Mówi: | Krzysztof Domarecki |
Funkcja: | przewodniczący rady nadzorczej |
Firma: | Selena FM SA |
Sprzedaż chemii budowlanej w górę. Wzrosty sięgają kilkudziesięciu procent
Rynek materiałów budowlanych w Polsce w I połowie roku rósł bardzo dynamicznie. Tylko w Polskich Składach Budowlanych sprzedaż po pierwszych pięciu miesiącach roku była o jedną czwartą wyższa niż przed rokiem. Producent chemii budowlanej firma Selena FM zanotowała w Polsce największe wzrosty spośród 70 różnych rynków, na których jest obecna. Inne perspektywiczne dla spółki rynki to m.in. Turcja, Rumunia i Brazylia, choć przedstawiciele firmy deklarują, że teraz koncentruje się ona głównie na rynku na europejskim.
Dobra kondycja polskiej branży chemicznej to efekt m.in. uporządkowania struktury własnościowej, które dokonało się w ostatniej dekadzie.
– Na polskim rynku chemicznym w ciągu ostatnich 10 lat uporządkowano strukturę własnościową, dzięki czemu obecnie zarządy praktycznie wszystkich spółek dość intensywnie pracują nad realizacją różnego rodzaju strategii rozwojowych – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Krzysztof Domarecki, przewodniczący rady nadzorczej Selena FM SA.
Szansą dla polskich producentów są też odbiorcy za granicą. W ubiegłym roku wartość wyeksportowanych wyrobów przemysłu chemicznego wzrosła o 8,2 proc. – do ponad 21,7 mld zł euro. Dobrze na zagranicznych rynkach radzą sobie zarówno producenci chemii budowlanej, jak i nawozów rolniczych.
Zdaniem przedstawiciela Seleny zarówno obecną kondycję branży, jak i perspektywy rozwoju można ocenić pozytywnie.
– W tym roku największe wzrosty obserwujemy na rynku polskim. Polski rynek materiałów budowlanych pięknie odżył. Jest to częściowo zasługa łagodnej zimy, ale również mimo wszystko tego, że jest coraz więcej nowych inwestycji budowlanych i tutaj widzimy szansę na umocnienie naszej pozycji – mówi Krzysztof Domarecki.
Na rynku polskim spółka realizuje ok. 30 proc. sprzedaży. Reszta trafia na zagraniczne rynki – firma jest już obecna w 70 krajach.
– Oprócz Polski bardzo dobry rozwój mamy w Turcji, również w krajach Azji Centralnej, które nie zostały dotknięte takim kryzysem ekonomicznym, jak Rosja czy Ukraina. Przed chwilą wróciłem z Brazylii i cieszę się, bo jest to rynek, który dostarcza nam co roku dwucyfrowych wzrostów, w tym roku też tak będzie – zapewnia Krzysztof Domarecki.
Selena FM zamierza w najbliższym czasie koncentrować się raczej na rynkach europejskich. Najbardziej perspektywiczne kraje na Starym Kontynencie to Czechy, Rumunia i Turcja. Wyraźne odbicie widać też w Hiszpanii, która odpowiada za 10 proc. sprzedaży spółki na zagranicznych rynkach.
Domarecki podkreśla, że na razie spółka nie ma planów wejścia na nowe rynki ani też nie planuje przejęć.
– Koncentrujemy się na spółkach, w których dotychczas działaliśmy, działamy i chcemy rozwijać. Liczymy na to, że w tym roku będziemy mieli wzrost pomiędzy 6 a 8 proc. – zapowiada przewodniczący rady nadzorczej Seleny.
W Polsce działalność firmy Selena koncentruje się na kanale tradycyjnym, a więc składach i hurtowniach materiałów budowlanych. Firma jest też obecna w sieciach handlowych. Te ostatnie w większości krajów poza Europą Zachodnią mają ponad 10–15 procent udziałów w lokalnych rynkach dystrybucji materiałów budowlanych.
Czytaj także
- 2024-12-27: Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
- 2024-12-23: Wiktor Dyduła: Znam osoby w branży muzycznej wypalone z powodu nadmiaru pracy. To, co kiedyś sprawiało im przyjemność, teraz jest zawodowym obowiązkiem
- 2025-01-02: Wiktor Dyduła: Słyszę coraz więcej utworów wygenerowanych przez sztuczną inteligencję. Trudno je odróżnić od kompozycji stworzonych przez ludzi
- 2025-01-08: S. Karpiel-Bułecka: Sam talent nie wystarczy, by odnieść sukces w branży muzycznej. Trzeba też mieć trochę szczęścia i spotkać odpowiednich ludzi
- 2024-12-03: Miuosh: Nie zawsze wygrywający muzyczne talent show robią potem dobre rzeczy. Często ci, którzy nie zaszli w nich daleko, są na scenie latami
- 2025-01-10: Joanna Kurowska: Żaden polski aktor nie dostał miliona dolarów za film. Gramy równie dobrze jak amerykańscy, a jesteśmy niedoceniani i hejtowani
- 2024-11-19: Rozwój rolnictwa kluczowy dla przetrwania Ukrainy. Odpowiada ono za ponad 60 proc. dochodów z eksportu
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2025-01-09: Rośnie konkurencja ze strony ukraińskich producentów żywności na unijnym rynku. To wyzwanie dla polskiego rolnictwa
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.