Mówi: | Lech Witecki |
Funkcja: | Dyrektor |
Firma: | Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad |
L.Witecki (GDDKiA): viaAUTO to przede wszystkim ułatwienie dla kierowców
Od 1 czerwca kierowcy samochodów osobowych nie będą musieli zatrzymywać się na bramkach, by zapłacić za przejazd odcinkami A2 Konin-Stryków i A4 Bielany Wrocławskie-Sośnica. By tak się stało, będą musieli spełnić jeden warunek – wyposażyć swój samochód w urządzenie viaAUTO.
Pobierana dzięki viaAUTO płatność elektroniczna będzie alternatywą dla opłat pobieranych ręcznie przy wjeździe na autostradę. Przy czym wysokość opłat pozostanie bez zmian. Za przejazd odcinkami autostrad A2 i A4, zarządzanymi przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, kierowcy osobówek zapłacą 10 gr/km, a motocykliści - 5 gr/km.
Urządzenie viaAUTO, przyklejone na przedniej szybie, będzie "porozumiewało się" z czujnikami na bramkach, a opłata będzie naliczana automatycznie. Koszt urządzenia to 135 zł.
– To małe urządzenie, które będzie dostępne dla kierowców aut osobowych, jest niezwykle wygodne. Ci, którzy nie będą chcieli czekać w kolejkach, by płacić przy bramkach, będą mogli przejechać przez nie płacąc elektronicznie. Bramka będzie się automatycznie otwierała – mówi Lech Witecki, dyrektor GDDKiA.
Kierowca będzie mógł zdecydować, czy chce się rejestrować w systemie, czy nie. Jeśli nie, będzie mógł korzystać ze swojego konta z systemie przedpłaconym (pre-paid). Jeśli się zarejestruje, uzyska m.in. możliwość włączenia do konta kilku pojazdów albo korzystania z odroczonej płatności. Aby skorzystać z tej drugiej opcji, należy dostarczyć komplet dokumentów i wnieść gwarancję pieniężną (min. 195 zł za jeden pojazd).
– Kierowcy, którzy przedpłacą za przejazd nie będą musieli podpisywać umów i tracić czasu na formalności. Kiedy ktoś zdecyduje się na to, żeby finansować to urządzenie dopiero po tym, jak przejedzie autostradą, tych formalności będzie musiał dokonać. Musimy w ten sposób zabezpieczyć interes Skarbu Państwa – dodaje Lech Witecki.
Przedstawiciele GDDKiA zapowiadają, że w kolejnych miesiącach możliwość elektronicznych opłat dla samochodów osobowych pojawi się na kolejnych oddawanych odcinkach autostrad A1, A2 i A4. Operator systemu, firma Kapsch Telematic Services, zapewnia, że zainteresowanie kierowców jest duże, szczególnie ze strony firm, które posiadają duże floty samochodów służbowych.
Czytaj także
- 2024-07-05: Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd
- 2024-07-09: Zielone aspekty będą zyskiwać w przyszłych przetargach infrastrukturalnych. Branża inwestuje w technologie asfaltowe wspierające dekarbonizację
- 2024-08-06: Budownictwo drogowe chce lepiej wykorzystywać odpady powstające przy remontach. Branża apeluje o przepisy to umożliwiające
- 2023-05-08: Polipy w nosie ma ok. 4 proc. społeczeństwa. Chorzy przez lata męczą się z dokuczliwymi objawami, zanim zostaną poprawnie zdiagnozowani
- 2022-11-25: Branża drogownictwa obawia się skutków wstrzymania pieniędzy z UE. Spodziewa się cięć w inwestycjach
- 2022-10-18: Inwestycje drogowe nabierają rozpędu. Korzystają na tym regiony położone przy nowych odcinkach
- 2022-11-28: Sieć dróg szybkiego ruchu stopniowo się zagęszcza. Nowe drogi budowane są drożej, ale w wyższym standardzie
- 2022-07-21: Autostrady najbardziej niebezpieczne latem. Liczba wypadków rośnie z każdym rokiem
- 2022-08-04: Brawura i nadmierna prędkość wciąż główną przyczyną wypadków na autostradach. Najmniejszy błąd może mieć tragiczny finał
- 2022-09-08: Ponad 60 proc. Polaków deklaruje, że potrafi udzielić pierwszej pomocy ofierze wypadku. Te deklaracje często rozmijają się z rzeczywistością
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.