Mówi: | Alicja Adamiec-Ślipy |
Funkcja: | dyrektor handlowy |
Firma: | OCTIM |
Rynek octów i sosów zimnych dynamicznie się rozwija. Rośnie produkcja i popularność octu jabłkowego
Rynek dóbr szybkozbywalnych (artykuły spożywcze i środki czystości) stale się rozwija i w minionym roku odnotował kolejny wzrost. Jego wartość eksperci szacują na 255 mld zł. Dobra kondycja rynku przekłada się także na segment octów i sosów zimnych. Rosnące oczekiwania klientów związane z naturalnymi i regionalnymi produktami, inspiracje z Zachodu i poszukiwanie unikalnych kompozycji smakowych sprawiają, że producenci musztard i octów nie powiedzieli jeszcze ostatniego zdania i wciąż pracują nad nowymi recepturami.
– Rynek FMCG rozwija się bardzo dynamicznie i wszystko wskazuje na to, że ten rozwój nadal będzie się utrzymywał, co nas bardzo cieszy – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle Alicja Adamiec-Ślipy, dyrektor handlowy firmy OCTIM.
Przed laty firma OCTIM zaczynała swą produkcję od octu spirytusowego i wciąż go wytwarza, notując wzrosty (ok. 10 proc. w skali roku). Jednak z uwagi na zmieniające się potrzeby konsumentów, ich flagowym produktem stał się ocet jabłkowy.
– W ubiegłym roku produkcja octu jabłkowego wzrosła o 26 proc. Trzeba jednak pamiętać, że sytuacja jest dynamiczna, a wzrost produkcji niesie za sobą konieczność inwestycji, w związku z tym nasze nakłady inwestycyjne wzrosły o 35 proc. – mówi Alicja Adamiec-Ślipy.
Zdaniem ekspertki, obiecujący rok mają przed sobą szczególnie producenci regionalni.
– Jest tak przede wszystkim dlatego, że pilnują oni krótkiego łańcucha dostaw, pilnują jakości produktu, a co za tym idzie współmiernej ceny. Tzw. czysta etykieta [czyli eliminowanie ze składu żywności zbędnych substancji dodatkowych z oznaczeniami E – red.] i jakość to są atuty, które trafiają do świadomości naszych klientów. Ta moda przyszła z Europy, zwłaszcza z Niemiec, gdzie ocet jabłkowy jest bardzo popularny. To dotyczy wszelkiej żywności produkowanej lokalnie, dostarczanej bezpośrednio na lokalnym rynku i wykonywanej zgodnie z tradycyjnymi recepturami – podkreśla Alicja Adamiec-Ślipy.
Polscy konsumenci nie boją się nowości i chętnie sięgają po nowe, oryginalne smaki, często inspirowane zagraniczną kuchnią. Unikalne kompozycje smakowe oraz możliwości łączenia różnego rodzaju dodatków, zmiany opakowań czy gramatury sprawiają, że pomysłów na nowe produkty wciąż nie brakuje.
– Jak najbardziej mamy wiele pomysłów, zwłaszcza nowych receptur, których wymagają nasi klienci. Oczekiwania wobec nowych smaków zostały przywiezione z Europy i my się do nich dostosowujemy. Wprowadzamy nowe gramatury, nowe receptury, np. glazurę balsamiczną na occie jabłkowym. Wprowadzamy również produkty eko – mówi Alicja Adamiec-Ślipy.
Konsumenci poszukują naturalnych produktów ekologicznych, bez zbędnych składników, co otwiera przed producentami zimnych sosów i octów wiele możliwości.
– Rynek sosów zimnych stale się rozwija. Wzrost produkcji musztard w ubiegłym roku wyniósł 14 proc., czyli jak widać w tym sektorze mamy naprawdę jeszcze wiele wyzwań i wiele możliwości do zrobienia – mówi Alicja Adamiec-Ślipy.
Czytaj także
- 2024-12-18: Co trzeci nastolatek nie rozmawia o pieniądzach z rodzicami. To ma wpływ na jego zachowania w świecie finansów
- 2025-01-07: Kobiety podchodzą ostrożne do pracowniczych planów kapitałowych. Większość z nich traktuje PPK jako poduszkę finansową
- 2024-11-25: Nałóg nikotynowy wśród nieletnich zaczyna się najczęściej od e-papierosów. Przyciągają ich słodkie, owocowe smaki tych produktów
- 2024-09-16: Konsumenci coraz częściej sięgają po ryby ze zrównoważonych połowów. Sprzedaż certyfikowanych produktów sięga 18 tys. t
- 2024-11-07: Anna Głogowska: Obsesyjnie sortuję śmieci. Jestem wściekła na wszystkich sąsiadów, którzy tego nie robią
- 2024-08-30: Tylko 2 proc. właścicieli zwierząt płaci za opiekę nad zwierzętami podczas ich nieobecności. Spodziewany szybki wzrost zapotrzebowania na takie usługi
- 2024-05-29: Rynek zastępników mięsa jest pełen wysoko przetworzonych produktów. Wkrótce mogą one zniknąć ze sklepowych półek
- 2024-06-04: Zjawiska pogodowe powodują coraz więcej zniszczeń upraw. Większość rolników nie decyduje się na ich ubezpieczenie
- 2024-05-22: Beata Pawlikowska: Podczas urlopów ekologia schodzi u nas na drugi plan. Zbyt często latamy samolotami i niszczymy przyrodę
- 2024-04-26: Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.