Newsy

21 dużych inwestycji zmieni komunikację w Warszawie. Wśród priorytetów obok II linii metra są także parkingi P+R

2019-11-14  |  06:10

93 proc. warszawiaków pozytywnie ocenia stołeczną komunikację. Za najważniejszą inwestycję uważają dokończenie budowy II linii metra. Trwają prace na trzech stacjach na Woli i trzech na Targówku. ZTM planuje także dodanie dwóch stacji na pierwszej linii oraz trasę kolejnej linii po stronie wschodniej. Ważnym projektem jest też budowa kolejnych parkingów Park & Ride i montaż stacji ładowania samochodów elektrycznych. Docelowo na 9 parkingach ma powstać 14 takich punktów.

– Prowadzimy 21 różnych inwestycji – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Franciszek Kujawski, dyrektor Pionu Inwestycji w Zarządzie Transportu Miejskiego. – Mieszkańcy Warszawy czekają przed wszystkim na metro. Większość wysoko ocenia komunikację miejską, więc na pewno nie chcemy zejść z tego poziom. Wśród projektów jest budowa wiat przystankowych czy rozbudowa parkingów dla osób, które dojeżdżają i przesiadają się w komunikację miejską.

Stołeczną komunikację miejską pozytywnie ocenia rekordowe 93 proc. warszawiaków. Z badania wynika, że Warszawa jest miastem zdecydowanie bardziej opartym o transport publiczny. Codziennie lub prawie codziennie z autobusów, tramwajów i metra korzysta ponad połowa mieszkańców. Za najważniejszą inwestycję uważają rozbudowę metra.

– Realizujemy po stronie wschodniej kolejne trzy stacje: od C19 do C21, do Bródna, inaczej mówiąc od stacji Trocka. Po stronie zachodniej końcówka realizacji stacji od ronda Daszyńskiego do stacji Księcia Janusza. W dalszej perspektywie są dwie kolejne stacje C4 i C5, to jest Ulrychów oraz Powstańców Śląskich – wymienia Franciszek Kujawski.

Przebieg drugiej linii metra zakłada poprowadzenie trasy z zachodniej części miasta, z Karolina, na praską stronę Wisły. Długość całej II linii metra będzie wynosić ok. 31 km. Ma także powstać stacja techniczno-postojowa Karolin.

– Ostatni odcinek 3+STP Karolin w tej chwili jest w fazie przygotowawczej, projektowej i to jest jeden z kolejnych odcinków metra, który jest realizowany. Zamknie to cały odcinek II linii metra, wydłużający wcześniej zbudowany odcinek centralny – tłumaczy przedstawiciel ZTM.

W Warszawie powstaną też dwie dodatkowe stacje I linii metra – A12 Plac Konstytucji oraz A16 Muranów. Dzięki temu odległość między stacjami metra zmniejszyłaby się z około 1,5 km do około 700 m. Nowe stacje mają być gotowe do 2026 roku.

Warszawa jest też na etapie prac koncepcyjnych związanych z budową III linią metra. Przygotowywany dokument ma wskazać, jak powinna przebiegać trasa po praskiej stronie.

 Inne inwestycje to przede wszystkim parkingi Park & Ride. W tej chwili są w trakcie realizacji P+R PKP Żerań. Prawdopodobnie w najbliższym czasie ogłosimy przetarg na realizację parkingu P+R PKP Jeziorki. Jesteśmy na etapie przyjęcia koncepcji Park & Ride PKP Wesoła – mówi Kujawski.

Zdecydowana większość warszawiaków lubi korzystać z tego typu parkingów. 91 proc. ocenia je dobrze lub bardzo dobrze – wynika z ubiegłorocznej ankiety przeprowadzonej przez ZTM. Ponad 70 proc. korzysta z parkingów P+R w dni powszednie i przesiada się do transportu publicznego. Miasto planuje też postawienie parkingów modułowych, m.in. przy stacji metra Trocka.

