Newsy

Sprzedaż lodów wrosła. Producenci są zadowoleni z sezonu letniego

2014-09-24  |  06:35

Z roku na rok sprzedaż lodów w Polsce rośnie. W zeszłym roku wyniosła ponad 133 mln litrów, w tym prognozy mówią o wzroście o ponad 3 mln – wynika z danych Euromonitor International. Producenci lodów nie przejmują się zakończonym właśnie sezonem, bo Polacy coraz chętniej sięgają po lody również zimą.

Jak wynika z informacji portalu branżowego ilody.com.pl, statystyczny Polak zjada rocznie ponad 4 litry lodów. Zdecydowana większość produkcji lodów jest konsumowana w ciągu czterech wiosennych i letnich miesięcy – od maja do sierpnia.

W tym roku Polacy zjedli trochę więcej lodów niż w ubiegłych latach, bo lato było bardzo piękne, a piękna pogoda i słońce bardzo sprzyjają sprzedaży lodów. Zresztą zimą niezbyt było zimno, w związku z tym nawet w miesiącach zimowych lody się sprzedawały – mówi agencji informacyjnej Newseria Elżbieta Grycan z firmy Grycan – Lody od Pokoleń.

Prognozy Euromonitor International, na które powołuje się portal ilody.com.pl, mówią, że w tym roku sprzedaż lodów w sklepach sięgnie 127,1 mln litrów, natomiast w gastronomii osiągnie wielkość 9,8 mln litrów (łącznie 136,9 mln litrów). W ubiegłym roku łączna sprzedaż wyniosła 133,5 mln litrów (odpowiednio 124,2 mln i 9,3 mln litrów w sklepach i gastronomii).

Zimą może mniej sprzedajemy lodów, ale mamy w naszej ofercie w lodziarniach zarówno ciasta, jak i kawę, soki, desery, więc to, co lubimy jadać zimą. Ale nie mogę narzekać, zimą też jadamy lody, bo w zaciszu domowym, w cieple, przy kominku lub przy bliskiej osobie lody też nam smakują. Sezon dla nas się nie kończy – zapewnia Elżbieta Grycan.

Jak podkreśla, dla firmy najważniejszy jest rynek krajowy. Świadczy o tym zarówno rosnąca sprzedaż produktów, jak i liczba otwieranych lodziarni – obecnie jest ich 130.

Jesteśmy już liderami segmentu premium w lodach familijnych, a zbliżamy się do tego, by zostać liderem całego polskiego rynku lodów familijnych – mówi Grycan.

Do ekspansji zagranicznej Grycanowie podchodzą z rozwagą.

Otrzymujemy bardzo dużo ofert z różnych miejsc, i to bardzo czasami egzotycznych jak choćby Madagaskar. Do wszystkich podchodzimy z rozwagą, ponieważ musimy się do tego dobrze przygotować. Chodzi tu zarówno o uwarunkowania prawne, obyczajowe, jak i o to, żebyśmy byli przygotowani, jeżeli chodzi o struktury, które miałyby się tym zajmować. Jak najbardziej pracujemy nad rozwijaniem eksportu, ale to wszystko musi się odbywać rozważnie – mówi Elżbieta Grycan.

Grycan rozwija sieć lodziarni w Czechach. Pierwszy lokal powstał tam w roku 2013 pod szyldem Grycan Ice Cream Cafe. Lodziarnie firmy znajdują się w Centrum Handlowym Černý Most w Pradze, CH HARFA w Pradze oraz sklepie IKEA w Ostrawie. Grycan sprzedaje też swoje produkty czeskim sieciom detalicznym.

W czeskich lodziarniach przyrost procentowy jest dwucyfrowy. Myślę jednak, że przyszłość to jest sprzedaż lodów w pojemnikach półlitrowych i litrowych. To jest łatwiejsze w organizacji, bo otwieranie lodziarni w każdym kraju to duże wyzwanie – trzeba dokładnie poznać wszystkie przepisy zarówno sanitarne, jak i prawne oraz wszelkiego rodzaju uwarunkowania. Nie wykluczamy tego absolutnie, bo to jeszcze może mieć miejsce – zapowiada Elżbieta Grycan.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

Ochrona środowiska

Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

Transport

Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.