Mówi: | Konrad Kwiatkowski |
Firma: | Zapakuj.to |
Rosnąca sprzedaż w sieci sprzyja powstawaniu innowacyjnych usług dla handlu elektronicznego. Hitem stała się platforma do projektowania spersonalizowanych opakowań przesyłek kurierskich
Skokowy wzrost e-commerce pociąga za sobą rozwój firm i sektorów powiązanych z tą branżą. Korzystają z niego nie tylko firmy kurierskie czy logistyczne, lecz także twórcy aplikacji, dostawcy mobilnych płatności czy szeregu innowacyjnych usług dla e-commerce. Start-up Zapakuj.to, który zapewnia małym sklepom internetowym dostęp do opakowań z własnym logo, zagospodarował rynkową niszę i odniósł sukces. Firma chce teraz skorzystać z rosnącej popularności e-commerce w całej Europie.
– Rynek e-commerce bezpośrednio przekłada się na zapotrzebowanie na opakowania. W 2017 roku jego wartość została oszacowana na około 600 mld euro i jest to 14-proc. wzrost rok do roku. Najbardziej popularnym sposobem wysyłki są opakowania. W Polsce są też takie rozwiązania jak foliopaki, jednak widzimy, że ludzie przerzucają się na opakowania jako bardziej wytrzymałe, pozwalające też obsługiwać zwroty – mówi agencji Newseria Biznes Konrad Kwiatkowski, marketing manager Zapakuj.to.
Popularność e-handlu rośnie w całej Europie. Według najnowszych szacunków Ecommerce Europe (European Ecommerce Report 2017) na koniec tego roku internetowy handel będzie już wart 602 mld euro. Dla porównania jeszcze w zeszłym roku wartość tego rynku została wyceniona na 530 mld euro przy 15-proc. wzroście.
Polska jest jednym z najszybciej rosnących rynków e-commerce, wycenianym w tej chwili na około 40 mld zł. Z ostatniego badania Gemiusa wynika, że zakupy w sieci robi już 54 proc. Polaków. Eksperci Sociomantic Labs prognozują, że do końca tej dekady wartość branży e-commerce przekroczy już 60 mld zł, a na polskim rynku będzie działać ponad 30 tys. internetowych sklepów. Jednak w tej chwili Polska, z 5-procentowym udziałem handlu internetowego w sprzedaży detalicznej, wciąż jest jeszcze niedojrzałym rynkiem.
Skokowy wzrost e-commerce pociąga za sobą rozwój firm i sektorów powiązanych z tą branżą. W największym stopniu korzysta rynek KEP (przesyłki kurierskie, ekspresowe i paczkowe) – firma doradcza PwC prognozuje w przyszłym roku 11-proc. wzrost wolumenu paczek do około 440 mln. Korzystają też firmy logistyczne, twórcy aplikacji, dostawcy mobilnych płatności czy szeregu usług dla e-commerce.
Przykładem jest Zapakuj.to – internetowa platforma do projektowania i zamawiania opakowań z własnym nadrukiem. Start-up założony rok temu przez specjalistów od marketingu internetowego zagospodarował rynkową niszę i ma już w portfolio klientów takie marki jak Nivea, Prosto, Showroom.pl, Mustache.pl, Reebok czy Ubisoft.
– Jak w przypadku każdego innego rynku, sposobem na zarabianie pieniędzy na opakowaniach jest dostosowanie swojej oferty do oczekiwań klienta. W przypadku opakowań dla e-commerce i detalistów, gdzie ostateczny konsument ma styczność z opakowaniem, tym sposobem jest personalizacja. Takie podmioty potrzebują krótkich serii, personalizowanych opakowań z własnym nadrukiem. To jest pewna nisza, która umożliwia pokonanie na rynku konkurentów obsługujących zamówienia bardzo dużych firm czy korporacji – mówi Konrad Kwiatkowski.
Grupą docelową Zapakuj.to są głównie detaliści, małe i średnie e-sklepy. To spory klient, ponieważ – jak wynika z danych Bisnode – polski rynek e-commerce należy właśnie do małych retailerów. Prawie 90 proc. polskich e-sklepów to małe i średnie przedsiębiorstwa.
– Wydaje się, że to rzecz bardzo błaha – samodzielne projektowanie opakowania, ale z dostępnych na rynku rozwiązań wynika, że nie jest to tak proste. W momencie, kiedy firma chce zamówić bardzo dużą liczbę opakowań, od tysiąca do kilku tysięcy sztuk, jest to stosunkowo łatwe. Natomiast, kiedy potrzeba mniejszej serii, po 100–500 opakowań, jest to problem, ponieważ tradycyjna poligrafia i domy produkcyjne nie chcą takich małych zamówień realizować. Umożliwienie mniejszym podmiotom zamawiania opakowań w krótkich seriach pozwoliło nam osiągnąć sukces – mówi Konrad Kwiatkowski.
Do tej pory takie podmioty miały problem, chcąc wysłać do klienta zamówienie w firmowym opakowaniu z własnym logo albo personalizacją. Tradycyjni dostawcy zwykle nie realizują zamówień mniejszych niż kilka tysięcy sztuk. Zamawianie firmowych opakowań wiąże się zwykle z długim oczekiwaniem na wycenę, wielodniową wymianą e-maili z uwagami do projektu i kilkoma tygodniami oczekiwania na realizację.