– Stawiamy na elektromobilność. Obecnie przygotowujemy program pilotażowy na parkingu Park & Ride Połczyńska, związany z edukacyjno-technicznym projektem dotyczącym rozwoju elektromobilności. Na kolejnym etapie jest budowa stacji ładowania samochodów elektrycznych, którą obejmą wszystkie obiekty parkingowe Zarządu Transportu Miejskiego – zaznacza ekspert.

Z zapowiedzi ZTM wynika, że 14 punktów ładowania – każdy o mocy 22 kW – zostanie zamontowanych na 9 parkingach.

Korzystanie z parkingów ma być też łatwiejsze. ZTM chce bowiem wykorzystać do kontroli i rozliczania użytkowników system odczytujący tablice rejestracyjne. Ma także powstać centrum zarządzania parkingami, dzięki któremu pracownicy Zarządu będą zdalnie administrowali wszystkimi obiektami.

 Prowadzimy także zadania wewnętrzne ZTM. Chcemy wystartować w 2020 roku z budową pętli autobusowej Młynów, która będzie najnowocześniejszym obiektem, z ładowarkami elektrycznymi i magazynem energii. To byłoby takie zwieńczenie tych wszystkich działań, które są związane z małą infrastrukturą – podkreśla Franciszek Kujawski.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Ochrona środowiska

Ostateczny kształt rozszerzonej odpowiedzialności producenta wciąż pod znakiem zapytania. Przykładem dla Polski mogą być rozwiązania z Czech czy Belgii

Zgodnie z wytycznymi Unii Europejskiej do końca 2025 roku Polska powinna osiągnąć poziom recyklingu odpadów opakowaniowych na poziomie min. 65 proc. Trudno to osiągnąć bez wdrożenia systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP), który w świetle unijnych zaleceń powinien być zaimplementowany już w 2023 roku, a którego ostatecznego kształtu jeszcze nie znamy. Zagraniczni eksperci uważają, że Polska powinna iść w ślady Czech, Belgii i Włoch, stawiając na elastyczną organizację odpowiedzialności producenta (OOP).

Handel

Prof. G. Kołodko: Trump osiągnie efekt odwrotny od zamierzonego i spowolni rozwój Ameryki. Na wojnie handlowej z resztą świata to Stany mogą tracić najmocniej

– Liczne decyzje prezydenta Trumpa, nie tylko na polu ekonomicznym, są po prostu oparte na nieracjonalnych przesłankach, są fałszywe, są szkodliwe i dla Stanów Zjednoczonych, i dla innych, mówiąc językiem popularnym, są chore – ocenia prof. Grzegorz Kołodko, były minister finansów, i wskazuje m.in. na chaos spowodowany wprowadzaniem, zawieszaniem i przywracaniem ceł. Ekonomista w książce „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku” analizuje trumponomikę, a więc ekonomię i politykę gospodarczą pomysłu prezydenta oraz jej wpływ na gospodarkę, przestrzega przed zagrożeniami i wskazuje sposoby wyjścia z nasilającego się globalnego zamieszania. Autor ocenia też negatywnie pozaekonomiczne aspekty działalności amerykańskiego prezydenta z wyjątkiem jednego aspektu.

Farmacja

Samoleczenie generuje w UE oszczędności na poziomie 40 mld euro rocznie. Dzięki temu odciążone są europejskie systemy zdrowotne

Każdego roku Europejczycy leczą samodzielnie ok. 1,2 mld drobnych dolegliwości, w tym przeziębienie czy niestrawność. Zdaniem ekspertów wzmocnienie tych kompetencji społeczeństwa może być remedium na braki kadrowe w opiece zdrowotnej i jej deficyt budżetowy. Sięganie po leki bez recepty (OTC), suplementy diety i wyroby lecznicze pozwala uniknąć ok. 120 mln konsultacji lekarskich w skali roku, co odpowiada pracy nawet 36 tys. lekarzy pierwszego kontaktu. Samoleczenie generuje w UE oszczędności na poziomie 40 mld euro rocznie – wynika z danych przedstawionych podczas 61. konferencji AESGP, która odbyła się w Warszawie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.