Mówi: | Wojciech Balczun |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | PKP Cargo |
Chińczycy wybudują 3 wagony dla PKP Cargo na próbę
Produkcja w Chinach, montaż w Polsce - taki plan ma PKP Cargo na zmianę taboru. Na razie spółka zamówiła 3 wagony, by sprawdzić, czy wyprodukowane w Państwie Środka wagony spełniają europejskie kryteria. - To projekt na potrzeby PKP Cargo i rynku europejskiego - podkreśla Wojciech Balczun, prezes spółki.
Dwa lata temu PKP Cargo razem z chińskim koncernem Jinan Railway Vehicles powołali spółkę celową CNR Cargo Wagon.
- Jej zadaniem było przygotowanie studium wykonalności takiego przedsięwzięcia, żeby produkować wagony w częściach w Chinach i je przywozić do montowni zlokalizowanej w Polsce, w naszym zapleczu - wyjaśnia Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo.
W pierwszym etapie wagony w całości powstaną w Chinach, bo, jak podkreśla Wojciech Baalczun, nie opłaca się otwierać montowni na trzy wagony.
- Zlecamy naszym partnerom chińskim wyprodukowanie kilku wagonów po to, aby przeprowadzić certyfikację i dopuścić te wagony do użytkowania w Polsce. Takie wagony powinny w ciągu kilku najbliższych miesięcy dotrzeć do Polski, aby mogły być poddane eksploatacji obserwowanej - mówi prezes PKP Cargo.
Współpraca spółki z Chińczykami trwa już od wielu lat. Jak podkreśla Wojciech Balczun, pozyskiwanie chińskich partnerów może być bardzo korzystne dla polskich firm.
- W niektórych miejscach demonizuje się trochę to ryzyko czy zagrożenie związane z wejściem firm chińskich do Europy. Ja bym bardziej to odbierał w kategoriach szansy. Jest to ogromny kraj, najbardziej dynamicznie rozwijająca się gospodarka świata, ogromne inwestycje, ogromna ilość środków finansowych do dyspozycji - wymienia Wojciech Balczun.
W założeniach spółki, CNR Cargo Wagon będzie funkcjonować co najmniej do listopada. Do tego czasu mają zakończyć się testy nowych wagonów w Polsce. Docelowo wyprodukowany w Chinach tabor - 17 wagonów - będzie montowany w szczecińskim zakładzie PKP Cargo.
Czytaj także
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-04-11: Inwestorzy już odczuwają skutki wprowadzania ceł przez Donalda Trumpa. Finalnie najwięcej stracą na tej polityce Amerykanie
- 2025-04-17: Niepewność powodowana amerykańskimi cłami wstrzymuje inwestycje. Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów
- 2025-04-10: Cyfryzacja kolei będzie przyspieszać. To jeden z głównych obszarów inwestycji w branży
- 2024-12-02: M. Wąsik: Potrzeba twardej reakcji UE na uszkodzenie kabli na Bałtyku. To element wojny hybrydowej
- 2024-10-11: D. Obajtek: UE nie dorosła technologicznie do rezygnacji z samochodów spalinowych. Europejski rynek motoryzacyjny upada
- 2024-10-07: Dystans między UE a gospodarkami USA czy Chin rośnie. Spada konkurencyjność unijnych firm
- 2024-09-13: M. Lasek: Z rozwojem cargo nie ma co czekać na nowe lotnisko centralne. Zachęty podatkowe mogłyby pomóc
- 2024-09-16: Duoport Lotniczy w Białymstoku ma być szansą na rozwój ściany wschodniej. Inicjatorzy rozmawiają z potencjalnymi inwestorami zagranicznymi
- 2024-10-15: Poznańskie lotnisko Ławica poszerza ofertę cargo. Będzie realizować transport dzieł sztuki oraz zwierząt z zoo
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Wraz z czerwcem kończy się druga polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. W ciągu sześciu miesięcy instytucja ta pod przewodnictwem Polski podejmowała działania na rzecz bezpieczeństwa, w wielu wymiarach: zewnętrznym, wewnętrznym, informacyjnym, ekonomicznym, energetycznym, żywnościowym i zdrowotnym. Przede wszystkim doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków UE na obronność. Od 1 lipca pałeczkę przejmują Duńczycy, którzy zwrócą uwagę m.in. na obronę Bałtyku.
Transport
Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.