Mówi: | Mirosław Bieliński |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Energa SA |
Energa w ciągu najbliższych ośmiu lat zainwestuje 13 mld zł w dystrybucję i odnawialne źródła energii
Nadchodzący rok będzie dla Energi kontynuacją dotychczasowej polityki inwestycji w sieci energetyczne i odnawialne źródła energii. Ta strategia, zdaniem prezesa spółki Mirosława Bielińskiego, sprawdziła się i do 2021 r. firma zamierza przeznaczyć na ten cel prawie 13 mld zł. Spółka zapowiada także, że będzie dzielić się z akcjonariuszami zyskami.
– Nasza polityka dywidendowa jest istotna dla akcjonariuszy. Płaciliśmy dużo i będziemy płacić dużo. W praktyce – cały zysk netto przeznaczamy na dywidendę – zapewnia Mirosław Bieliński, prezes Energi. – Przez cały czas rośnie nam efektywność i to jest coś, czym w przyszłości podzielimy się z naszymi klientami. Niższe koszty zależą wprost od efektywności.
Prezes spółki dodaje, że wbrew niektórym opiniom, debiut giełdowy firmy uważa za udany dla większości inwestorów.
– Może nie są usatysfakcjonowani tym debiutem ci, którzy liczyli na to, że w jeden dzień zarobią kilka procent. Proszę znaleźć bank, który po założeniu lokaty będzie wypłacał kilka procent odsetek po kilku dniach – mówi Mirosław Bieliński.
Przed tym największym tegorocznym debiutem na GPW analitycy przewidywali 6-proc. wzrost kursu akcji na debiucie. Ale na otwarciu sesji 11 grudnia notowania spadły o 5,35 proc. Udział Skarbu Państwa w akcjonariacie został zredukowany z 84,2 proc. do nieco ponad 50 proc.
– Dzięki naszemu wejściu na giełdę do akcjonariatu Energi dopłynęli akcjonariusze, którzy wiążą z nami plany w dłuższym horyzoncie czasowym niż kilka dni – podkreśla prezes.
Przypomina, że również początek mijającego roku to wejście na parkiet, tym razem w Luksemburgu, gdzie w marcu Energa Finance (spółka zależna Energi) przeprowadziła pierwszą emisję euroobligacji w kwocie 500 mln euro. Pierwsza emisja obejmuje euroobligacje o wartości nominalnej 99,704 każda, z 7-letnim terminem wykupu, od których płatny będzie roczny kupon w wysokości 3,250 proc.
– Nasze obligacje zostały wyemitowane na rynku europejskim mniej więcej w tym samym momencie co obligacje Gazpromu, a ten jest zmuszony płacić wyższe odsetki niż my. Jest to więc ogromy sukces Energi – zaznacza Mirosław Bieliński.
Do sukcesów zalicza także przejęcie farm wiatrowych od Iberdroli i Dong Energy, dzięki którym Energa pozyskała 165 MW z elektrowni wiatrowych, a odnawialne źródła energii stanowią już ok. 40 proc. jej potencjału wytwórczego. Ta polityka będzie kontynuowana w kolejnych latach.
– W tym roku na wszystkie inwestycje, w tym także na akwizycje wydaliśmy około 3 mld zł, w przyszłym wydamy mniej. W sumie w naszym tzw. planie podstawowym na lata od przyszłego do 2021 jest około 13 mld zł i w tej kwocie mieszczą się przede wszystkim inwestycje w sieci energetyczne oraz trochę w OZE. Poprzez inwestycje wzmacniamy to, co jest mocne w grupie Energa, czyli dystrybucja i OZE – podsumowuje Mirosław Bieliński.
Grupa Energa jest jedną z czterech największych grup energetycznych w Polsce. Zgodnie ze strategią grupy na lata 2013-2021 zamierza łącznie w tym okresie przeznaczyć do 19,7 mld zł na inwestycje, w tym 15,9 mld zł na projekty istotne strategicznie, niezależne od warunków zewnętrznych. Ok. 12,5 mld zł przeznaczonych zostanie na inwestycje w segmencie dystrybucji, a pozostała część na elektrownie konwencjonalne i gazowe, CHP, OZE i inne.
Czytaj także
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-15: Energia słoneczna wyprzedziła węgiel jako źródło energii w UE. Tempo dalszego rozwoju zależy od inwestycji w system i sieć
- 2025-05-06: Duże projekty fotowoltaiczne w Polsce mocno spowolnione. Największymi problemami nadmierna biurokracja i chaos interpretacyjny
- 2025-04-10: Nowa wersja programu Czyste Powietrze zwiększa wymagania wobec wykonawców instalacji. Nie wszystkie firmy są w stanie im sprostać
- 2025-03-28: Enea zapowiada kolejne zielone inwestycje. Do 2035 roku chce mieć prawie 5 GW mocy zainstalowanej w OZE
- 2024-12-18: Rekordowa pożyczka z KPO dla Tauronu. 11 mld zł trafi na modernizację i rozbudowę sieci dystrybucji
- 2024-11-12: Polskę czeka boom w magazynach energii. Rząd pracuje nad nowymi przepisami
- 2024-11-20: Branża wiatrakowa niecierpliwie wyczekuje liberalizacji przepisów. Zmiany w prawie mocno przyspieszą inwestycje
- 2024-11-18: Potrzeba 10 razy większej mocy magazynów energii, niż obecnie mamy. To pomoże odciążyć system
- 2024-10-28: Polski przemysł nie jest gotowy na większy udział OZE. Potrzebne są inwestycje w magazyny energii
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.