Newsy

GDDKiA: Od 1 lipca ponad 300 km nowych dróg w systemie viaTOLL

2012-03-22  |  06:55
Mówi:Magdalena Jaworska
Funkcja:Zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad
  • MP4

    Elektroniczny system opłat zacznie obowiązywać przede wszystkim na drogach równoległych do autostrad A1 i A2. To element uszczelniania istniejącej sieci. W przyszłym roku płatne stanie się kolejne 1000 km autostrad i dróg krajowych.

     - W tej chwili pracujemy nad rozszerzeniem od 1 lipca. Rozszerzenie w szczególności dotyczyć będzie dróg równoległych do A2 i A1, czyli tam, gdzie na samym początku działania systemu ucieczka ruchu była najwyższa - mówi Magdalena Jaworska, zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

    Systemem zostaną objęte droga S7 z Elbląga do Pasłęka, dwa odcinki drogi krajowej 91 oraz droga krajowa 92 z Łowicza do Wrześni. Łącznie 340 km nowych tras.

     - Drugie rozszerzenie, najpoważniejsze z dotychczasowych, w styczniu 2013 roku obejmie drogi, w szczególności autostrady i drogi ekspresowe, które są obecnie w budowie i będą sukcesywnie w 2012 roku oddawane do eksploatacji - zapowiada Magdalena Jaworska.

    I dodaje: - Rozszerzenie w styczniu w 2013 roku to ponad 600 km i w ciągu roku jeszcze jedno rozszerzenie o ok. 1000 km.

    Sieć płatnych dróg liczy obecnie ok. 1600 km. Docelowo w 2014 roku system viaTOLL ma obejmować 2880 km autostrad i dróg ekspresowych oraz sieć dróg krajowych innych klas.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Polityka

    D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi

    Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.

    Transport

    Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

    Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.

    Infrastruktura

    W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

    Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.