Mówi: | Eryk Kłossowski |
Funkcja: | Ekspert |
Firma: | Instytut Jagielloński |
Instytut Jagielloński: zachowanie wicewojewody to przykład ostatecznego bezhołowia
- Namawianie do łamania przepisów i niszczenia mienia źle świadczy o organie administracji publicznej - uważa Eryk Kłossowski, ekspert Instytutu Jagiellońskiego. Chodzi o wezwanie wicewojewody, by służby ratunkowe taranowały bramki przy wjeździe czy zjeździe z autostrady.
Zgodnie z ustalonymi procedurami, służby ratunkowe mogą bezpłatnie wjeżdżać na autostradę. By jednak przejechać przez bezobsługową bramkę, muszą pobrać bezpłatny bilet, który otworzy szlaban. Mimo że cała procedura zajmuje ok. 3 -5 sekund, wicewojewoda opolski ostrzegając przed opóźnieniem akcji ratunkowej, zezwolił kierowcom służb na taranowanie bramek wjazdowych.
- To Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jest zarządcą autostrady i odpowiada za plan ratunkowy - wyjaśnia Eryk Kłossowski, ekspert Instytutu Jagiellońskiego.
Dlatego, jego zdaniem, przy pierwszych problemach z obsługą bramek przez służby ratownicze, wicewojewoda opolski powinien wyjaśnić wszelkie wątpliwości z GDDKiA.
- Tymczasem postanowił namawiać podległe mu służby do naruszania przepisów i niszczenia mienia. Wydaje mi się, że jest to przykład ostatecznego bezhołowia i świadczy o tym, że państwo polskie jest w stanie kryzysu, jeśli organ publiczny namawia do popełniania czynów zabronionych - podkreśla Eryk Kłossowski.
Jak twierdzą przedstawiciele operatora systemu poboru opłat, spotkania informacyjne w sprawie funkcjonowania bramek odbywały się kilkakrotnie, zarówno w Opolu, Katowicach, jak i we Wrocławiu. W spotkaniach uczestniczyli również przedstawiciele służb medycznych. Sobotni incydent, kiedy kierowca karetki jadącej do wypadku staranował bramkę, bo nie wiedział, jak ją otworzyć, pokazuje, że informacje o procedurach nie dotarły do wszystkich pracowników.
Ekspert Instytutu Jagiellońskiego uważa, że to urząd wojewódzki w Opolu powinien dopilnować, żeby wszystkie służby zostały odpowiednio przeszkolone w tym zakresie.
- Urząd wojewódzki jako urząd odpowiedzialny za funkcjonowanie całości administracji w województwie, powinien zatroszczyć się o to, by wszystkie służby ratunkowe działające na terenie województwa zostały przeszkolone, by zapoznały się z systemowymi rozwiązaniami, które pozwalają na łatwe i bezkolizyjne przejeżdżanie autostrad przez pojazdy uprzywilejowane - wyjaśnia Kłossowski.
Wprowadzone na autostradzie A4 między Gliwicami a Wrocławiem procedury są takie same, jak te obowiązujące od ponad roku na odcinku A2 między Koninem a Strykowem. Rozwiązanie polegające na pobieraniu przez kierowców pojazdów uprzywilejowanych bezpłatnego biletu, a w razie kolejek do bramek, korzystanie z pasa serwisowego, sprawdza się również w innych krajach europejskich i nigdzie nie budzą takich zastrzeżeń, jak w Polsce.
Czytaj także
- 2025-08-05: 1 października ruszy w Polsce system kaucyjny. Część sieci handlowych może nie zdążyć z przygotowaniami przed tym terminem
- 2025-07-16: Konflikty i żywioły wpływają na wakacyjne plany Polaków. Bezpieczeństwo coraz ważniejsze przy wyborze letniej destynacji
- 2025-06-27: Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku
- 2025-06-16: Przedsiębiorcom coraz bardziej doskwiera niestabilność i skomplikowanie przepisów podatkowych. Problemem są też niejasne ich interpretacje
- 2025-06-27: Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków
- 2025-06-17: Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]
- 2025-06-16: Z powodu braku przejrzystego prawa branża recyklingu odkłada inwestycje. Firmy apelują o szybkie wdrożenie przepisów
- 2025-06-05: Polacy leczą samodzielnie ponad połowę lekkich dolegliwości zdrowotnych. Jesteśmy liderem UE
- 2025-06-03: Luka cyrkularności w Polsce wynosi 90 proc. Jesteśmy dopiero na początku drogi do obiegu zamkniętego
- 2025-06-10: Ostateczny kształt rozszerzonej odpowiedzialności producenta wciąż pod znakiem zapytania. Przykładem dla Polski mogą być rozwiązania z Czech czy Belgii
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi
Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.
Transport
Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.
Infrastruktura
W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.