Newsy

Rośnie polski eksport do Pakistanu. Rząd zapowiada walkę o kolejne rynki

2013-07-05  |  06:50

Rośnie zainteresowanie polskimi produktami w Pakistanie. W ubiegłym roku nasz eksport do tego kraju wzrósł prawie o jedną piątą. Polska ma co zaoferować tamtejszym rynkom – przekonuje wicepremier i minister gospodarki, Janusz Piechociński. 

Spadł za to import. To efekt problemów, z jakimi boryka się Pakistan. Chodzi przede wszystkim o niestabilną sytuację geopolityczną w regionie. Mimo wszystko w niektórych obszarach możliwa jest nawet dużo bardziej intensywna niż dziś współpraca między dwoma krajami.

 – To jest szeroko pojęty przemysł wydobywczy, od badań geologicznych po eksploatacje węgla, gazu, ropy – wymienia wicepremier. – Drugi obszar to szeroko pojęta energetyka. 

Pakistańczycy zainteresowani są ponadto polskimi technologiami, stosowanymi w przetwórstwie rolno-spożywczym, szczególnie w małych i średnich gospodarstwach czy przedsiębiorstwach.

 – Strona pakistańska sygnalizuje duże zainteresowanie, co mnie szczególnie cieszy, wobec wyrobów tego, co w Polsce nazywamy przemysłem zbrojeniowym – mówi Janusz Piechociński.

Współpraca handlowa na linii Warszawa-Islamabad była głównym tematem rozmowy, jaką wicepremier Janusz Piechociński odbył kilka dni temu z przewodniczącym tamtejszego Senatu.

– Mówiliśmy wprost o wymianie – mówi Piechociński. – Ona jest istotna, szczególnie, że polski eksport wzrósł ostatnio o 18 proc.

Według zapewnień ministra gospodarki, Polska – w kontekście rozwoju wymiany handlowej – myśli także o innych rynkach. Wśród kierunków, które budzą nasze szczególne zainteresowanie wymienić można m.in. Tajlandię. Z wizytą w Polsce przebywa właśnie premier kraju Yingluck Shinawatra.

 – Wkrótce w tamten kierunek geograficzny ruszą bardzo silne, profesjonalnie przygotowane misje gospodarcze – zapewnia Piechociński.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

Transport

Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

Konsument

Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.