Mówi: | Andrzej Dycha |
Funkcja: | wiceminister gospodarki |
Resort gospodarki: Utworzenie strefy wolnego handlu między UE a USA zmieni rozkład sił w światowym handlu
Ścisła współpraca rządu i biznesu może zagwarantować korzystne dla Polski rozwiązania w negocjowanej umowie o wolnym handlu między UE a USA. Wśród przedsiębiorców obaw nie brakuje, ale resort gospodarki przekonuje, że na zmianach mogą oni zyskać. Przyjęcie umowy wpłynie nie tylko na poszczególne rynki w USA i Europie, ale zmieni rozkład sił w światowym handlu.
Efektem trwających negocjacji w sprawie utworzenia strefy wolnego handlu między UE a USA ma być połączenie w całość jednej trzeciej światowego handlu – 52 proc. PKB i 40 proc. produkcji.
– Porozumienie między Unią Europejską a USA, ale również pomiędzy Stanami Zjednoczonymi a krajami azjatyckimi w ramach porozumienia transpacyficznego wpłynie na przepływ towarów w globalnym łańcuchu dostaw. To może zmienić rozkład sił na świecie – przewiduje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Andrzej Dycha, wiceminister gospodarki.
W połowie minionego roku UE rozpoczęła negocjacje z USA w sprawie utworzenia strefy wolnego handlu. Porozumienie powinno być gotowe w 2015 roku. Przewiduje zniesienie lub znaczną redukcję ceł, szerszy dostęp do rynku usług, uproszczenie barier administracyjnych, regulację kwestii ochrony własności intelektualnej, zwiększenia dostępu do rynku zamówień publicznych.
– To największa umowa handlowa w historii polityki handlowej. Ambicją tej umowy jest utworzenie nowych standardów w gospodarce europejskiej i amerykańskiej, które staną się również standardem globalnym – uważa Andrzej Dycha. – Te negocjacje mogą być dużą szansą dla polskich przedsiębiorców. W ścisłej współpracy z rządem jesteśmy w stanie wpłynąć na ich przebieg i stworzyć takie parametry w tej umowie, które będą korzystne dla nich.
Przedstawiciel resortu gospodarki zapewnia, że prowadzone są intensywne konsultacje z przedstawicielami przedsiębiorców i nauki, aby wypracować jak najbardziej korzystne rozwiązania. W ubiegłym tygodniu miało miejsce spotkanie m.in. z przedstawicielami branży farmaceutycznej i chemicznej.
– Polska odniesie sukces w tych negocjacjach, jeżeli będziemy ściśle współpracowali z przedstawicielami biznesu. Bariery, które występują w handlu ze Stanami Zjednoczonymi, są widoczne na poziomie operacyjnym, na poziomie przedsiębiorców, którzy prowadzą taką działalność albo mają inwestycje w USA. Jeżeli opowiedzą o tych trudnościach stronie rządowej, to my na poziomie negocjacji będziemy starali się je rozwiązywać – mówi Andrzej Dycha. – To może przyczynić się do stworzenia nowych przewag konkurencyjnych dla polskiej gospodarki, która wygrywa dzięki niskim cenom energii i kosztom pracy, dużej determinacji i ambicji ludzi, którzy żyją w Polsce.
Czytaj także
- 2025-06-05: Prof. Kołodko: Elon Musk stracił na roli doradcy Donalda Trumpa. Można mieć zastrzeżenia do rezultatów jego misji
- 2025-05-22: Negocjacje między UE i USA w sprawie ceł trwają. Przełom możliwy podczas czerwcowej wizyty Trumpa w Europie
- 2025-03-14: Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen
- 2025-03-17: Na wojnie handlowej straci nie tylko Unia Europejska, ale przede wszystkim USA. Cła odwetowe na eksport USA wynoszą już 190 mld dol.
- 2025-02-17: K. Śmiszek: Działania USA to atak na sądownictwo międzynarodowe. To zagrożenie dla praw ofiar zbrodni wojennych
- 2025-02-17: Cła Trumpa uderzają w Europę. UE zapowiada reakcję, ale wciąż nie wypracowała wspólnej strategii
- 2025-01-30: Za rok USA oficjalnie wycofają się z porozumienia paryskiego. To nie musi oznaczać rezygnacji z zielonych inwestycji
- 2025-01-29: M. Kobosko: UE i USA są najbliższymi partnerami. Obciążenia celne byłyby fatalne dla tych relacji
- 2025-01-22: T. Bocheński: Współpraca z Donaldem Trumpem może być bardzo trudna. Interes amerykański będzie stawiany na pierwszym miejscu
- 2025-01-29: Europoseł PiS: Trump tak przyspiesza Amerykę, że my zostaniemy w tyle. Wszystko przez „kaganiec pseudoekologiczny”
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.