Newsy

L.Witecki (GDDKiA): viaAUTO to przede wszystkim ułatwienie dla kierowców

2012-05-17  |  06:55
Mówi:Lech Witecki
Funkcja:Dyrektor
Firma:Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
  • MP4

    Od 1 czerwca kierowcy samochodów osobowych nie będą musieli zatrzymywać się na bramkach, by zapłacić za przejazd odcinkami A2 Konin-Stryków i A4 Bielany Wrocławskie-Sośnica. By tak się stało, będą musieli spełnić jeden warunek – wyposażyć swój samochód w urządzenie viaAUTO.

    Pobierana dzięki viaAUTO płatność elektroniczna będzie alternatywą dla opłat pobieranych ręcznie przy wjeździe na autostradę. Przy czym wysokość opłat pozostanie bez zmian. Za przejazd odcinkami autostrad A2 i A4, zarządzanymi przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, kierowcy osobówek zapłacą 10 gr/km, a motocykliści - 5 gr/km.

    Urządzenie viaAUTO, przyklejone na przedniej szybie, będzie "porozumiewało się" z czujnikami na bramkach, a opłata będzie naliczana automatycznie. Koszt urządzenia to 135 zł.

     – To małe urządzenie, które będzie dostępne dla kierowców aut osobowych, jest niezwykle wygodne. Ci, którzy nie będą chcieli czekać w kolejkach, by płacić przy bramkach, będą mogli przejechać przez nie płacąc elektronicznie. Bramka będzie się automatycznie otwierała – mówi Lech Witecki, dyrektor GDDKiA.

    Kierowca będzie mógł zdecydować, czy chce się rejestrować w systemie, czy nie. Jeśli nie, będzie mógł korzystać ze swojego konta z systemie przedpłaconym (pre-paid). Jeśli się zarejestruje, uzyska m.in. możliwość włączenia do konta kilku pojazdów albo korzystania z odroczonej płatności. Aby skorzystać z tej drugiej opcji, należy dostarczyć komplet dokumentów i wnieść gwarancję pieniężną (min. 195 zł za jeden pojazd).

     – Kierowcy, którzy przedpłacą za przejazd nie będą musieli podpisywać umów i tracić czasu na formalności. Kiedy ktoś zdecyduje się na to, żeby finansować to urządzenie dopiero po tym, jak przejedzie autostradą, tych formalności będzie musiał dokonać. Musimy w ten sposób zabezpieczyć interes Skarbu Państwa – dodaje Lech Witecki.

    Przedstawiciele GDDKiA zapowiadają, że w kolejnych miesiącach możliwość elektronicznych opłat dla samochodów osobowych pojawi się na kolejnych oddawanych odcinkach autostrad A1, A2 i A4. Operator systemu, firma Kapsch Telematic Services, zapewnia, że zainteresowanie kierowców jest duże, szczególnie ze strony firm, które posiadają duże floty samochodów służbowych.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Polityka

    PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności

    Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.

    Infrastruktura

    Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

    Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.

    Polityka

    Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

    Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.