Newsy

II linia metra zgodnie z planem. Mimo cofnięcia decyzji środowiskowej

2013-04-26  |  06:30
Mówi:Michał Olszewski
Funkcja:wiceprezydent Miasta Stołecznego Warszawy
  • MP4
  • Druga linia warszawskiego metra zostanie oddana do użytku zgodnie z przewidywanym terminem – zapewnia Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy. Wprawdzie Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska uchyliła niedawno decyzję środowiskową, dotyczącą krańcowych odcinków podziemnej kolejki, ale według ratusza, nie wpłynie to bezpośrednio na termin oddania do użytku najważniejszej stołecznej inwestycji infrastrukturalnej.

    Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wzięła pod uwagę skargę, złożoną przez Stowarzyszenie Zielone Mazowsze. Kwestionuje ono m.in. obrany przez inwestora sposób budowy II linii metra, według którego stacje wykonywane są metodą odkrywkową, natomiast tunele drążone są przy użyciu specjalnych tarcz. Według Stowarzyszenia to podnosi koszty i to kilkukrotnie.

    Stowarzyszenie opowiada się za tym, by budowa toczyła się według scenariusza sprawdzonego kilkanaście lat temu przy budowie pierwszej linii. GDOŚ nie podzielił tej argumentacji. Uznał jednak, że projekt przebiegu II linii odbiega od planu zagospodarowania przestrzennego. Po drugie, chodzi o nieokreślony do końca wpływ inwestycji na wody gruntowe. Stąd decyzja o konieczności ponownego wystąpienia o decyzję środowiskową.

     – Dokumentacja projektowa będzie gotowa w grudniu – mówi Michał Olszewski. – Liczymy, że w tym samym terminie gotowa będzie decyzja środowiskowa.

    Jeśli tak się stanie, to zdaniem wiceprezydenta stolicy uda się uniknąć opóźnień w realizacji inwestycji. Decyzja środowiskowa jest potrzebna bowiem dopiero za kilka miesięcy.

     – Przygotowujemy projekty budowlane, jeśli chodzi o odcinek 3 plus 3, czyli trzy stacje w stronę zachodnią i wschodnią – tłumaczy Olszewski. – Na ten zakres będzie przygotowywana nowa decyzja środowiskowa, będziemy wykonywali wszystkie prace z przygotowaniem kolejnych odcinków.

    Jak podkreśla, uchylenie decyzji byłoby problemem, gdyby doszło do niego o pół roku później. Szczególnie dla mieszkańców miasta, którzy z powodu prowadzonych prac budowlanych mają duże problemy komunikacyjne.

    Ratusz się nie zgadza

    Stołeczni urzędnicy nie zgadzają się jednak z argumentacją Stowarzyszenia Zielone Mazowsze, które twierdzi, że II linia metra jest budowana w sposób, który niepotrzebnie podnosi koszty.

     – Miasto nie jest zwykłym inwestorem, który liczy tylko i wyłącznie złotówki – mówi wiceprezydent Warszawy. – Miasto jest również inwestorem, który liczy czas i koszty ekonomiczne tej inwestycji.

    Metoda proponowana przez Stowarzyszenie jest dużo bardziej czasochłonna, co mają potwierdzać doświadczenia, zebrane przy budowie I linii metra.

     – Najlepszym dowodem jest to, że w takim samym terminie, w jakim dziś wykonywane jest 7 km na bardzo trudnym terenie od centralnego odcinka, nie został wówczas nawet wybudowany odcinek bielański – mówi wiceprezydent, kwestionując jednocześnie wypowiedzi członków Stowarzyszenia, którzy mówią, że budowany odcinek, niezależnie od obranej metody wykonania, będzie musiał być wyłączony z ruchu. – Zamykane są tylko i wyłącznie te trasy, które są na bieżąco potrzebne do zmobilizowania placu budowy.

    II linia metra ma połączyć zachodnią część miasta z północnymi rejonami. Jej długość liczyć będzie ponad 30 km. Budowa centralnego odcinka ma zostać ukończona w roku 2014.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Ochrona środowiska

    Transport

    Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

    Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

    Konsument

    Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

    Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.