Mówi: | Joanna Stopyra |
Firma: | Beauty Management PR & Marketing to Women |
Zmieniają się zwyczaje zakupowe Polek i Polaków. Kobiety odpowiadają za większość wydatków w rodzinie
Kobiety zarabiają coraz więcej i coraz chętniej robią zakupy w branżach dotąd postrzeganych jako męskie, czyli w motoryzacji, nieruchomościach oraz finansach. Współczesna kobieta często odpowiada za większość wydatków w rodzinie. Z kolei mężczyźni coraz lepiej radzą w branżach typowo kobiecych, czyli modzie i kosmetykach. Zmiany w zwyczajach zakupowych powinni brać pod uwagę reklamodawcy.
– Preferencje zakupowe Polek i Polaków bardzo się zmieniają – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Joanna Stopyra z firmy Beauty Management PR & Marketing to Women. – Trend jest taki, że kobiety ze swoim portfelem wchodzą w branże stereotypowo uznane za męskie, czyli motoryzację czy elektronikę. Z kolei panowie coraz większy mają udział na rynkach uznawanych za kobiece, czyli modzie, kosmetykach, kuchni oraz produktach dla dzieci.
Według raportu „Gender Factor. Męskie branże w kobiecych rękach” współczesny młody mężczyzna w wieku 25-34 lata to modny wrażliwiec, który coraz większą wagę przywiązuje do tego, jak wygląda i co kupuje. Bardzo często podejmuje decyzje zakupowe podobnie jak kobieta, czyli pod wpływem impulsu, mody i trendów. Natomiast konsumentka z tej samej grupy wiekowej to Zosia Samosia, która coraz więcej zarabia, zdobywa wykształcenie i decyduje o wydatkach w rodzinie.
Jak twierdzą autorzy raportu, siłę zakupową młodych kobiet można określić paliwem napędowym współczesnej gospodarki. Zwłaszcza że w Polsce rośnie liczba samotnych matek oraz kobiet, które są żywicielkami rodziny. Według Głównego Urzędu Statystycznego obecnie 4,5 mln pań odgrywa takie role, czyli prawie ćwierć miliona więcej niż przed czterema laty.
– Współczesna Polka to też kobieta, która stawia na edukację. A ciągła edukacja wraz z coraz większymi zarobkami zwiększają siłę zakupową kobiet na przyszłość – mówi Stopyra.
Ogólnie najwięcej zakupów dokonują kobiety w wieku od 25 do 34 lat oraz po 55. roku życia. Wspólnym ich mianownikiem jest to, że mają przestrzeń, żeby realizować swoje pragnienia i potrzeby. Współczesna, statystyczna Polka rodzi pierwsze dziecko między 27 a 29. rokiem życia. Do tego czasu zarobione pieniądze może przeznaczać wyłącznie na siebie. Jedna czwarta przy tym otrzymuje dodatkowe środki od rodziny przed ukończeniem 26 lat. Kobiety z pokolenia 55+ natomiast odchowały już dzieci, a tym samym zakończyły proces ich finansowania i również więcej pieniędzy mogą już przeznaczać na własne potrzeby.
– To, że płeć żeńska jawi się jako rosnąca siła zakupowa, jest trendem globalnym – twierdzi Joanna Stopyra. – To oznacza, że żadna branża, w tym finansowa czy nieruchomościowa, nie powinny dziś tego faktu lekceważyć.
Jak wynika z raportu, przedstawiciele obu płci uważają, że ich wizerunek w reklamach jest oparty na stereotypach. Do konsumentek nie przemawia komunikacja produktów finansowych (32 proc.), nieruchomości (29 proc.), ubezpieczeń (28 proc.), alkoholi (24 proc.) i erotyki (28 proc.). Co ciekawe, na branżę motoryzacyjną wskazało tylko 19 proc. kobiet, co przy innych wynikach jest wskaźnikiem niskim jak na sektor uznawany za typowo męski.
– Na przestrzeni ostatnich lat sektor motoryzacyjny odrobił lekcję i coraz więcej skutecznych kampanii reklamowych kieruje również do kobiet – ocenia Joanna Stopyra. – Znacznie gorzej pod tym względem wypadają finanse, nieruchomości czy ubezpieczenia. To branże najczęściej wskazywane są przez kobiety jako te, których komunikacja do nich nie przemawia.
Z kolei branżą, której komunikacja w największym stopniu nie odnosi się do mężczyzn, są produkty dla dzieci (24 proc.).
