Mówi: | Marek Foryński |
Funkcja: | dyrektor zarządzający dywizji build-to-suit (BTS) |
Firma: | Panattoni Europe |
Rynek nieruchomości magazynowych w bardzo dobrej kondycji. Trzeci kwartał z rekordową wynajętą powierzchnią
Popyt na centra logistyczne i magazynowe w Polsce jest nadal bardzo duży. Z danych JLL wynika, że tylko w III kwartale wynajęto ponad 900 tys. mkw. magazynów, co jest najlepszym kwartalnym wynikiem. Całkowita powierzchnia wynajęta w tym roku może przekroczyć 11 mln mkw., a popyt na koniec roku może sięgnąć 3 mln mkw. Wśród klientów szybko rośnie udział sektora handlu internetowego.
– Ten rok upływa pod znakiem dość dużego zapotrzebowania na powierzchnię logistyczne i przemysłowe – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Marek Foryński, dyrektor zarządzający dywizji build-to-suit w przedsiębiorstwie Panattoni Europe. – To okres różnego rodzaju konceptów, które znalazły swoje miejsce i świetnie się rozwijają. Jest to także rok ciekawych informacji dotyczących na przykład budowy fabryki Daimlera w Jaworze, która stwarza kolejne możliwości rozwoju. Dla tego sektora jest to więc bardzo dobry czas.
Według danych z raportu JARTOM Real Estate w Polsce jest 275 wynajmowanych centrów logistycznych. W tym roku liczba parków logistycznych ma wzrosnąć o około 5 proc. i przekroczyć 285.
JLL wskazuje, że po trzech kwartałach tego roku popyt brutto na magazyny wyniósł ponad 2,2 mln mkw., z czego 900 tys. mkw. przypadło na okres od lipca do września. IV kwartał to zwykle okres dużej aktywności najemców, więc analitycy JLL szacują, że na koniec roku popyt przekroczy 3 mln mkw.
– Nie ma żadnych powodów, żeby uważać, że coś złego dzieje się w branży – podkreśla Marek Foryński. – Skoro ten rok ma być kolejnym rekordowym, to zakładamy, że przyszły rok też będzie istotny. Bez zbytniego optymizmu myślę, że powinien to być okres, kiedy wszyscy będą dość mocno zajęci i będą zastanawiać się nad tym, jak podołać coraz większemu zapotrzebowaniu. Jeśli tylko nie stanie się nic dramatycznego w gospodarce światowej, co dorowadziłoby do ograniczenia aktywności.
W III kwartale inwestorzy oddali do użytku 363 tys. mkw., z czego najwięcej (233 tys.) firma Panattoni. W budowie jest ponad 850 tys. mkw. Większość znajduje się w pięciu głównych regionach kraju (okolice Warszawy, Górny Śląsk, Poznań, Polska Centralna, Wrocław).
Jak podkreśla Marek Foryński, potencjał rozwoju jest przede wszystkim w tych głównych lokalizacjach. Natomiast mniejsze rynki uzupełniają tę ofertę.
– Lokalizacja to istotny czynnik powstawania parków przemysłowych, magazynowych, lokowania się logistyki – podkreśla Marek Foryński. – Zależą one bowiem od infrastruktury, polepszania się jej stanu, rozwoju aglomeracji. Natomiast obok tego mamy nowe możliwości związane z obiektami dedykowanymi [tzw. built-to-suit – red.], które bardziej nakierowane są na poszukiwanie odpowiedniego regionu związanego z dostępnością siły roboczej.
Zdaniem Marka Foryńskiego zachodni i południowy pas Polski, wzdłuż tras S3, A2, A4, S1, będzie cały czas tętnić życiem. Spodziewa się, że w przyszłości tam właśnie kierować będą pierwsze kroki potencjalni inwestorzy oraz najemcy.
Według raportu JARTOM Real Estate typowa funkcja magazynowa w ostatnim czasie ulega transformacji – magazyny to już nie tylko miejsce przechowywania towarów, lecz także centra usług logistycznych i biznesowych. Powszechna dostępność w Polsce wykwalifikowanych pracowników, stabilizacja gospodarcza oraz rozwój infrastruktury drogowej sprzyjają budowie nowych, zaawansowanych technologicznie obiektów wspierających biznes. Jedynym z nowych kierunków zmian na rynku jest coraz szersza obsługa drobnych, różnorodnych przesyłek dla branży e-commerce.
– Widzimy, że firmy z tej branży potrzebują nowych powierzchni, myślą o nowych obszarach związanych z magazynowaniem, dystrybucją, obsługą –potwierdza Marek Foryński. – Pewnie co i raz będziemy zaskakiwani nową informacją o tym, że kolejny podmiot uruchomił u nas działalność e-commerce. Fakt, że takie firmy lokują się u nas, to jedno. Trzeba również pamiętać o tym, że przedsiębiorstwa działające w sposób standardowy będą coraz częściej przechodzić na e-commerce.
Magazyny współpracujące z e-sklepami przejmują od nich wiele funkcji logistycznych. Nowe obiekty przeznaczone do obsługi tego sektora stają się centrami obsługi zamówień, hubem kurierskim, sortownią oraz centrum obsługi zwrotów.
– Innowacja będzie częścią zmiany, która jest związana z handlem w internecie. To tylko kwestia czasu, kiedy ten trend stanie się na tyle mocny, że będzie można mówić o stałym przepływie w kierunku e-commerce – mówi Marek Foryński. – To już teraz bardzo istotna część tortu, która decyduje o powierzchniach logistycznych czy przemysłowych.
Czytaj także
- 2025-07-02: Unijne mechanizmy ułatwiają zwiększenie wydatków na obronność przez europejskie kraje NATO. Ważnym aspektem infrastruktura podwójnego zastosowania
- 2025-07-10: UE w 80 proc. technologicznie polega na innych krajach. Zależność cyfrowa od USA i Chin może być zagrożeniem dla bezpieczeństwa
- 2025-06-25: Polskie przedsiębiorstwa otwarte na transformację w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego. Nowa mapa drogowa mogłaby w tym pomóc
- 2025-07-07: Branża budowlana przygotowuje się na boom w inwestycjach infrastrukturalnych. Wyzwaniem może być dostęp do kadr i materiałów
- 2025-05-12: Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-05-16: W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku
- 2025-05-14: Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem
- 2025-04-17: PGE mocno inwestuje w odnawialne źródła energii. Prowadzi też analizy dotyczące Bełchatowa jako lokalizacji drugiej elektrowni jądrowej
- 2025-05-19: Robotyzacja i automatyzacja stają się codziennością w produkcji i logistyce. To odpowiedź na wyzwania demograficzne
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

