Mówi: | Katarzyna Stehlik, dyrektor działu sprzedaży w Ceneo.pl Łukasz Kierus, założyciel księgarni TaniaKsiążka.pl Michał Nawrocki, wiceprezes Electro.pl |
Zakupy online robimy w pracy. Szczególnie pomiędzy 1. a 10. dniem miesiąca
Polacy coraz chętniej kupują w sklepach internetowych. Serwis Ceneo.pl przeanalizował ponad 3 mln ankiet, które Polacy wypełnili w ostatnim roku po zrealizowanych zakupach w ramach konsumenckiego Programu Zaufanych Opinii. Dane pokazują, że w internecie kupujemy najwięcej pomiędzy 1. i 10. dniem każdego miesiąca – co zbiega się z wypłatą pensji. W ostatnim roku polscy konsumenci mocno ograniczyli też zakupy online w weekendy, co może wiązać się z niedzielnym zakazem handlu. Dane Ceneo wskazują, że 95 proc. klientów jest usatysfakcjonowanych zakupami w sklepach internetowych, a przy wyborze sprzedawcy kierujemy się – obok niskiej ceny – głównie wiarygodnością.
– Przy wyborze sklepów internetowych kluczowe jest dla Polaków bezpieczeństwo. Na podstawie 3 mln ankiet przeprowadziliśmy badanie, które pokazało nam, że Polacy decydują się na zakupy w sklepach online, które są przede wszystkim bezpieczne, gwarantują szybką dostawę, które są znanymi markami i oferują bezpłatne koszty dostawy – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Katarzyna Stehlik, dyrektor działu sprzedaży w Ceneo.pl.
Popularność e-handlu rośnie w Polsce skokowo. W internetowych zakupach Polacy najbardziej cenią możliwość kupowania wygodnie i w każdym momencie, większy wybór produktów, niższe ceny i nieograniczony czas na podjęcie decyzji o zakupie.
– Nasze badanie pokazuje, że 95 proc. Polaków jest usatysfakcjonowanych z zakupów w sklepach internetowych. Pozytywne opinie zamieszczane w serwisie Ceneo dotyczą głównie czasu dostawy i jakości obsługi w sklepach internetowych – mówi Katarzyna Stehlik.
Analiza ponad 3 mln ankiet wypełnionych na przestrzeni ostatniego roku w ramach Programu Zaufanych Opinii Ceneo.pl pokazuje, jak w rzeczywistości Polacy kupują w sieci. Dane serwisu wskazują, że każdego miesiąca polscy konsumenci generują w sklepach internetowych dwa szczyty zakupowe. Zaczynają się one każdego 1. i 10. dnia miesiąca, co związane jest z wypłatą pensji. To zwiększone zainteresowanie zakupami online utrzymuje się jeszcze przez kilka kolejnych dni.
– Polacy najczęściej generują szczyty zakupowe na początku miesiąca, kiedy otrzymują wypłaty – mówi Katarzyna Stehlik – Najwięcej osób dokonuje zakupów w internecie od 1. do 10. dnia miesiąca. Zazwyczaj są to godziny poranne – co oznacza, że Polacy często dokonują zakupów, kiedy docierają do pracy i otwierają laptopa. Są to również godziny późnopopołudniowe i oczywiście takim okresem wzmożonych zakupów jest ostatni kwartał, kiedy przypada Black Friday, Cyber Monday oraz 4 grudnia – Dzień Darmowej Wysyłki.
Statystyki Ceneo pokazują też, że w ciągu ostatniego roku Polacy mocno ograniczyli zakupy online w weekendy, co może wiązać się z niedzielnym zakazem handlu. Prawdopodobnie konsumenci z góry zakładają, że poświęcą ten czas na odpoczynek lub spędzą go z rodziną.
– Zauważyliśmy, że Polacy mniej chętnie dokonują zakupów w niedzielę, ponieważ ten dzień poświęcają na spędzanie czasu z rodziną, na aktywności sportowe. Natomiast liczba transakcji wzrasta w tygodniu, zazwyczaj zamawiamy produkty we wtorki, środy i czwartki – mówi Katarzyna Stehlik.
Wyjątkiem od reguł jest okres przedświąteczny, kiedy zakupy trwają przez cały tydzień i niemal całą dobę. Na przełomie listopada i grudnia sklepy internetowe włączają świąteczne promocje, a kulminacyjnym momentem jest ostatni weekend listopada, czyli tzw. Black Friday. Polacy coraz częściej zwlekają z zakupem prezentów właśnie do tego momentu. Ogólny wzrost zamówień sklepy internetowe notują także w okresie Walentynek i Dnia Dziecka, a najchętniej kupowanymi w sieci produktami w ostatnim roku są te z kategorii zdrowie, uroda i dziecko.
