Mówi: | Marek Sowa |
Funkcja: | Marszałek Województwa Małopolskiego |
Małopolska wyda miliard złotych na infrastrukturę kolejową
W 2015 r. ma ruszyć Szybka Kolej Aglomeracyjna w Małopolsce. Pierwsze pociągi pojadą jednak już za rok. Województwo na rozwój tej części transportu publicznego wyda nawet miliard złotych do 2020 r. Nowe rozdanie unijnych pieniędzy to dla regionu prawie 3 mld euro dofinansowania do inwestycji.
– W tej chwili realizujemy kilka projektów systemu Park&Drive oraz przygotowujemy wspólny bilet i system informacyjny – mówi o zaawansowaniu prac nad Szybką Koleją Aglomeracyjną Marek Sowa, marszałek województwa małopolskiego. – Później będziemy go rozwijali o kolejne strefy, zwłaszcza, jeśli chodzi o system parkingowy. Bardzo ważnym elementem jest budowanie dogodnego systemu przesiadkowego, żeby można było integrować zarówno komunikację miejską, jak również przewozy pasażerskie koleją.
Kolejnym elementem jest zakup pociągów. Podpisano już umowę z firmą Newag, która dostarczy 19 zespołów trakcyjnych dla czterech województw: małopolskiego, świętokrzyskiego, śląskiego i podkarpackiego za ponad 320 mln zł. Pociągi będą kursować m.in. na trasach Kraków-Rzeszów, Kraków-Katowice i Kraków-Ostrów Świętokrzyski. Na samą Małopolskę przypada z tego przetargu sześć składów. Dla SKA z kolei 10 pociągów dostarczy bydgoska PESA za ponad 120 mln zł.
– Łącznie po tych transakcjach flota małopolskich pociągów do przewozów pasażerskich będzie wynosiła w sumie 30 – mówi Sowa, ale dodaje, że do optymalnego działania systemu przewozów potrzeba jeszcze drugie tyle składów. – To nie jest mało, ale o połowę za mało w stosunku do potrzeb.
Samo województwo małopolskie zainwestowało w ten system do tej pory ok. 350 mln zł. Jak wylicza marszałek, do zakończenia całości inwestycji może być potrzebne jeszcze nawet pół miliarda złotych.
– Wszystkie linie kolejowe są po rewitalizacji, ale nie ma taboru. Wszystko, co po tych liniach jeździ, jest starsze od nas, więc siłą rzeczy wymiana taboru musi po prostu kosztować – przekonuje marszałek. – Mówimy o projekcie, który tylko z poziomu regionalnego będzie kosztował pewnie z 1 mld złotych łącznie, a jak doliczymy do tego rewitalizację linii, to każda linia jest liczona w setkach milionów złotych.
W pierwszej kolejności do użytku wejdzie linia łącząca Kraków z Wieliczką i Tarnowem. Jak zapewnia Marek Sowa, nastąpi to prawdopodobnie w ciągu roku. Całość projektu ma się zakończyć do roku 2020, czyli do końca przyszłej perspektywy finansowej UE.
17 mld zł na inwestycje
Małopolska na nowym rozdaniu unijnych pieniędzy zdecydowanie zyska. W podziale środków na nową perspektywę przyjęto zupełnie inny algorytm niż obowiązywał dotychczas. Jak ocenia marszałek, jest on o wiele bardziej sprawiedliwy i korzystniejszy dla województwa.
– Prawdopodobnie będzie to kwota 2 mld 915 mln euro, co po przeliczeniu na złote da nam wsparcie rzędu 12 mld zł na inwestycje rzędu 16-17 mld złotych. To jest około 60 proc. więcej niż dotychczas, więc projektów, które będą mogły być zrealizowane, będzie zdecydowanie więcej – mówi Marek Sowa.
Większość inwestycji dotyczy infrastruktury. Poza koleją – także dróg, w tym budowy obwodnic – m.in. Wierzchosławic, Tuchowa i Lisiej Góry. W planach jest też budowa mostu na Wiśle w miejscowości Borusowa, realizowanego wspólnie z województwem świętokrzyskim.
