Mówi: | Krzysztof Gorzkowski |
Firma: | Kapsch Telematic Services |
1 czerwca viaTOLL również dla aut osobowych. Przez bramki na autostradach będzie szybciej
Już za trzy tygodnie kierowcy samochodów osobowych będą mogli wjeżdżać na płatne autostrady bez potrzeby zatrzymywania się na bramkach. Płatność elektroniczna za przejazd będzie możliwa na dwóch odcinkach autostrad A2 i A4, które są zarządzane przez państwo. Wysokość opłaty pozostanie taka sama, jak w przypadku płatności przy bramce.
Płatność elektroniczna będzie alternatywą dla manualnego uiszczania opłat. Taka możliwość pojawi się na dwóch odcinkach autostrad zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Chodzi o odcinki Konin – Stryków na autostradzie A2 oraz Bielany Wrocławskie – Sośnica na A4. Przejazd za odcinek na A4 będzie płatny właśnie od 1 czerwca. Opłata wyniesie 10 gr/km dla samochodów osobowych i 5 gr/km dla motocykli.
– Równocześnie z uruchomieniem opłat na 164-kilometrowym odcinku autostrady A4 dajemy także możliwość kierowcom samochodów osobowych wnoszenia opłaty w formie elektronicznej. Zatem nie będą zmuszeni do stania przy bramkach, pobierania biletu i stania ponownie przy wyjeździe z autostrady. Po prostu, mając urządzenie pokładowe, będą mogli wjeżdżać i wyjeżdżać z autostrady wnosząc opłatę elektroniczną – wyjaśnia Krzysztof Gorzkowski z firmy Kapsch Telematic Services, która jest operatorem viaTOLL.
Korzystanie z takiej formy płatności umożliwi urządzenie viaAUTO. Operator systemu oferuje trzy sposoby dołączenia do systemu: poprzez rejestrację w systemie, poprzez zawarcie umowy z odroczoną płatnością oraz w trybie pre-paid, bez potrzeby rejestracji w systemie. Konto z odroczoną płatnością umożliwi korzystanie z urządzenia w kilku samochodach w ramach jednego konta.
– Urządzenie pokładowe będzie dostępne w sieci dystrybucji od 23 maja, a jego koszt wyniesie 135 zł. Jest to cena porównywalna z ceną tych urządzeń w większości krajów europejskich, gdzie ceny te wahają się od dwudziestu do czterdziestu kilku euro – mówi Krzysztof Gorzkowski.
Jak podkreślają przedstawiciele firmy Kapsch Telematic Services, zainteresowanie nową funkcją systemu viaTOLL jest bardzo duże. Szczególnie wśród firm posiadających duże floty samochodów osobowych, czyli np. takich, które zatrudniają przedstawicieli handlowych.
– Myślę, że w przypadku osób fizycznych jeżdżących samochodami osobowymi zainteresowanie będzie rosło w miarę rosnącego ruchu na autostradach. Po prostu kierowcy zauważą, że owe udogodnienie rzeczywiście pomaga im w płynnym poruszaniu się po autostradzie – uważa Krzysztof Gorzkowski.
W następnych miesiącach system viaTOLL dla samochodów osobowych będzie rozszerzany o kolejne oddawane fragmenty autostrad A1, A2 i A4.
Czytaj także
- 2024-12-10: Polska spółka stworzyła innowacyjny system poprawiający bezpieczeństwo pożarowe w kopalniach. Właśnie wchodzi z nim na globalny rynek
- 2024-12-06: Szara strefa na rynku e-papierosów sięga 37,5 proc. Przez podwyżki cen więcej użytkowników może szukać nielegalnych źródeł
- 2024-12-06: Polska nie powołała jeszcze koordynatora ds. usług cyfrowych. Projekt przepisów na etapie prac w rządzie
- 2024-12-19: Unijny system handlu emisjami do zmiany. Po 2030 roku może objąć technologie pochłaniania CO2
- 2024-12-03: W rządowym planie na rzecz energii i klimatu zabrakło konkretów o finansowaniu transformacji. Bez tego trudno będzie ją przeprowadzić
- 2024-10-18: Polska unijnym liderem w pracach nad Społecznym Planem Klimatycznym. Ma pomóc w walce z ubóstwem energetycznym
- 2024-11-20: Bezpieczeństwo żywnościowe 10 mld ludzi wymaga zmian w rolnictwie. Za tym pójdą też zmiany w diecie
- 2024-11-13: Polska ochrona zdrowia niegotowa na kolejny kryzys. Eksperci: nie wyciągnęliśmy lekcji z pandemii
- 2024-10-11: Szpitale pracują nad poprawą jakości opieki nad pacjentami. Do wzmocnienia są kwestie bezpieczeństwa i redukcja zdarzeń niepożądanych
- 2024-09-05: Firmy cierpią z powodu braku przewidywalnej polityki podatkowej. Częste zmiany podważają zaufanie do państwa i zniechęcają inwestorów [DEPESZA]
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.