Mówi: | Wojciech Balczun |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | PKP Cargo |
Chińczycy wybudują 3 wagony dla PKP Cargo na próbę
Produkcja w Chinach, montaż w Polsce - taki plan ma PKP Cargo na zmianę taboru. Na razie spółka zamówiła 3 wagony, by sprawdzić, czy wyprodukowane w Państwie Środka wagony spełniają europejskie kryteria. - To projekt na potrzeby PKP Cargo i rynku europejskiego - podkreśla Wojciech Balczun, prezes spółki.
Dwa lata temu PKP Cargo razem z chińskim koncernem Jinan Railway Vehicles powołali spółkę celową CNR Cargo Wagon.
- Jej zadaniem było przygotowanie studium wykonalności takiego przedsięwzięcia, żeby produkować wagony w częściach w Chinach i je przywozić do montowni zlokalizowanej w Polsce, w naszym zapleczu - wyjaśnia Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo.
W pierwszym etapie wagony w całości powstaną w Chinach, bo, jak podkreśla Wojciech Baalczun, nie opłaca się otwierać montowni na trzy wagony.
- Zlecamy naszym partnerom chińskim wyprodukowanie kilku wagonów po to, aby przeprowadzić certyfikację i dopuścić te wagony do użytkowania w Polsce. Takie wagony powinny w ciągu kilku najbliższych miesięcy dotrzeć do Polski, aby mogły być poddane eksploatacji obserwowanej - mówi prezes PKP Cargo.
Współpraca spółki z Chińczykami trwa już od wielu lat. Jak podkreśla Wojciech Balczun, pozyskiwanie chińskich partnerów może być bardzo korzystne dla polskich firm.
- W niektórych miejscach demonizuje się trochę to ryzyko czy zagrożenie związane z wejściem firm chińskich do Europy. Ja bym bardziej to odbierał w kategoriach szansy. Jest to ogromny kraj, najbardziej dynamicznie rozwijająca się gospodarka świata, ogromne inwestycje, ogromna ilość środków finansowych do dyspozycji - wymienia Wojciech Balczun.
W założeniach spółki, CNR Cargo Wagon będzie funkcjonować co najmniej do listopada. Do tego czasu mają zakończyć się testy nowych wagonów w Polsce. Docelowo wyprodukowany w Chinach tabor - 17 wagonów - będzie montowany w szczecińskim zakładzie PKP Cargo.
Czytaj także
- 2025-04-10: Cyfryzacja kolei będzie przyspieszać. To jeden z głównych obszarów inwestycji w branży
- 2024-12-02: M. Wąsik: Potrzeba twardej reakcji UE na uszkodzenie kabli na Bałtyku. To element wojny hybrydowej
- 2024-10-11: D. Obajtek: UE nie dorosła technologicznie do rezygnacji z samochodów spalinowych. Europejski rynek motoryzacyjny upada
- 2024-10-07: Dystans między UE a gospodarkami USA czy Chin rośnie. Spada konkurencyjność unijnych firm
- 2024-09-13: M. Lasek: Z rozwojem cargo nie ma co czekać na nowe lotnisko centralne. Zachęty podatkowe mogłyby pomóc
- 2024-09-16: Duoport Lotniczy w Białymstoku ma być szansą na rozwój ściany wschodniej. Inicjatorzy rozmawiają z potencjalnymi inwestorami zagranicznymi
- 2024-10-15: Poznańskie lotnisko Ławica poszerza ofertę cargo. Będzie realizować transport dzieł sztuki oraz zwierząt z zoo
- 2024-06-18: Chińskie regulacje ograniczyły czas dzieci przed ekranami i nad pracami domowymi. W pozycji siedzącej spędzają one dziennie 46 minut krócej
- 2024-06-12: Prezes lotniska Warszawa-Modlin: CPK nie jest dla nas zagrożeniem. Będzie miejsce dla portów regionalnych
- 2024-06-17: Port lotniczy w Modlinie chce rozbudować terminal i stanowiska dla samolotów. W planach także uruchomienie pozaeuropejskich kierunków
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Pierwsze efekty prac deregulacyjnych możliwe już jesienią. Ten proces uwolni w firmach środki na inwestycje
Prace nad pakietami deregulacyjnymi trwają. Biznes liczy na ich sprawne przeprocesowanie, ale i tak nie spodziewa się, żeby pierwsze efekty były widoczne przed jesienią. Dziś przedsiębiorcy 40 proc. swojego czasu spędzają na wypełnianiu różnego typu wymagań, a dodatkowo wstrzymują się z inwestycjami ze względu na niestabilność prawa. Zdaniem przedsiębiorców deregulacja to krok w dobrym kierunku, który pozwoli na przesunięcie zamrożonych w bankach pieniędzy na inwestycje i zwiększy konkurencyjność polskich firm.
Ochrona środowiska
Nowa wersja programu Czyste Powietrze zwiększa wymagania wobec wykonawców instalacji. Nie wszystkie firmy są w stanie im sprostać

Aktualizacja programu Czyste Powietrze, która wystartowała 31 marca br., przyniosła m.in. uszczelnienie zasad finansowania oraz zwiększenie monitoringu wykonawców. – Obecna edycja programu jest najbardziej wymagająca ze wszystkich, jakie do tej pory realizowaliśmy – mówi Paweł Bednarek, prezes zarządu Columbus ONE. Wiele firm nie było w stanie się odpowiednio przygotować do zmian i teraz wstrzymały pozyskiwanie nowych klientów. Grupa Columbus ma ambicję, by konsolidować ten bardzo rozdrobniony rynek.
Handel
Na platformach sprzedażowych mogą się znajdować szkodliwe produkty. Dotyczy to całego rynku online

Badanie odzieży i bielizny zakupionych na dwóch azjatyckich platformach wykazało obecność w części z nich niebezpiecznych związków w niepokojących stężeniach – wynika z Raportu Federacji Konsumentów. Podobne produkty mogą się jednak również znajdować na polskich czy międzynarodowych platformach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.