Wśród najważniejszych czynników wpływających na wybory konsumenckie kobiety zaliczają kolejno cenę, jakość oraz wartości reprezentowane przez markę. Zaś dla mężczyzn na pierwszym miejscu jest jakość, potem cena, a na trzecim – rozpoznawalność logotypu.
Według autorów raportu płeć różnicuje także stosunek do zakupów. Dla kobiet zdecydowanie częściej jest to przyjemność, dla mężczyzn – raczej zadanie i obowiązek. Duża grupa konsumentów obu płci uznaje przy tym zakupy za coś w rodzaju polowania, ale w grupie męskiej to młodzi panowie w wieku od 18 do 24 lat znacznie zawyżają ten wynik. Oznacza to, jak tłumaczą analitycy, że mężczyźni stają się coraz bardziej wrażliwi na wszelkiego rodzaju promocje, kupony, rabaty czy oferty specjalne.
Czytaj także
- 2024-11-28: Jedna na trzy kobiety w UE doznała w życiu przemocy. Apele o bardziej zdecydowaną walkę z tym zjawiskiem
- 2024-11-18: Polscy producenci żywności obawiają się utraty unijnych rynków zbytu. Wszystko przez umowę z krajami Ameryki Południowej
- 2024-10-23: Polska w końcówce krajów wdrażających w firmach sztuczną inteligencję. Bolączką jest brak kompetencji cyfrowych u menedżerów
- 2024-10-18: Stereotypy społeczne sprawiają, że mężczyznom trudno szukać pomocy w depresji. W zdrowiu i edukacji ich sytuacja jest trudniejsza niż kobiet
- 2024-09-30: Mężczyźni w Polsce żyją średnio siedem lat krócej niż kobiety. Różnica ta należy do najwyższych w UE
- 2024-09-24: Lotniska regionalne z dużym wzrostem czarterów. Stały się motorem napędowym ruchu pasażerskiego
- 2024-10-09: Monika Mrozowska: Mamy w mieszkaniu małą lodówkę i dlatego nie robię zakupów na zapas. Dzięki temu nie marnuję jedzenia
- 2024-08-26: Mimo wybudowania ponad miliona mieszkań w ciągu dekady warunki mieszkaniowe Polaków się nie poprawiają. Rządowe programy też nie przynoszą rezultatów
- 2024-08-27: Do klubów fitness chodzi o 40 proc. więcej osób niż przed pandemią. Sieci takich obiektów szybko się rozbudowują
- 2024-08-05: Polki nie inwestują z myślą o emeryturze. Problemem są zarobki niższe niż mężczyzn i obawa o stratę środków
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Przemysł
Historyczna polska akwizycja w USA sfinalizowana. Chemiczny koncern należący do Kulczyk Investments zyskuje mocną pozycję w Ameryce Północnej
Chemiczna grupa Qemetica, należąca do portfela Kulczyk Investments, sfinalizowała transakcję nabycia od koncernu PPG biznesu krzemionki strącanej za 1,2 mld zł, czyli ok. 310 mln dol. Tym samym przejmuje fabryki w Holandii i USA, stając się trzecim graczem w Europie i drugim w Ameryce Północnej na rynku tego surowca, kluczowego m.in. dla globalnej branży motoryzacyjnej.
Polityka
Parlament Europejski zatwierdził unijny budżet na 2025 rok. Wśród priorytetów ochrona granic i konkurencyjność
Parlament Europejski w tym tygodniu zaakceptował przyszłoroczny budżet Unii Europejskiej. Jest o 6 proc. wyższy niż tegoroczny i znalazły się w nim dodatkowe środki na skuteczniejsze wsparcie w zakresie ochrony zdrowia, pomocy humanitarnej, zarządzania granicami i zmian klimatu. – Wielkim zadaniem, które dzisiaj w budżecie nie ma swojego finansowania, jest pomaganie europejskiemu rynkowi zbrojeniowemu. Musimy znaleźć europejskie źródło finansowania tzw. militarnej strefy Schengen – ocenia europoseł Andrzej Halicki.
Infrastruktura
PGE: Na dniach zapadnie decyzja inwestycyjna dla Baltica 2. Ta morska farma wiatrowa ma zacząć działać od 2027 roku
Wyniki finansowe i operacyjne PGE Polskiej Grupy Energetycznej za III kwartał 2024 roku są stabilne i zgodne z wcześniejszymi szacunkami, co pozwala utrzymać kurs na wielkoskalowe inwestycje transformujące polską energetykę – podała spółka. Jednym z flagowych projektów jest budowa Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica o łącznej mocy ok. 2,5 GW. W najbliższych dniach zapadnie decyzja inwestycyjna w sprawie jej pierwszego etapu, projektu Baltica 2.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.