– Polacy bardzo chętnie kupują przez internet zabawki i tutaj zawsze obserwujemy mocno wzrostowy trend w ostatnim kwartale roku. Hitami, które bardzo dobrze się sprzedają, są produkty z kategorii uroda, drobne AGD, beauty i książki. Ostatnio, po wręczeniu Nobla dla Olgi Tokarczuk, zauważyliśmy bardzo dużo zapytań właśnie o jej powieści – mówi Katarzyna Stehlik.
Jak podkreśla, Polacy wybierają sklepy internetowe, kierując się zarówno najniższą ceną, jak i ich wiarygodnością, chętnie korzystając przy tym z takich porównywarek jak Ceneo. Program Zaufanych Opinii Ceneo jest dla użytkowników wiarygodnym źródłem wiedzy na temat sprzedawców i produktów.
Na podstawie ankiet zamieszczanych w serwisie, w których internauci dzielą się swoimi opiniami na temat przebiegu transakcji, obsługi sklepów i procesu dostawy, co roku powstaje Ranking Zaufanych Sklepów. Tegoroczna edycja jest już dziesiątą. W tym roku ranking obejmie w sumie 16 kategorii – to lista marek, którą Polacy darzyli największym zaufaniem w ostatnim roku. W kategorii Multimedia oraz Najlepszy Sklep z „Kup Teraz” pierwsze miejsce zajęła internetowa księgarnia TaniaKsiążka.pl.
– Udział w tym rankingu nas uwiarygadnia. Mimo że e-commerce rozwija się w Polsce już od 15 lat, są jeszcze ludzie, którzy uważają, że mogą zostać oszukani przez sklep internetowy. Wybór sklepu, który zajął pierwsze miejsce w rankingu Ceneo, daje pewną gwarancję, że zamówienie zostanie zrealizowane szybko i dobrze – mówi Łukasz Kierus, założyciel i szef księgarni internetowej TaniaKsiążka.pl.
Jak podkreśla, budowanie zaufania klientów to długi proces, na który składa się wiele czynników: od szerokiej oferty, dostępności produktów, szybkiej realizacji zamówienia i sposobu zapakowania przesyłki aż po cały proces obsługi klienta przed i po zakupie.
Michał Nawrocki, wiceprezes e-sklepu Electro.pl – jednego z liderów AGD i RTV, nagrodzonego w tym roku w kategorii Sklep Dekady – potwierdza, że klienci doceniają sumę doświadczeń i jakość obsługi, co przekłada się na wysoką satysfakcję z zakupów.
– Znalezienie się w rankingu zaufanych opinii przekłada się na biznes, ponieważ każda pozytywna opinia klienta jest czytana przez innych użytkowników, którzy dzięki temu wiedzą, że jest to rzetelny, wiarygodny sprzedawca z dobrą obsługą. To buduje wizerunek – mówi Michał Nawrocki.
– Sklepy, które otrzymały wyróżnienia w Rankingu Zaufanych Sklepów Ceneo, mają swoją ikonkę. Tak więc spośród kilkudziesięciu innych klienci na pewno zwracają uwagę, że sklep ma pierwsze miejsce, drugie czy trzecie. To ułatwia klientowi wybór sklepu, w którym powinien zrobić zakupy, jeżeli chce mieć pewność, że jego zamówienie zostanie właściwie zrealizowane – dodaje Łukasz Kierus, szef księgarni internetowej TaniaKsiążka.pl.
Czytaj także
- 2025-05-12: Parlament Europejski zdecydował ws. zasad handlu stalą z Ukrainą. Przedłużono liberalizację o kolejne trzy lata
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-04-10: Na platformach sprzedażowych mogą się znajdować szkodliwe produkty. Dotyczy to całego rynku online
- 2025-04-17: Niepewność powodowana amerykańskimi cłami wstrzymuje inwestycje. Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów
- 2025-04-07: Duże zmiany w globalnym handlu. Polska może stracić nawet 0,43 proc. PKB
- 2025-03-24: Ministerstwo Zdrowia wraca do pomysłu zakazu sprzedaży aromatyzowanych saszetek nikotynowych. Według ekspertów oznacza to likwidację całego rynku
- 2025-04-09: Kajra: Nie mam problemu z tym, żeby zakładać te same ubrania wiele razy lub łączyć w inny sposób. Kupuję mało rzeczy, nie lubię wybierać i przymierzać
- 2025-04-24: Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania
- 2025-05-08: Piotr Zelt: Nie latam po sklepach i nie zawalam sobie szafy jakimiś niepotrzebnymi ciuchami. Mam sporo ubrań, które mają po 20 lat, i cały czas je noszę
- 2025-04-29: Julia Kamińska: Założyłam sobie, że w tym roku nie będę kupować żadnych nowych ubrań. Z sukcesem sprzedaję też swoje rzeczy na popularnej platformie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów
W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.
Handel
Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.
Transport
W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.