Mówi: | Jacek Roszyk, prezes zarządu Żabka Polska Aneta Łańcuchowska, dietetyczka |
Tysiąc Freshmarketów do końca 2016 r. Co roku będzie powstawać 200 nowych sklepów
Żabka Polska chce otworzyć do końca 2016 r. ponad 400 sklepów w sieci Freshmarket, które stawiają na świeżą żywność. To odpowiedź na zmieniające się potrzeby klientów - blisko 60 proc. Polaków kieruje się przy wyborze produktów właśnie ich świeżością. Powiększając sieć sklepów, jej właściciele pamiętają również tym, że świeża żywność musi być kupowana z dużą częstotliwością. Sklepy powstają więc blisko klientów. Na początku przyszłego roku Żabka Polska planuje także uruchomienie czwartego centrum dystrybucyjnego.
‒ Celem strategicznym jest dla nas koniec 2016 roku. Definitywnie musimy mieć przynajmniej tysiąc Freshmarketów – zapowiada w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Jacek Roszyk, prezes zarządu Żabka Polska, do której należy sieć Freshmarket. ‒ Zamierzamy otwierać tylko organicznie 200 sklepów rocznie. Mówię „organicznie” dlatego, że dokonujemy również na polski rynku akwizycji. Przejęliśmy już kilka wiodących sieci lokalnych i mamy zamiar dalej być aktywni w tym zakresie.
Obecnie w Polsce działa 560 sklepów Freshmarket, które w tym roku wygenerują przychody na poziomie 1,4 mld zł. W tej sieci supermarketów Żabka stawia przede wszystkim na świeżą, zdrową żywność. To odpowiedź na trendy zaczynające przeważać wśród polskich konsumentów, bo jak pokazują badania przeprowadzone przez TNS, 59 proc. konsumentów podczas zakupów zwraca uwagę na świeżość produktów. Wzrost liczby sklepów jest ważna dla rozwoju tej sieci, bo świeża, tradycyjna żywność musi być kupowana częściej.
Badania TNS-u pokazały, że aż 76 proc. konsumentów kupuje świeże produkty blisko miejsca zamieszkania, a 65 proc. deklaruje chęć kupowania tego typu produktów, o ile byłyby one bardziej dostępne.
‒ Właśnie te dwie rzeczy, a mianowicie świeżość i lokalność, to główne cele naszej strategii – podkreśla Jacek Roszyk. ‒ Wiemy, że świeże mięso, warzywa i pieczywo szybko tracą swoje walory smakowe i jakościowe, dlatego musimy kupować te produkty o wiele częściej, codziennie lub co drugi dzień, aby mieć je świeże i smaczne.
Dietetyczka Aneta Łańcuchowska dodaje, że taki trend jest korzystny dla polskich konsumentów. Coraz więcej osób świadomie kupuje żywność, czytając etykiety i wybierając zdrowe i świeże produkty. Choć są one droższe, to przekłada się to na lepszy stan zdrowia i samopoczucie.
‒ Warto codziennie kupować świeże produkty, takie jak warzywa, owoce, mięsa, ryby czy wędliny, zjadać je, a następnego dnia kupować nowe – apeluje Łańcuchowska. ‒ Powinniśmy też sprawdzać skład produktów, bo te, które mają najkrótszą listę, są najzdrowsze.
Prezes Roszyk dodaje, że rozwój Freshmarketów oraz sieci Żabka wymusza na spółce inne inwestycje. Na koniec tego roku pod obydwoma szyldami będzie w Polsce ok. 4 tys. sklepów, rocznie przybywa ich nawet 800. Obecnie spółka ma trzy centra dystrybucyjne – w Poznaniu, Tychach i Nadarzynie, a na początku przyszłego roku planuje otwarcie kolejnego centrum. Jacek Roszyk zapowiada, że w dalszej perspektywie czasowej Żabka będzie budować następne centra magazynowe.
Czytaj także
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-07-24: Podatki od żywności wysokoprzetworzonej mogą pomóc walczyć z otyłością. Wpływy z nich można przeznaczyć na dopłaty do zdrowego jedzenia
- 2024-07-09: W ciągu 5–10 lat spodziewane duże wzrosty sprzedaży żywności ekologicznej. Największą barierą pozostaje niska świadomość konsumentów
- 2024-06-25: Naukowcy stworzyli zdrowszą odmianę czekolady. Wykorzystali do tego wyrzucane dotąd części owocu kakaowca
- 2024-06-24: Przepisy dotyczące tzw. nowej żywności nie nadążają za tempem badań. Na rynku pojawia się coraz więcej innowacyjnych produktów opracowanych w laboratoriach
- 2024-05-29: Rynek zastępników mięsa jest pełen wysoko przetworzonych produktów. Wkrótce mogą one zniknąć ze sklepowych półek
- 2024-06-26: Polacy pokochali diety pudełkowe. Inspekcja handlowa sprawdza jakość dań, ich składy i oznakowanie
- 2024-05-08: Po kiełbaski wege czy roślinne burgery sięga coraz więcej konsumentów. Branża roślinna będzie walczyć o utrzymanie takiego nazewnictwa
- 2024-04-15: Rynek dań gotowych z silnym potencjałem wzrostu. Producent makaronów przyspiesza rozwój w tym obszarze
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.