W tym tygodniu Komisja Europejska przedstawi projekt budżetu na lata 2028–2034. To będzie pierwsza długoletnia perspektywa czasu wojny
16 lipca Komisja Europejska przedstawi swój pomysł na budżet w kolejnej siedmioletniej perspektywie. Projekt ma przewidywać mniej programów, większy udział kwot niezaplanowanych, a także mechanizmy i rezerwy, które umożliwią szybszą i bardziej elastyczną reakcję na zmieniające się potrzeby. Więcej w nim będzie również środków przewidzianych na wzmocnienie bezpieczeństwa. W maju Parlament Europejski odrzucił w głosowaniu propozycję KE, by budżety przewidziane na okres po roku 2027 konstruować tak jak KPO.
Polityka
P. Müller: Wnioski z ludobójstwa w Srebrenicy szczególnie aktualne w kontekście ukraińskim. Społeczność międzynarodowa nie może przymykać oczu

W ubiegłym tygodniu obchodzono 30. rocznicę ludobójstwa w Srebrenicy, gdzie z rąk Serbów w lipcu 1995 roku zginęło ponad 8 tys. bośniackich mężczyzn i chłopców. To jeden z najciemniejszych rozdziałów najnowszej historii Europy – podkreślali szefowie instytucji UE. – To także lekcja dla społeczności międzynarodowej, która nabiera szczególnego znaczenia w kontekście agresji Rosji na Ukrainę – mówi Piotr Müller, europoseł z PiS.
Media i PR
Parlament Europejski wzywa do większej ochrony wolności dziennikarzy. Wiceprzewodnicząca: media mają pełnić funkcję kontrolną, a niektórym rządom to się nie podoba

8 sierpnia br. w państwach członkowskich UE zacznie obowiązywać europejski akt o wolności mediów. Przepisy rozporządzenia mają chronić pluralizm i niezależność mediów. Jak wynika z nowego raportu KE dotyczącego praworządności, wciąż jest to obszar, w którym jest dużo zagrożeń. Również Parlament Europejski wzywa kraje członkowskie do intensywnych wysiłków na rzecz wolności mediów i ochrony dziennikarzy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.