Mówi: | Jarosław Augustyniak |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Idea Bank |
Idea Bank: zainteresowanie kredytami u mikroprzedsiębiorców nie spada
Mimo obniżania stóp procentowych, nastroje na polskim rynku kredytowym nie należą do najlepszych. Według badania Narodowego Banku Polskiego w I kwartale 2013 r. nastąpi spadek popytu na kredyty i zaostrzenie kryteriów ich udzielania. Dotyczy to kredytów hipotecznych, ale też kredytów inwestycyjnych dla firm. Na przekór tym trendom, Idea Bank uruchamia w tym tygodniu platformę internetową mającą uprościć procedury związane z uzyskiwaniem kredytu dla osób prowadzących działalność gospodarczą.
Jak wynika z ankiety przeprowadzonej przez Narodowy Bank Polski na początku roku wśród 29 banków, w I kwartale polityka kredytowa zarówno wobec małych i średnich przedsiębiorstw, jak i dużych firm zaostrzy się, a i popyt na kredyty (szczególnie długoterminowe) będzie stopniowo spadać.
Według Jarosława Augustyniaka, prezesa Idea Banku, który specjalizuje się w obsłudze mikroprzedsiębiorstw, spowolnienia na rynku na razie nie widać.
– Duże firmy faktycznie mówią teraz o cięciu kosztów i o ograniczaniu inwestycji – mówi Jarosław Augustyniak Agencji Informacyjnej Newseria. – My jednak nie widzimy spadku zainteresowania ze strony naszych klientów, przedsiębiorców, jeżeli chodzi o zainteresowanie kredytami. Możliwe, że mikroprzedsiębiorcy obronią się przed kryzysem, a przynajmniej go tak bardzo nie odczują. My przynajmniej nie widzimy spadku zainteresowania kredytami.
Idea Bank, na przekór dominującym na rynku trendom, dąży do skrócenia procedur związanych z uzyskiwaniem decyzji kredytowej. W tym tygodniu uruchamia internetową platformę kredytową dla małych firm.
– Startujemy z platformą kredytową dla osób prowadzących działalność gospodarczą – mówi prezes Idea Banku. – Na tej platformie będą mogły otrzymać decyzję kredytową w kilka minut, nie wychodząc z domu, siedząc przed komputerem i wprowadzając kilka danych – dodaje.
Przedsiębiorca ma być zatem informowany online zarówno o udzieleniu (bądź nie) kredytu, a także o jego wysokości i cenie. Bank liczy na to, że znaczne ograniczenie biurokracji zachęci firmy do ubiegania się o kredyty. Jak zaznacza prezes, zaletą jest również to, że przedsiębiorca nie musi tracić czasu na załatwianie spraw w banku, a i na decyzję kredytową będzie czekał co najwyżej kilka godzin.
– To jest o tyle ważne w przypadku przypadku przedsiębiorców czy osób prowadzących działalność gospodarczą, że dla nich bardzo często jest to podjęcie decyzji o tym, czy wchodzą w jakiś biznes, czy też nie – przekonuje prezes Jarosław Augustyniak.
I przypomina, że dziś średni czas oczekiwania na decyzję kredytową w banku to 14 dni.
Dodaje, że nowe narzędzie umożliwi lepszą weryfikację danych klientów, co ma zmniejszyć ryzyko wyłudzeń kredytów. W przyszłości zaś pozwoli bankowi dostosowywać konkretną ofertę do potrzeb danego przedsiębiorcy.
Czytaj także
- 2025-06-11: ZUS zatwierdził standardy dofinansowania posiłków dla pracowników. To nowy rozdział w firmowych benefitach
- 2025-05-27: Po debacie prezydenckiej wzrosło zainteresowanie woreczkami nikotynowymi. Niesłusznie mylone są z nielegalnymi w Polsce snusami
- 2025-05-23: Gminne komisje szacują już straty w uprawach spowodowane przez majowe przymrozki. Najbardziej poszkodowani są sadownicy
- 2025-05-28: UE przywraca ograniczenia handlowe z Ukrainą. Trwają negocjacje ws. długoterminowych ram
- 2025-06-06: Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać
- 2025-05-28: Więcej mieszkań może powstawać na gruntach Skarbu Państwa. Trwa zagospodarowywanie 800 ha
- 2025-05-13: Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-15: Z UE na pomoc Ukrainie trafiło 148 mld euro. Potrzebne jest dalsze wsparcie, także w kontekście wypracowania sprawiedliwego pokoju
- 2025-05-07: Rynek saszetek nikotynowych w Polsce będzie uregulowany. Osoby nieletnie nie będą mogły ich kupić
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Uchodźcy z Ukrainy pomogli wygenerować 2,7 proc. PKB Polski w 2024 roku. Napływ nowych pracowników znacznie zmienił polski rynek pracy
Uchodźcy z Ukrainy coraz lepiej radzą sobie na polskim rynku pracy – pracuje 69 proc. z nich – wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez Deloitte dla UNHCR. Jednocześnie wciąż w tym obszarze jest wiele wyzwań, w tym bariery językowe czy kwestie dotyczące uznawania kwalifikacji, np. w zawodach medycznych i prawniczych. Na rosnącej aktywności zawodowej Ukraińców mocno skorzystała polska gospodarka, ale też sam rynek pracy: wzrosła konkurencja, a Polacy uzyskali możliwość specjalizacji i objęcia stanowisk menedżerskich, eksperckich i technicznych.
Ochrona środowiska
W UE wciąż więcej kontroli działań firm w ramach ESG niż zachęt. Konieczne jest złagodzenie podejścia

Instytucje unijne powinny bardziej koncentrować się na celach i możliwościach rozwoju, jakie daje ESG, a nie kontroli działań firm w tym obszarze i obowiązków sprawozdawczych – twierdzą przedstawiciele organizacji Business for Good. Konieczne jest więc złagodzenie obowiązujących regulacji. Europa powinna również dążyć do utworzenia wspólnego rynku o ujednoliconych przepisach i mechanizmach.
Konsument
Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie

Długie weekendy i wakacje to wymagający czas dla operatorów komórkowych. W najbardziej obleganych kurortach udział abonentów tylko sieci Play w stosunku do liczby mieszkańców przekracza 500 proc. Dlatego operator planuje dalszą rozbudowę swojej sieci komórkowej do minimum ponad 15 tys. stacji bazowych. W latach 2020–2024 Play zainwestował w sieć i częstotliwość ponad 6 mld zł.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.