Newsy

H.Bochniarz: Ustawa deregulacyjna to dla przedsiębiorców na razie tylko obietnice

2012-06-25  |  06:17
Mówi:Henryka Bochniarz
Funkcja:Prezydent
Firma:PKKP Lewiatan
  • MP4

    Choć przedsiębiorcy chwalą propozycje zawarte w ustawie deregulacyjnej, ostrożnie oceniają szansę na ich przyjęcie. – Nawet jeśli z Ministerstwa Gospodarki wychodziły ciekawe propozycje, to po uzgodnieniach międzyresortowych zostawało z nich prawie nic. Poprzednie dwa pakiety deregulacyjne są tego najlepszym dowodem: było 70 pozycji, zostało 12 – ocenia Henryka Bochniarz, prezydent PKKP Lewiatan. 

    Zdaniem Henryki Bochniarz, resort gospodarki proponuje kilka ważnych rozwiązań. Wśród nich wymienia zmiany dotyczące obowiązku składowania dokumentów, czyli skrócenie czasu trzymania kopii paragonów. Obecnie przedsiębiorcy muszą trzymać je przez 5 lat. Minister gospodarki Waldemar Pawlak chce, żeby obowiązek ten trwał najwyżej 2 lata. Ważne mają być również zmiany dotyczące skrócenia czasu oczekiwania na zwrot VAT z 60 do 30 dni.

     – Dzisiaj to jest dla małych firm ogromne obciążenie, duże jakoś sobie z tym radzą. Zdarza się, że zwłaszcza te mniejsze upadają, zanim doczekają się zwrotu – mówi Henryka Bochniarz.

    Tych regulacji, zdaniem prezydent PKPP Lewiatan, byłoby przedsiębiorcom szczególnie szkoda, gdyby ostatecznie nie znalazły się w ustawie deregulacyjnej. A doświadczenia poprzednich dwóch pakietów deregulacyjnych pokazują, że resort gospodarki może wycofać się z niektórych deklaracji zmian.

     – Te zmiany były też w poprzednich wydaniach. To nie jest tak, że to jest coś kompletnie nowego – wyjaśnia Henryka Bochniarz.  – I zawsze te najważniejsze zmiany, okazywało się, że nie pasowały któremuś ministerstwu.

    Według zapewnień przedstawicieli Ministerstwa Gospodarki tym razem propozycje były wcześniej omawiane z innymi resortami. 

     – Dopóki nie wiemy, jak te rozporządzenia i ustawy wyglądają, to chwilę jeszcze poczekajmy. Niech to przejdzie przez tę całą maszynkę legislacyjną i zobaczymy, co tam na końcu będzie. Czy to będzie rzeczywiście zmiana jakościowa, czy kolejne 3-4 poprawki, które gdzieś tam na boku urzędnicy uzupełnią czymś innym – mówi Bochniarz.

    Jednocześnie zapewnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria: – Będziemy pilnować tego projektu i poprawiać, ale kilka razy już mieliśmy pełne optymizmu oczekiwania, po czym się okazywało, że kończyło się na zupełnie kosmetycznych zmianach.

    Tak zwana trzecia ustawa deregulacyjna ma poprawić płynność przedsiębiorstw i zmniejszyć zatory płatnicze utrudniające ich rozwój. W połowie czerwca projekt został skierowany do konsultacji międzyresortowych.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Transport

    Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

    Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

    Konsument

    Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

    Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

    Handel

    Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

    Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.