnia nowa Komisja Europejska rozpoczyna prace. W składzie pierwszy raz komisarze ds. mieszkalnictwa oraz obronności
- 2024-12-02: M. Wąsik: Potrzeba twardej reakcji UE na uszkodzenie kabli na Bałtyku. To element wojny hybrydowej
- 2024-11-27: Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
- 2024-12-09: Firmy nie znają korzyści z wdrażania zrównoważonego rozwoju. Swój ślad węglowy mierzy tylko co piąta firma
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Mija rok obowiązywania ustawy o opiece geriatrycznej. W systemie opieki nad seniorami zmieniło się niewiele
Rok obowiązywania ustawy o szczególnej opiece geriatrycznej nie przyniósł znaczących zmian w systemie opieki nad seniorami, ale zdaniem lekarzy dzięki niej więcej rozmawia się o problemach tego sektora i szuka się odpowiednich rozwiązań, bardziej dopasowanych do krajowych realiów. Problemem pozostaje brak geriatrów oraz brak odpowiedniej liczby oddziałów geriatrycznych. Eksperci postulują możliwość przygotowania lekarzy innych specjalizacji do opieki nad seniorami, przede wszystkim POZ, a także położenie większego nacisku na wielodyscyplinarne podejście do tej opieki.
Konsument
Ludzie przestają ufać treściom publikowanym w internecie. Rośnie także potrzeba bycia offline
Nieufność wobec treści udostępnianych w sieci i mediach społecznościowych oraz dążenie do budowania zdrowej relacji z technologią – to według raportu Accenture dwa z pięciu najważniejszych przyszłorocznych trendów konsumenckich. Okazuje się, że kontakt z fałszywymi treściami stał się już powszechny, przez co większość ludzi ostrożnie podchodzi do tego, co czyta w internecie. Dla marek, które docierają do odbiorców głównie poprzez media społecznościowe, dużym wyzwaniem będzie więc odbudowa zaufania klientów. Ci jednak, a zwłaszcza reprezentanci młodszych pokoleń, coraz częściej szukają możliwości bycia offline.
Konsument
Nowy rok to dobry moment na refleksję nad celami finansowymi. Polacy mają coraz większą świadomość konieczności budowania kapitału
Pandemia, wojna w Ukrainie i najwyższa od kilkudziesięciu lat inflacja – wszystkie te kryzysy, które wydarzyły się w ciągu niespełna pięciu lat, nadszarpnęły oszczędności Polaków i wielu z nich skłoniły do zastanowienia się nad swoją przyszłością finansową i jej zabezpieczeniem. Wciąż jednak na tle innych krajów UE poduszka finansowa Polaków jest skromna. Według Doroty Sierakowskiej, analityczki rynków surowcowych, przedsiębiorczyni i inwestorki, przełom roku to dobry moment na podjęcie planów finansowych, a najważniejszą zasadą inwestycji, chroniącą przed kryzysami, powinno być zróżnicowanie portfela.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.