– W klasycznym procesie wymaga to konsultacji z grafikiem, ze specjalistą DTP, który przygotuje siatkę do druku, z drukarnią, która to przyjmie i później wydrukuje. To masa specjalistycznych pojęć, spady, profile kolorystyczne – przeciętny człowiek, który potrzebuje opakowania i prowadzi swój sklep, nie wie tych rzeczy. Rozwiązanie dostępne online umożliwia zrobienie tego w prosty i bardzo intuicyjny sposób – mówi Konrad Kwiatkowski.
Za pośrednictwem Zapakuj.to można samodzielnie zaprojektować opakowania z logo firmy czy dedykacją. Umożliwia to prosty kreator, dostępny w przeglądarce. Klient od razu widzi cenę i wizualizację 3D swojego projektu, zamówienie składa w ciągu minut, a czas realizacji to maksymalnie dwa tygodnie.
– Narzędzia dostępne online za pomocą przeglądarki umożliwiają zaprojektowanie własnego opakowania. Jest to bardzo łatwe – nawet osoba, która nie jest doświadczona w druku, poligrafii czy projektowaniu, może sama zaprojektować takie opakowanie. W 10 minut można mieć swój projekt. Właściciel biznesu, który potrzebuje firmowych opakowań, może wszystko zrobić samodzielnie – mówi Konrad Kwiatkowski.
W przeciwieństwie do dużych, hurtowych dostawców Zapakuj.to pozwala zamówić minimalną liczbę 30 tekturowych opakowań własnego projektu. Usługa ta ma się w przyszłości rozszerzyć o nowe rodzaje opakowań, akcesoria i katalog gotowych wzorów i szablonów. Obok e-sklepów i niewielkich przedsiębiorców z Zapakuj.to korzystają też agencje marketingowe czy PR-owe, duże firmy, które składają zamówienia sięgające nawet 2,5 tys. sztuk. W marcu tego roku pod nazwą Packhelp usługa została rozszerzona na pozostałe kraje Unii Europejskiej.
Czytaj także
- 2024-11-26: Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
- 2024-11-19: Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
- 2024-11-21: Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
- 2024-11-04: Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
- 2024-10-30: Wraca temat zakazu hodowli zwierząt na futra. Polska może dołączyć do 22 krajów z podobnymi ograniczeniami
- 2024-11-13: Dekarbonizacja jest wyzwaniem dla firm przemysłowych. Wymaga zmian w całym łańcuchu dostaw
- 2024-10-29: David Gaboriaud: Według przewodnika Michelina poziom kulinarny polskich restauracji jest coraz wyższy. Polacy są w rozwoju gastronomii krok przed Francuzami
- 2024-09-23: Rząd chce większego udziału polskich firm budowlanych w projektach energetycznych. Ma to być element nowej ustawy offshorowej
- 2024-09-20: Mateusz Gessler: Gastronomia mocno się zmienia, bo i portfele naszych klientów się zmieniają. Widać, że zamawiają mniej
- 2024-08-20: Nowa dyrektywa będzie wymagać od korporacji należytej staranności w zrównoważonym rozwoju. Duży nacisk położono na prawa człowieka
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Przemysł
Historyczna polska akwizycja w USA sfinalizowana. Chemiczny koncern należący do Kulczyk Investments zyskuje mocną pozycję w Ameryce Północnej
Chemiczna grupa Qemetica, należąca do portfela Kulczyk Investments, sfinalizowała transakcję nabycia od koncernu PPG biznesu krzemionki strącanej za 1,2 mld zł, czyli ok. 310 mln dol. Tym samym przejmuje fabryki w Holandii i USA, stając się trzecim graczem w Europie i drugim w Ameryce Północnej na rynku tego surowca, kluczowego m.in. dla globalnej branży motoryzacyjnej.
Polityka
Parlament Europejski zatwierdził unijny budżet na 2025 rok. Wśród priorytetów ochrona granic i konkurencyjność
Parlament Europejski w tym tygodniu zaakceptował przyszłoroczny budżet Unii Europejskiej. Jest o 6 proc. wyższy niż tegoroczny i znalazły się w nim dodatkowe środki na skuteczniejsze wsparcie w zakresie ochrony zdrowia, pomocy humanitarnej, zarządzania granicami i zmian klimatu. – Wielkim zadaniem, które dzisiaj w budżecie nie ma swojego finansowania, jest pomaganie europejskiemu rynkowi zbrojeniowemu. Musimy znaleźć europejskie źródło finansowania tzw. militarnej strefy Schengen – ocenia europoseł Andrzej Halicki.
Infrastruktura
PGE: Na dniach zapadnie decyzja inwestycyjna dla Baltica 2. Ta morska farma wiatrowa ma zacząć działać od 2027 roku
Wyniki finansowe i operacyjne PGE Polskiej Grupy Energetycznej za III kwartał 2024 roku są stabilne i zgodne z wcześniejszymi szacunkami, co pozwala utrzymać kurs na wielkoskalowe inwestycje transformujące polską energetykę – podała spółka. Jednym z flagowych projektów jest budowa Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica o łącznej mocy ok. 2,5 GW. W najbliższych dniach zapadnie decyzja inwestycyjna w sprawie jej pierwszego etapu, projektu Baltica 2.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.