Newsy

Zmieniające się nawyki konsumentów wymuszają innowacje na rynku opakowań

2015-02-05  |  06:30
Mówi:Małgorzata Kołton
Funkcja:dyrektor generalny na rynek polski, czeski, węgierski, słowacki
Firma:Tetra Pak
  • MP4
  • Najnowsze badania wskazują na zmieniające się nawyki konsumenckie. Coraz więcej klientów, szczególnie tych młodych, jest w stanie zapłacić więcej za dany produkt, jeżeli jest on w opakowaniu ekologicznym. Producenci podążając za tymi zmianami, produkują coraz więcej innowacyjnych opakowań z surowców odnawialnych, które można poddać recyklingowi. 

    Prognozuje się, że do 2020 roku na świecie pojawi się dodatkowy miliard mieszkańców. W związku z tym trendy na rynku opakowań będą się niewątpliwie koncentrowały wokół aspektów środowiskowych, czyli zarówno recyklingu, jak i opakowań odnawialnych – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Małgorzata Kołton, dyrektor generalna Tetra Pak na rynek polski, czeski, węgierski, słowacki.

    Z raportu firmy Stora Enso wynika, że rynek opakowań będzie ewoluował pod wpływem zmieniających się nawyków konsumenckich millenialsów, czyli pokolenia urodzonego między 1980 a 2000 rokiem. Czterech na pięciu konsumentów w tej grupie podkreśla, że opakowanie jest istotnym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji zakupowych, a 85 proc. uważa je za ważny element wizerunku danej marki (przy 71 proc. wśród konsumentów z innych pokoleń). Blisko połowa millenialsów jest gotowa zapłacić więcej za dany produkt, jeśli będzie on w opakowaniu ekologicznym.

    Jako pierwsza firma z branży opakowaniowej wprowadziliśmy na rynek w 100 proc. odnawialne opakowanie kartonowe pochodzenia roślinnego: do wyprodukowania folii i zakrętki wykorzystano polietylen wytwarzany z trzciny cukrowej, a tekturę wyprodukowano w całości z drewna. Jest to innowacja na rynku opakowań – zapewnia Małgorzata Kołton.

    Pomysłów na wykorzystanie surowców odzyskanych ze zużytych opakowań kartonowych po mleku i sokach jest wiele. W Polsce najczęściej odzyskuje się włókno celulozowe, które może być wykorzystane przy produkcji papieru, tektur czy płyt drewnopodobnych, które mają zastosowanie w budownictwie czy przemyśle meblarskim. Co więcej, po oddzieleniu celulozy odpady powstające w papierniach również mogą być poddane recyklingowi.

    Na przykład firma Mondi Świecie wykorzystuje celulozę z naszych opakowań do produktów papierowych, ale jest wiele innych zastosowań. Są dachówki faliste, są nawet słupki mocujące w Wenecji wyprodukowane właśnie w procesie recyklingu opakowań Tetra Pak – wymienia dyrektor generalna spółki na rynek polski, czeski, węgierski, słowacki.

    Producenci opakowań reagują również na inne zmieniające się nawyki konsumentów. Rosnące tempo życia powoduje, że rośnie popyt na produkty w mniejszych, poręcznych opakowaniach, które pozwalają spożyć dany produkt w drodze lub umożliwiają jego ponowne zamknięcie.

    Prognozy Tetra Pak dla rynku opakowań są optymistyczne. Wskazują na to m.in. rosnąca konsumpcja mleka i soków oraz notowany pod koniec 2014 roku spadek cen tych produktów, który również powinien wpłynąć na wzrost ich sprzedaży. Zdaniem Małgorzaty Kołton w kolejnych latach może rosnąć zastosowanie opakowań do celów komercyjnych.

    Już dziś na jednym z paneli kartonu umieszczamy informacje dotyczące atrybutów środowiskowych opakowania. I to na chwilę obecną jest podstawowe, komunikacyjne zastosowanie opakowania jako nośnika informacji, ale oczywiście jest wiele innych możliwości. Myślę, że w najbliższym czasie będziemy obserwować inne inicjatywy dotyczące takiego właśnie wykorzystania opakowań – prognozuje Małgorzata Kołton.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Finanse

    Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

    W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

    Ochrona środowiska

    Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

    W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

    Transport

    Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

    Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.