Mówi: | Henryka Bochniarz |
Funkcja: | Prezydent |
Firma: | PKKP Lewiatan |
H.Bochniarz: Ustawa deregulacyjna to dla przedsiębiorców na razie tylko obietnice
Choć przedsiębiorcy chwalą propozycje zawarte w ustawie deregulacyjnej, ostrożnie oceniają szansę na ich przyjęcie. – Nawet jeśli z Ministerstwa Gospodarki wychodziły ciekawe propozycje, to po uzgodnieniach międzyresortowych zostawało z nich prawie nic. Poprzednie dwa pakiety deregulacyjne są tego najlepszym dowodem: było 70 pozycji, zostało 12 – ocenia Henryka Bochniarz, prezydent PKKP Lewiatan.
Zdaniem Henryki Bochniarz, resort gospodarki proponuje kilka ważnych rozwiązań. Wśród nich wymienia zmiany dotyczące obowiązku składowania dokumentów, czyli skrócenie czasu trzymania kopii paragonów. Obecnie przedsiębiorcy muszą trzymać je przez 5 lat. Minister gospodarki Waldemar Pawlak chce, żeby obowiązek ten trwał najwyżej 2 lata. Ważne mają być również zmiany dotyczące skrócenia czasu oczekiwania na zwrot VAT z 60 do 30 dni.
– Dzisiaj to jest dla małych firm ogromne obciążenie, duże jakoś sobie z tym radzą. Zdarza się, że zwłaszcza te mniejsze upadają, zanim doczekają się zwrotu – mówi Henryka Bochniarz.
Tych regulacji, zdaniem prezydent PKPP Lewiatan, byłoby przedsiębiorcom szczególnie szkoda, gdyby ostatecznie nie znalazły się w ustawie deregulacyjnej. A doświadczenia poprzednich dwóch pakietów deregulacyjnych pokazują, że resort gospodarki może wycofać się z niektórych deklaracji zmian.
– Te zmiany były też w poprzednich wydaniach. To nie jest tak, że to jest coś kompletnie nowego – wyjaśnia Henryka Bochniarz. – I zawsze te najważniejsze zmiany, okazywało się, że nie pasowały któremuś ministerstwu.
Według zapewnień przedstawicieli Ministerstwa Gospodarki tym razem propozycje były wcześniej omawiane z innymi resortami.
– Dopóki nie wiemy, jak te rozporządzenia i ustawy wyglądają, to chwilę jeszcze poczekajmy. Niech to przejdzie przez tę całą maszynkę legislacyjną i zobaczymy, co tam na końcu będzie. Czy to będzie rzeczywiście zmiana jakościowa, czy kolejne 3-4 poprawki, które gdzieś tam na boku urzędnicy uzupełnią czymś innym – mówi Bochniarz.
Jednocześnie zapewnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria: – Będziemy pilnować tego projektu i poprawiać, ale kilka razy już mieliśmy pełne optymizmu oczekiwania, po czym się okazywało, że kończyło się na zupełnie kosmetycznych zmianach.
Tak zwana trzecia ustawa deregulacyjna ma poprawić płynność przedsiębiorstw i zmniejszyć zatory płatnicze utrudniające ich rozwój. W połowie czerwca projekt został skierowany do konsultacji międzyresortowych.
Czytaj także
- 2024-10-15: Agata Młynarska: Moim bliskim daję w prezencie pakiety na badania, a z przyjaciółkami umawiam się na mammografię
- 2024-07-08: Trwają prace nad pierwszym pakietem ułatwień dla biznesu. Założenia drugiego będą znane na przełomie lipca i sierpnia
- 2024-05-10: Komisarz UE ds. energii: Możemy i powinniśmy ograniczyć Rosji dostęp do finansowania i technologii w obszarze LNG
- 2024-05-02: Nadwyżki zbóż pozostaną problemem także w kolejnym sezonie. Wszystko zależy od zwiększenia możliwości eksportowych
- 2024-04-29: Trwają prace nad kolejnym pakietem sankcji UE wobec Rosji. Od determinacji Zachodu zależy uszczelnienie dotychczasowych restrykcji
- 2024-03-15: Powrót Trumpa do władzy może oznaczać kłopoty dla wszelkich sojuszy USA. Winne jest jego transakcyjne myślenie
- 2024-02-14: Polscy przedsiębiorcy wiedzą, że automatyzacja to strategiczny element rozwoju. Brak specjalistów jest największą barierą
- 2024-01-09: Polska gospodarka w tym roku ma się rozwijać wyraźnie szybciej niż w poprzednim. Obawy dotyczą inflacji i sposobów wyjścia z tarcz antyinflacyjnych
- 2023-07-13: Przedsiębiorcy apelują o co najmniej 20-proc. podwyżki w budżetówce. Przez niskie wynagrodzenia cierpi jakość usług publicznych
- 2023-06-15: Polskę czeka jeszcze długa droga do zamknięcia obiegu gospodarczego. Wciąż nie traktujemy odpadów jako surowca, a sektor recyklingu potrzebuje wsparcia
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.