Newsy

Tysiąc Freshmarketów do końca 2016 r. Co roku będzie powstawać 200 nowych sklepów

2014-09-08  |  06:40
Mówi:Jacek Roszyk, prezes zarządu Żabka Polska

Aneta Łańcuchowska, dietetyczka

  • MP4
  • Żabka Polska chce otworzyć do końca 2016 r. ponad 400 sklepów w sieci Freshmarket, które stawiają na świeżą żywność. To odpowiedź na zmieniające się potrzeby klientów - blisko 60 proc. Polaków kieruje się przy wyborze produktów właśnie ich świeżością. Powiększając sieć sklepów, jej właściciele pamiętają również tym, że świeża żywność musi być kupowana z dużą częstotliwością. Sklepy powstają więc blisko klientów. Na początku przyszłego roku Żabka Polska planuje także uruchomienie czwartego centrum dystrybucyjnego.

    ‒ Celem strategicznym jest dla nas koniec 2016 roku. Definitywnie musimy mieć przynajmniej tysiąc Freshmarketów – zapowiada w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Jacek Roszyk, prezes zarządu Żabka Polska, do której należy sieć Freshmarket. ‒ Zamierzamy otwierać tylko organicznie 200 sklepów rocznie. Mówię „organicznie” dlatego, że dokonujemy również na polski rynku akwizycji. Przejęliśmy już kilka wiodących sieci lokalnych i mamy zamiar dalej być aktywni w tym zakresie.

    Obecnie w Polsce działa 560 sklepów Freshmarket, które w tym roku wygenerują przychody na poziomie 1,4 mld zł. W tej sieci supermarketów Żabka stawia przede wszystkim na świeżą, zdrową żywność. To odpowiedź na trendy zaczynające przeważać wśród polskich konsumentów, bo jak pokazują badania przeprowadzone przez TNS, 59 proc. konsumentów podczas zakupów zwraca uwagę na świeżość produktów. Wzrost liczby sklepów jest ważna dla rozwoju tej sieci, bo świeża, tradycyjna żywność musi być kupowana częściej.

    Badania TNS-u pokazały, że aż 76 proc. konsumentów kupuje świeże produkty blisko miejsca zamieszkania, a 65 proc. deklaruje chęć kupowania tego typu produktów, o ile byłyby one bardziej dostępne.

    Właśnie te dwie rzeczy, a mianowicie świeżość i lokalność, to główne cele naszej strategii – podkreśla Jacek Roszyk. ‒ Wiemy, że świeże mięso, warzywa i pieczywo szybko tracą swoje walory smakowe i jakościowe, dlatego musimy kupować te produkty o wiele częściej, codziennie lub co drugi dzień, aby mieć je świeże i smaczne.

    Dietetyczka Aneta Łańcuchowska dodaje, że taki trend jest korzystny dla polskich konsumentów. Coraz więcej osób świadomie kupuje żywność, czytając etykiety i wybierając zdrowe i świeże produkty. Choć są one droższe, to przekłada się to na lepszy stan zdrowia i samopoczucie.

    Warto codziennie kupować świeże produkty, takie jak warzywa, owoce, mięsa, ryby czy wędliny, zjadać je, a następnego dnia kupować nowe – apeluje Łańcuchowska. ‒ Powinniśmy też sprawdzać skład produktów, bo te, które mają najkrótszą listę, są najzdrowsze.

    Prezes Roszyk dodaje, że rozwój Freshmarketów oraz sieci Żabka wymusza na spółce inne inwestycje. Na koniec tego roku pod obydwoma szyldami będzie w Polsce ok. 4 tys. sklepów, rocznie przybywa ich nawet 800. Obecnie spółka ma trzy centra dystrybucyjne – w Poznaniu, Tychach i Nadarzynie, a na początku przyszłego roku planuje otwarcie kolejnego centrum. Jacek Roszyk zapowiada, że w dalszej perspektywie czasowej Żabka będzie budować następne centra magazynowe.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces

    Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.

    Bankowość

    Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą

    Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.

    Ochrona środowiska

    Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem

    Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.