Newsy

Instytut Jagielloński: zachowanie wicewojewody to przykład ostatecznego bezhołowia

2012-06-04  |  17:52
Mówi:Eryk Kłossowski
Funkcja:Ekspert
Firma:Instytut Jagielloński
  • MP4

     - Namawianie do łamania przepisów i niszczenia mienia źle świadczy o organie administracji publicznej - uważa Eryk Kłossowski, ekspert Instytutu Jagiellońskiego. Chodzi o wezwanie wicewojewody, by służby ratunkowe taranowały bramki przy wjeździe czy zjeździe z autostrady.

    Zgodnie z ustalonymi procedurami, służby ratunkowe mogą bezpłatnie wjeżdżać na autostradę. By jednak przejechać przez bezobsługową bramkę, muszą pobrać bezpłatny bilet, który otworzy szlaban. Mimo że cała procedura zajmuje ok. 3 -5 sekund, wicewojewoda opolski ostrzegając przed opóźnieniem akcji ratunkowej, zezwolił kierowcom służb na taranowanie bramek wjazdowych.

     - To Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jest zarządcą autostrady i odpowiada za plan ratunkowy - wyjaśnia Eryk Kłossowski, ekspert Instytutu Jagiellońskiego.

    Dlatego, jego zdaniem, przy pierwszych problemach z obsługą bramek przez służby ratownicze, wicewojewoda opolski powinien wyjaśnić wszelkie wątpliwości z GDDKiA.

     - Tymczasem postanowił namawiać podległe mu służby do naruszania przepisów i niszczenia mienia. Wydaje mi się, że jest to przykład ostatecznego bezhołowia i świadczy o tym, że państwo polskie jest w stanie kryzysu, jeśli organ publiczny namawia do popełniania czynów zabronionych - podkreśla Eryk Kłossowski.

    Jak twierdzą przedstawiciele operatora systemu poboru opłat, spotkania informacyjne w sprawie funkcjonowania bramek odbywały się kilkakrotnie, zarówno w Opolu, Katowicach, jak i we Wrocławiu.  W spotkaniach uczestniczyli również przedstawiciele służb medycznych. Sobotni incydent, kiedy kierowca karetki jadącej do wypadku staranował bramkę, bo nie wiedział, jak ją otworzyć, pokazuje, że informacje o procedurach nie dotarły do wszystkich pracowników.

    Ekspert Instytutu Jagiellońskiego uważa, że to urząd wojewódzki w Opolu powinien dopilnować, żeby wszystkie służby zostały odpowiednio przeszkolone w tym zakresie.

     - Urząd wojewódzki jako urząd odpowiedzialny za funkcjonowanie całości administracji w województwie, powinien zatroszczyć się o to, by wszystkie służby ratunkowe działające na terenie województwa zostały przeszkolone, by zapoznały się z systemowymi rozwiązaniami, które pozwalają na łatwe i bezkolizyjne przejeżdżanie autostrad przez pojazdy uprzywilejowane - wyjaśnia Kłossowski.

    Wprowadzone na autostradzie A4 między Gliwicami a Wrocławiem procedury są takie same, jak te obowiązujące od ponad roku na odcinku A2 między Koninem a Strykowem. Rozwiązanie polegające na pobieraniu przez kierowców pojazdów uprzywilejowanych bezpłatnego biletu, a w razie kolejek do bramek, korzystanie z pasa serwisowego, sprawdza się również w innych krajach europejskich i nigdzie nie budzą takich zastrzeżeń, jak w Polsce.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Finanse

    Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

    W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

    Ochrona środowiska

    Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

    W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

    Transport

    Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

    Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.