– Drugim pakietem działań będzie przestrzeń publiczna. Mam na myśli rewitalizacje centrów miast, wsi i uzdrowisk. Trzeci element – cały pakiet związany z poprawą efektywności energetycznej, z lepszym wykorzystaniem energii, termomodernizacja, OZE, cały pakiet związany z poprawą jakości powietrza, a więc komunikacja miejska, wymiana pieców, podłączania do sieci ciepłowniczej – mówi marszałek. – To są działania, na które pójdzie ponad 1,2 mld euro, a więc kwota nieporównywalna z tym, co było dotychczas.
Czytaj także
- 2025-07-01: Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego
- 2025-06-27: Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku
- 2025-04-18: Mazowsze ze specjalną ofertą na Wielkanoc i majówkę. Rośnie zainteresowanie podróżami po regionie
- 2025-03-19: Autostrada A4 może być rozbudowana o trzeci pas ruchu szybciej niż planowano. Jej zarządca proponuje niezwłoczne rozpoczęcie prac
- 2025-04-24: Ataki cybernetyczne na kolej stają się coraz częstsze. Hakerzy zwykle chcą doprowadzić do paraliżu
- 2025-02-24: Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów
- 2025-03-13: Co trzeci wypadek na kolei powoduje kierowca samochodu. Wciąż za mało skrzyżowań bezkolizyjnych
- 2025-04-10: Cyfryzacja kolei będzie przyspieszać. To jeden z głównych obszarów inwestycji w branży
- 2024-06-21: Prezes CPK: Czekamy na decyzję kierunkową rządu. Od 1 lipca spółka przechodzi pod nadzór Ministerstwa Infrastruktury
- 2024-07-10: Producenci systemów sterowania ruchem kolejowym przygotowani do ochrony przed cyberatakami. Czekają na uruchomienie nowych inwestycji na kolei
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Unijne mechanizmy ułatwiają zwiększenie wydatków na obronność przez europejskie kraje NATO. Ważnym aspektem infrastruktura podwójnego zastosowania
Wydatki na obronność w krajach NATO mają wzrosnąć do 2035 roku do 5 proc. PKB. W dużej mierze będzie to możliwe dzięki Unii Europejskiej, która stworzyła ramy umożliwiające krajom członkowskim realizację celów NATO w zakresie obronności, nie tylko poprzez finansowanie i inwestycje, ale także poprzez elastyczność budżetową. – To pełna synergia, można powiedzieć, że Unia Europejska współfinansuje razem z państwami członkowskimi cele zdolnościowe NATO – ocenia Paweł Zalewski, sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej.
Ochrona środowiska
Rusza budowa lądowej infrastruktury dla projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3. Prąd z tych farm wiatrowych popłynie w 2027 roku

Ruszyła budowa lądowej infrastruktury dla morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3 rozwijanych przez Equinor i Grupę Polenergia. To przede wszystkim baza serwisowa w Łebie i dwie stacje elektroenergetyczne. Jednocześnie trwają przygotowania do rozpoczęcia prac na morzu. Pierwszy prąd z obu projektów popłynie w 2027 roku, a w kolejce czeka morska farma wiatrowa Bałtyk 1 – największy i najbardziej zaawansowany projekt II fazy rozwoju offshore.
Edukacja
Uczelnie zaczynają wspólnie walczyć ze zjawiskiem mobbingu i dyskryminacji. Ruszają badania nad skalą problemu

Szkoły wyższe chcą aktywniej walczyć ze zjawiskiem mobbingu i dyskryminacji zarówno wobec pracowników, jak i studentów. W ramach projektu Bezpieczna Uczelnia będą się wymieniać dobrymi praktykami w zakresie polityki antymobbingowej. Zostaną przeprowadzone także badania na temat obecnej sytuacji w środowisku akademickim. Dotychczasowe badania prowadzone przez Fundację Science Watch Polska wskazują, że mobbing to dość powszechne zjawisko na uczelniach, które przybiera charakterystyczne dla środowiska formy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.