Newsy

Sprzedaż zabawek przeniosła się do internetu. Tradycyjne sklepy coraz częściej korzystają z nowych form sprzedaży w sieci

2020-05-27  |  06:15

Eksperci mówią już o trwałej zmianie nawyków konsumenckich. Mimo otwarcia sklepów i galerii handlowych sprzedaż przez internet wciąż notuje dynamiczne wzrosty. Jedną z kategorii, w których konsumenci chętniej kupują online, są artykuły dla dzieci, również zabawki. – Ten rok przyniósł branży transformację cyfrową – mówi Bartosz Ulman z Orbico. Do sieci przeniosła się nie tylko sprzedaż, lecz również reklama i prezentacja zabawek.

Zamknięcie stacjonarnych sklepów zabawkarskich miało druzgocący wpływ na wszystkie firmy, które nie prowadziły sprzedaży w internecie ani aktywnej komunikacji z konsumentami przez portale społecznościowe – mówi agencji Newseria Biznes Bartosz Ulman z Orbico, firmy dystrybuującej zabawki. – W wielu takich placówkach obroty spadły nawet o 80 proc., jednak część sklepów, zwłaszcza tych prowadzących sprzedaż internetową, nie może narzekać.

Jak ocenia, sprzedaż online zdecydowanie zyskała w ostatnich tygodniach również w kategorii artykułów dla dzieci i może odpowiadać za 40 proc. sprzedaży zabawek w Polsce.  

Ten rok dla branży zabawkarskiej będzie rokiem transformacji cyfrowej dla wielu sprzedawców. Otwarcie sklepu internetowego lub wejście na popularne platformy marketplace stały się niezbędnym elementem dywersyfikującym ryzyko – mówi ekspert.

Według raportu „E-commerce w czasie kryzysu 2020” przygotowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej Polacy dostrzegają wiele zalet zakupów internetowych, które zyskały na znaczeniu w okresie pandemii SARS-CoV-2. Najważniejszym udogodnieniem jest fakt, że zakupy w sieci nie wymagają opuszczania domu i kontaktu z innymi osobami. 45 proc. badanych wskazało, że w związku z zagrożeniem koronawirusem zdecydowało się rzadziej dokonywać zakupów w sklepach tradycyjnych, aby zmniejszyć ryzyko zarażenia. Co ciekawe, sklepy internetowe notują dynamiczne wzrosty sprzedaży również w ostatnich tygodniach, mimo że działają już sklepy stacjonarne i galerie handlowe.

Do sieci przeniósł się także sposób prezentacji produktów.

Na popularności zyskała sprzedaż przez transmitowanie na żywo wideo ze sklepów z prezentacją produktów za pośrednictwem Facebooka. To bardzo ciekawa i nowoczesna forma sprzedaży, która moim zdaniem może z nami pozostać na dłużej. Część sklepów często prowadzi takie transmisje, w trakcie których sprzedają znacznie więcej niż przed pandemią – mówi Bartosz Ulman.

Jak wynika z danych platformy Shoper, w marcu kategoria dzieci była jedną z najszybciej zyskujących w sprzedaży internetowej (obok branż: delikatesy, zdrowie i uroda oraz upominki i akcesoria). Eksperci platformy podkreślają, że za ten skok w branży dziecięcej odpowiada wzrost zapotrzebowania na zabawki w domu, który pojawił się wraz z zamknięciem przedszkoli. Dane Orbico wskazują, że dużą popularnością cieszyły się zwłaszcza gry planszowe, klocki i puzzle.

Jak zakłada ekspert z Orbico, okres wakacji może w tym roku sprzyjać branży zabawkarskiej. Nie wiadomo, czy wakacje zagraniczne będą możliwe i czy rodzice będą chętni wysłać dzieci na kolonie czy obozy. To może się przyczynić do wzrostu sprzedaży zabawek, które będą traktowane jako rekompensata wakacji dla dziecka.

– Jeśli nie doświadczymy drugiej fali pandemii koronawirusa, sytuacja w branży zabawkarskiej ustabilizuje się zapewne już we wrześniu, gdy dzieci wrócą do szkół – prognozuje Bartosz Ulman. – Jednak nie unikniemy podwyżek cen zabawek w drugiej połowie roku spowodowanej mniejszą siłą nabywczą złotówki w stosunku do dolara. Podwyżka może wynieść ok. 7 proc.

Polski rynek zabawek stale rośnie. Jak wynika z badań RMD Research, w 2019 roku w ujęciu wartościowym wzrost ten wyniósł ok. 5 proc. w porównaniu do 2018 roku. Największy segment rynku zabawek to artykuły przeznaczone do uprawiania sportu i rekreacji (w tym outdoorowych aktywności). Stanowią one około 17 proc. sprzedaży w ujęciu wartościowym, przy czym wykazują wyraźną sezonowość sprzedaży. Drugi w kolejności jest segment klocków – jego udział w rynku wynosi wartościowo 15 proc. według danych za 2019 rok. Na rynek zabawek składają się także inne segmenty asortymentowe: zabawki dla dzieci najmłodszych (do pięciu lat), lalki, pojazdy, zabawki kreatywne, gry, figurki, pluszaki, puzzle oraz zabawki elektroniczne.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces

Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.

Bankowość

Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą

Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.

Ochrona środowiska

Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem

Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.