Newsy

Sprzedaż zabawek przeniosła się do internetu. Tradycyjne sklepy coraz częściej korzystają z nowych form sprzedaży w sieci

2020-05-27  |  06:15

Eksperci mówią już o trwałej zmianie nawyków konsumenckich. Mimo otwarcia sklepów i galerii handlowych sprzedaż przez internet wciąż notuje dynamiczne wzrosty. Jedną z kategorii, w których konsumenci chętniej kupują online, są artykuły dla dzieci, również zabawki. – Ten rok przyniósł branży transformację cyfrową – mówi Bartosz Ulman z Orbico. Do sieci przeniosła się nie tylko sprzedaż, lecz również reklama i prezentacja zabawek.

Zamknięcie stacjonarnych sklepów zabawkarskich miało druzgocący wpływ na wszystkie firmy, które nie prowadziły sprzedaży w internecie ani aktywnej komunikacji z konsumentami przez portale społecznościowe – mówi agencji Newseria Biznes Bartosz Ulman z Orbico, firmy dystrybuującej zabawki. – W wielu takich placówkach obroty spadły nawet o 80 proc., jednak część sklepów, zwłaszcza tych prowadzących sprzedaż internetową, nie może narzekać.

Jak ocenia, sprzedaż online zdecydowanie zyskała w ostatnich tygodniach również w kategorii artykułów dla dzieci i może odpowiadać za 40 proc. sprzedaży zabawek w Polsce.  

Ten rok dla branży zabawkarskiej będzie rokiem transformacji cyfrowej dla wielu sprzedawców. Otwarcie sklepu internetowego lub wejście na popularne platformy marketplace stały się niezbędnym elementem dywersyfikującym ryzyko – mówi ekspert.

Według raportu „E-commerce w czasie kryzysu 2020” przygotowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej Polacy dostrzegają wiele zalet zakupów internetowych, które zyskały na znaczeniu w okresie pandemii SARS-CoV-2. Najważniejszym udogodnieniem jest fakt, że zakupy w sieci nie wymagają opuszczania domu i kontaktu z innymi osobami. 45 proc. badanych wskazało, że w związku z zagrożeniem koronawirusem zdecydowało się rzadziej dokonywać zakupów w sklepach tradycyjnych, aby zmniejszyć ryzyko zarażenia. Co ciekawe, sklepy internetowe notują dynamiczne wzrosty sprzedaży również w ostatnich tygodniach, mimo że działają już sklepy stacjonarne i galerie handlowe.

Do sieci przeniósł się także sposób prezentacji produktów.

Na popularności zyskała sprzedaż przez transmitowanie na żywo wideo ze sklepów z prezentacją produktów za pośrednictwem Facebooka. To bardzo ciekawa i nowoczesna forma sprzedaży, która moim zdaniem może z nami pozostać na dłużej. Część sklepów często prowadzi takie transmisje, w trakcie których sprzedają znacznie więcej niż przed pandemią – mówi Bartosz Ulman.

Jak wynika z danych platformy Shoper, w marcu kategoria dzieci była jedną z najszybciej zyskujących w sprzedaży internetowej (obok branż: delikatesy, zdrowie i uroda oraz upominki i akcesoria). Eksperci platformy podkreślają, że za ten skok w branży dziecięcej odpowiada wzrost zapotrzebowania na zabawki w domu, który pojawił się wraz z zamknięciem przedszkoli. Dane Orbico wskazują, że dużą popularnością cieszyły się zwłaszcza gry planszowe, klocki i puzzle.

Jak zakłada ekspert z Orbico, okres wakacji może w tym roku sprzyjać branży zabawkarskiej. Nie wiadomo, czy wakacje zagraniczne będą możliwe i czy rodzice będą chętni wysłać dzieci na kolonie czy obozy. To może się przyczynić do wzrostu sprzedaży zabawek, które będą traktowane jako rekompensata wakacji dla dziecka.

– Jeśli nie doświadczymy drugiej fali pandemii koronawirusa, sytuacja w branży zabawkarskiej ustabilizuje się zapewne już we wrześniu, gdy dzieci wrócą do szkół – prognozuje Bartosz Ulman. – Jednak nie unikniemy podwyżek cen zabawek w drugiej połowie roku spowodowanej mniejszą siłą nabywczą złotówki w stosunku do dolara. Podwyżka może wynieść ok. 7 proc.

Polski rynek zabawek stale rośnie. Jak wynika z badań RMD Research, w 2019 roku w ujęciu wartościowym wzrost ten wyniósł ok. 5 proc. w porównaniu do 2018 roku. Największy segment rynku zabawek to artykuły przeznaczone do uprawiania sportu i rekreacji (w tym outdoorowych aktywności). Stanowią one około 17 proc. sprzedaży w ujęciu wartościowym, przy czym wykazują wyraźną sezonowość sprzedaży. Drugi w kolejności jest segment klocków – jego udział w rynku wynosi wartościowo 15 proc. według danych za 2019 rok. Na rynek zabawek składają się także inne segmenty asortymentowe: zabawki dla dzieci najmłodszych (do pięciu lat), lalki, pojazdy, zabawki kreatywne, gry, figurki, pluszaki, puzzle oraz zabawki elektroniczne.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Kongres MOVE

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Zorganizowane grupy cyberprzestępcze sięgają po coraz bardziej zaawansowane narzędzia sztucznej inteligencji. Często celem ataków jest infrastruktura krytyczna

Rozwój cyberprzestępczości postępuje w kierunku budowania powiązań o charakterze mafijnym i wykorzystywania zaawansowanych technologicznie rozwiązań, po jakie sięgają służby specjalne. Coraz częściej służy do tego także sztuczna inteligencja, która przyniosła ze sobą szereg nowych zagrożeń. Choć w ślad za technologicznym zaawansowaniem cyberprzestępców rozwijają się też narzędzia zapobiegające atakom, to wciąż najsłabszym ogniwem jest człowiek. Atrakcyjnym celem ataków dla hakerów są jednostki publiczne, infrastruktura krytyczna i samorządy, również te małe, którym brakuje zasobów finansowych i kadrowych, by zapewnić wystarczającą ochronę. 

Handel

Polacy jedzą coraz mniej jaj. Częściej sięgają po te z chowu alternatywnego, za które są skłonni zapłacić więcej

Od 10 lat sukcesywnie rośnie udział alternatywnych systemów chowu kur niosek. Pochodzi z nich już co trzecie opakowanie jaj, choć nadal w klatkach żyje ponad 37 mln kur. Stopniowe zmiany w hodowli to skutek większej świadomości konsumentów, za którymi podąża branża HoReCa. Są oni gotowi nawet zapłacić więcej za jajka, które pochodzą z chowu nieklatkowego.

Problemy społeczne

Docenianie przez szefa jest równie ważne dla pracowników, co atrakcyjne wynagrodzenie i obowiązki. Kluczową rolę odgrywa komunikacja między liderem a zespołem

Niemal co czwarty pracownik chciałby, by jego przełożony częściej go doceniał. Blisko połowa jest gotowa odejść z pracy z powodu szefa, nawet mimo zadowolenia z firmy i zarobków – wynika z badania „Lider w oczach pracowników” zrealizowanego dla Pluxee. – Liderzy pełnią kluczową rolę w budowaniu zespołu – są też coraz lepsi w rozumieniu tego, że niezbędna jest wizja i cel, do którego można angażować ludzi – ocenia Monika Reszko, psycholożka biznesu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.