Newsy

Emisja obligacji PKP PLK najpóźniej na początku grudnia

2013-11-06  |  06:35

PKP Polskie Linie Kolejowe wyemitują obligacje jeszcze przed końcem tego roku. Rząd znowelizował „Wieloletni Program Inwestycji Kolejowych”, na który przeznaczone będą pozyskane środki. W ciągu kilku dni Skarb Państwa powinien udzielić odpowiednich gwarancji.

 – W ostatni dzień października, podpisaliśmy umowę dotyczącą emisji obligacji z BGK, tym samym realizując zapowiedź, że emisja obligacji zostanie zapięta i zrealizowana w czwartym kwartale – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Remigiusz Paszkiewicz, prezes PKP PLK. – Liczę na to, że to będzie jeszcze w tym miesiącu, żeby też specjalnie nie wydłużać pewnych terminów płatności, natomiast nie będzie też nic złego w tym, jeśli będzie to początek grudnia.

Emisja obligacji została wymuszona nowelizacją tegorocznego budżetu. Dotacja państwa dla PKP PLK została zmniejszona o 1 mld zł. Objęcie emisji obligacji przez Bank Gospodarstwa Krajowego to największa jak do tej pory inwestycja w ramach rządowego programu Inwestycje Polskie.

Rząd przyjął we wtorek nowelizację „Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych”, co było jednym z warunków niezbędnych do finalizacji emisji obligacji. Zgodnie z nim do 2015 r. zrealizowane zostaną projekty za niemal 25 mld zł.

 – Drugą rzeczą jest dopięcie sprawy udzielenia gwarancji przez Skarb Państwa. To też jest na dobrej drodze, myślę że w ciągu kilku dni ten warunek również zostanie wypełniony. Wtedy nie będzie żadnego kłopotu, żebyśmy mogli wykorzystać na finansowanie inwestycji w tym roku i częściowo w przyszłym roku pieniądze z obligacji – zapowiada Paszkiewicz.

Dodaje, że dzięki środkom uzyskanym z obligacji uda się sfinansować wszystkie planowane inwestycje kolejowe. Zgodnie z rządowym projektem do 2015 r. z obligacji PKP PLK ma pozyskać łącznie 3,6 mld zł.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm

Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki. Uproszczenie przepisów i zmniejszenie biurokracji to czynniki, które mogą się przyczynić do wzrostu konkurencyjności polskich przedsiębiorstw i poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej – wynika z analiz Business Centre Club.  Na potrzebę deregulacji i stabilnego systemu podatkowego wskazywali przedsiębiorcy nagrodzeni w finale 32. edycji konkursu Lider Polskiego Biznesu, którego organizatorem jest Business Centre Club.

Konsument

W tym roku 70 proc. odpadów szklanych powinno trafić do recyklingu. Polska sporo poniżej tego poziomu

W Polsce co roku zbierane jest ok. 750 tys. t szkła, czyli nieco ponad połowa szklanych opakowań wprowadzonych na rynek. W dodatku 20 proc. zebranego surowca to zanieczyszczenia innymi materiałami, np. ceramiką czy porcelaną, które nie nadają się do recyklingu. Polska traci na tym ok. 400 tys. t szkła, które mogłoby zostać ponownie przetworzone i wykorzystane. Duża część tej straty to efekt nieodpowiedniej segregacji i niskiej świadomości konsumentów. Zgodnie z wymogami UE w tym roku odsetek zebranego szkła powinien sięgnąć 70 proc.

Firma

Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy

Chociaż odsetek firm wdrażających automatyzację rośnie, to wciąż wiele przedsiębiorstw nie wie, czym ten proces jest i jakie się z nim wiążą korzyści. Tymczasem badania rynkowe wskazują, że przedsiębiorstwa inwestujące w obszar automatyzacji i sztucznej inteligencji są bardziej efektywne i osiągają lepsze wyniki, a zwrot z inwestycji możliwy jest już w ciągu pierwszych kilku miesięcy od wdrożenia. – Warunkiem jest jednak wybór właściwego procesu do zautomatyzowania i odpowiednie przygotowanie go do tej zmiany – podkreślają eksperci platformy FlowDog.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.