Newsy

Zmieniające się nawyki konsumentów wymuszają innowacje na rynku opakowań

2015-02-05  |  06:30
Mówi:Małgorzata Kołton
Funkcja:dyrektor generalny na rynek polski, czeski, węgierski, słowacki
Firma:Tetra Pak
  • MP4
  • Najnowsze badania wskazują na zmieniające się nawyki konsumenckie. Coraz więcej klientów, szczególnie tych młodych, jest w stanie zapłacić więcej za dany produkt, jeżeli jest on w opakowaniu ekologicznym. Producenci podążając za tymi zmianami, produkują coraz więcej innowacyjnych opakowań z surowców odnawialnych, które można poddać recyklingowi. 

    Prognozuje się, że do 2020 roku na świecie pojawi się dodatkowy miliard mieszkańców. W związku z tym trendy na rynku opakowań będą się niewątpliwie koncentrowały wokół aspektów środowiskowych, czyli zarówno recyklingu, jak i opakowań odnawialnych – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Małgorzata Kołton, dyrektor generalna Tetra Pak na rynek polski, czeski, węgierski, słowacki.

    Z raportu firmy Stora Enso wynika, że rynek opakowań będzie ewoluował pod wpływem zmieniających się nawyków konsumenckich millenialsów, czyli pokolenia urodzonego między 1980 a 2000 rokiem. Czterech na pięciu konsumentów w tej grupie podkreśla, że opakowanie jest istotnym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji zakupowych, a 85 proc. uważa je za ważny element wizerunku danej marki (przy 71 proc. wśród konsumentów z innych pokoleń). Blisko połowa millenialsów jest gotowa zapłacić więcej za dany produkt, jeśli będzie on w opakowaniu ekologicznym.

    Jako pierwsza firma z branży opakowaniowej wprowadziliśmy na rynek w 100 proc. odnawialne opakowanie kartonowe pochodzenia roślinnego: do wyprodukowania folii i zakrętki wykorzystano polietylen wytwarzany z trzciny cukrowej, a tekturę wyprodukowano w całości z drewna. Jest to innowacja na rynku opakowań – zapewnia Małgorzata Kołton.

    Pomysłów na wykorzystanie surowców odzyskanych ze zużytych opakowań kartonowych po mleku i sokach jest wiele. W Polsce najczęściej odzyskuje się włókno celulozowe, które może być wykorzystane przy produkcji papieru, tektur czy płyt drewnopodobnych, które mają zastosowanie w budownictwie czy przemyśle meblarskim. Co więcej, po oddzieleniu celulozy odpady powstające w papierniach również mogą być poddane recyklingowi.

    Na przykład firma Mondi Świecie wykorzystuje celulozę z naszych opakowań do produktów papierowych, ale jest wiele innych zastosowań. Są dachówki faliste, są nawet słupki mocujące w Wenecji wyprodukowane właśnie w procesie recyklingu opakowań Tetra Pak – wymienia dyrektor generalna spółki na rynek polski, czeski, węgierski, słowacki.

    Producenci opakowań reagują również na inne zmieniające się nawyki konsumentów. Rosnące tempo życia powoduje, że rośnie popyt na produkty w mniejszych, poręcznych opakowaniach, które pozwalają spożyć dany produkt w drodze lub umożliwiają jego ponowne zamknięcie.

    Prognozy Tetra Pak dla rynku opakowań są optymistyczne. Wskazują na to m.in. rosnąca konsumpcja mleka i soków oraz notowany pod koniec 2014 roku spadek cen tych produktów, który również powinien wpłynąć na wzrost ich sprzedaży. Zdaniem Małgorzaty Kołton w kolejnych latach może rosnąć zastosowanie opakowań do celów komercyjnych.

    Już dziś na jednym z paneli kartonu umieszczamy informacje dotyczące atrybutów środowiskowych opakowania. I to na chwilę obecną jest podstawowe, komunikacyjne zastosowanie opakowania jako nośnika informacji, ale oczywiście jest wiele innych możliwości. Myślę, że w najbliższym czasie będziemy obserwować inne inicjatywy dotyczące takiego właśnie wykorzystania opakowań – prognozuje Małgorzata Kołton.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.