Newsy

Energa w ciągu najbliższych ośmiu lat zainwestuje 13 mld zł w dystrybucję i odnawialne źródła energii

2013-12-30  |  06:43
Mówi:Mirosław Bieliński
Funkcja:prezes zarządu
Firma:Energa SA
  • MP4
  • Nadchodzący rok będzie dla Energi kontynuacją dotychczasowej polityki inwestycji w sieci energetyczne i odnawialne źródła energii. Ta strategia, zdaniem prezesa spółki Mirosława Bielińskiego, sprawdziła się i do 2021 r. firma zamierza przeznaczyć na ten cel prawie 13 mld zł. Spółka zapowiada także, że będzie dzielić się z akcjonariuszami zyskami. 

     – Nasza polityka dywidendowa jest istotna dla akcjonariuszy. Płaciliśmy dużo i będziemy płacić dużo. W praktyce – cały zysk netto przeznaczamy na dywidendę – zapewnia Mirosław Bieliński, prezes Energi. – Przez cały czas rośnie nam efektywność i to jest coś, czym w przyszłości podzielimy się z naszymi klientami. Niższe koszty zależą wprost od efektywności.

    Prezes spółki dodaje, że wbrew niektórym opiniom, debiut giełdowy firmy uważa za udany dla większości inwestorów.

     – Może nie są usatysfakcjonowani tym debiutem ci, którzy liczyli na to, że w jeden dzień zarobią kilka procent. Proszę znaleźć bank, który po założeniu lokaty będzie wypłacał kilka procent odsetek po kilku dniach – mówi Mirosław Bieliński.

    Przed tym największym tegorocznym debiutem na GPW analitycy przewidywali 6-proc. wzrost kursu akcji na debiucie. Ale na otwarciu sesji 11 grudnia notowania spadły o 5,35 proc. Udział Skarbu Państwa w akcjonariacie został zredukowany z 84,2 proc. do nieco ponad 50 proc.

     – Dzięki naszemu wejściu na giełdę do akcjonariatu Energi dopłynęli akcjonariusze, którzy wiążą z nami plany w dłuższym horyzoncie czasowym niż kilka dni – podkreśla prezes.

    Przypomina, że również początek mijającego roku to wejście na parkiet, tym razem w Luksemburgu, gdzie w marcu Energa Finance (spółka zależna Energi) przeprowadziła pierwszą emisję euroobligacji w kwocie 500 mln euro. Pierwsza emisja obejmuje euroobligacje o wartości nominalnej 99,704 każda, z 7-letnim terminem wykupu, od których płatny będzie roczny kupon w wysokości 3,250 proc.

     – Nasze obligacje zostały wyemitowane na rynku europejskim mniej więcej w tym samym momencie co obligacje Gazpromu, a ten jest zmuszony płacić wyższe odsetki niż my. Jest to więc ogromy sukces Energi – zaznacza Mirosław Bieliński.

    Do sukcesów zalicza także przejęcie farm wiatrowych od Iberdroli i Dong Energy, dzięki którym Energa pozyskała 165 MW z elektrowni wiatrowych, a odnawialne źródła energii stanowią już ok. 40 proc. jej potencjału wytwórczego. Ta polityka będzie kontynuowana w kolejnych latach.

     – W tym roku na wszystkie inwestycje, w tym także  na akwizycje wydaliśmy około 3 mld zł, w przyszłym wydamy mniej. W sumie w naszym tzw. planie podstawowym na lata od przyszłego do 2021 jest około 13 mld zł i w tej kwocie mieszczą się przede wszystkim inwestycje w sieci energetyczne oraz trochę w OZE. Poprzez inwestycje wzmacniamy to, co jest mocne w grupie Energa, czyli dystrybucja i OZE – podsumowuje Mirosław Bieliński.

    Grupa Energa jest jedną z czterech największych grup energetycznych w Polsce. Zgodnie ze strategią grupy na lata 2013-2021 zamierza łącznie w tym okresie przeznaczyć do 19,7 mld zł na inwestycje, w tym 15,9 mld zł na projekty istotne strategicznie, niezależne od warunków zewnętrznych. Ok. 12,5 mld zł przeznaczonych zostanie na inwestycje w segmencie dystrybucji, a pozostała część na elektrownie konwencjonalne i gazowe, CHP, OZE i inne.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Transport

    Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

    Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

    Konsument

    Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

    Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

    Handel

    Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

    Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.