Morskie farmy wiatrowe na Bałtyku coraz bliżej. Grupa PGE i Ørsted podpisały kolejne kontrakty na dostawy komponentów
PGE Polska Grupa Energetyczna i duńska spółka Ørsted robią kolejne kroki na drodze do realizacji projektu morskiej farmy wiatrowej Baltica 2. Inwestorzy już w kwietniu br. zaczęli podpisywać kontrakty na dostawy kluczowych komponentów dla tej inwestycji. Teraz zawarte zostały dwa kolejne, obejmujące dostawy fundamentów i podwodnych kabli, które połączą turbiny elektrowni z morskimi stacjami transformatorowymi.
– Podpisany w kwietniu br. kontrakt na turbiny dla MFW Baltica 2 zapoczątkował serię ważnych umów dla realizacji tego projektu. Zabezpieczenie komponentów dla Baltica 2 pozwoli nam przejść do kolejnych etapów przedsięwzięcia – mówi Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.
Morska farma wiatrowa Baltica 2 o mocy ok. 1,5 GW ma produkować zieloną energię elektryczną, która pozwoli zaspokoić potrzeby ok. 2,4 mln polskich gospodarstw domowych. PGE i duńska spółka Ørsted, które wspólnie realizuję tę inwestycję w ramach joint venture, planują jej uruchomienie do końca 2027 roku. Będzie to największy jak dotąd w Polsce projekt energetyczny oparty na odnawialnych źródłach energii, a zarazem jedna z największych morskich farm wiatrowych na świecie.
Docelowo program offshore Grupy PGE zakłada uruchomienie do 2030 roku elektrowni wiatrowej w dwóch etapach – Baltica 2 i późniejszym, Baltica 3 – o łącznej mocy zainstalowanej do 2,5 GW. W sumie będą one dostarczać zieloną energię dla prawie 4 mln polskich gospodarstw.
– Nasze zaplanowane działania konsekwentnie zbliżają nas do osiągnięcia strategicznego celu Grupy PGE, jakim jest zbudowanie 2,5 GW mocy w morskiej energetyce wiatrowej do 2030 roku – mówi Wojciech Dąbrowski.
W kwietniu tego roku PGE i Ørsted zrobiły pierwszy, duży krok na drodze do realizacji projektu Baltica 2, podpisując umowę z Siemens Gamesa na dostawę i serwisowanie 107 turbin wiatrowych dla tego projektu. Następnie w czerwcu br. podpisały umowę na dostawę morskich stacji transformatorowych. Natomiast teraz spółka tworzona przez Grupę PGE i duński Ørsted zawarła dwa kolejne kontrakty. Pierwszy z nich, z konsorcjum Navantia-Windar, obejmuje dostarczenie fundamentów – monopali, z których największe przekraczają 100 m długości i ważą ponad 2 tys. t. Druga umowa, zawarta z firmą Orient Cable (NBO), obejmuje z kolei dostarczenie podwodnych kabli wewnętrznych 66 kV o łącznej długości ok. 170 km, które połączą turbiny elektrowni z morskimi stacjami transformatorowymi.
– Podpisując kolejne dwa strategiczne kontrakty na komponenty dla projektu Baltica 2, krok po kroku posuwamy się do przodu z tym pionierskim projektem dla morskiej energetyki wiatrowej w Polsce – mówi Agata Staniewska, dyrektor zarządzająca Ørsted Offshore Poland.
Grupa PGE jest największym inwestorem offshore na Bałtyku. Jej długoterminowa strategia zakłada wybudowanie do 2040 roku co najmniej 6,5 GW mocy wytwórczych zainstalowanych w technologii offshore. Duńska spółka Ørsted jest z kolei jednym z liderów sektora offshore i odnawialnych źródeł energii, z ponad 30-letnim doświadczeniem na tym rynku. Prowadzi działalność w kilkunastu krajach, od Stanów Zjednoczonych po Azję, i posiada obecnie ponad 12 GW mocy zainstalowanej w technologii offshore na całym świecie.
Do pobrania
Czytaj także
- 2025-02-25: Polska systematycznie odchodzi od węgla. Unijny cel redukcji emisji do 2030 roku może się jednak nie udać
- 2025-02-14: Spływające resztki nawozów największym zagrożeniem dla Bałtyku. Pojawiają się nowe wyzwania związane z energetyką wiatrową
- 2024-12-19: Przed świętami Polacy wydają na ryby nawet dwa razy więcej niż w innych miesiącach. Konsumenci powinni sprawdzać, czy pochodzą one ze zrównoważonych połowów
- 2024-11-29: PGE: Na dniach zapadnie decyzja inwestycyjna dla Baltica 2. Ta morska farma wiatrowa ma zacząć działać od 2027 roku
- 2024-12-02: M. Wąsik: Potrzeba twardej reakcji UE na uszkodzenie kabli na Bałtyku. To element wojny hybrydowej
- 2024-12-02: Budowa sieci szybkiej łączności dla polskiej energetyki wchodzi w kolejny etap. Czas usuwania awarii będzie krótszy
- 2024-11-12: Polskę czeka boom w magazynach energii. Rząd pracuje nad nowymi przepisami
- 2024-11-20: Branża wiatrakowa niecierpliwie wyczekuje liberalizacji przepisów. Zmiany w prawie mocno przyspieszą inwestycje
- 2024-10-31: Ruszyła największa elektrownia gazowa w Polsce. Dostarczy energię dla ok. 3 mln gospodarstw
- 2024-10-28: Polski przemysł nie jest gotowy na większy udział OZE. Potrzebne są inwestycje w magazyny energii
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Farmacja

Polska uzależniona od leków z importu. To zagrożenie dla bezpieczeństwa lekowego kraju
Niespełna jedna trzecia sprzedawanych w Polsce leków jest produkowana w naszym kraju, podczas gdy średnia europejska to około 70 proc. Uzależnienie od importu jest poważnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa lekowego. Wzmocnieniu tego obszaru ma służyć jeden z konkursów w ramach KPO, który niedawno rozstrzygnęła Agencja Badań Medycznych. 112 mln zł trafi na wsparcie 22 projektów z obszaru innowacyjnych technologii biomedycznych. Jeden z nich dotyczy opracowania leków generycznych stosowanych w leczeniu POChP i astmy.
Robotyka i SI
Unia Europejska spóźniona w wyścigu AI. Eksperci apelują o szybsze inwestycje i zaprzestanie regulacji

– Decyzja o zainwestowaniu 200 mld euro w sztuczną inteligencję została podjęta zbyt późno – ocenia dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema. Jak podkreśla, Europa pozostaje w tyle za Stanami Zjednoczonymi i Chinami w zakresie innowacji. Kluczowe znaczenie ma teraz tempo i sposób dystrybucji środków – jeśli zostaną przekazane zbyt późno, efekty inwestycji mogą się stać nieaktualne w dynamicznie rozwijającym się świecie AI. Kolejne postulaty dotyczą zaprzestania regulacji i skupienia się na technologicznych niszach, w których jesteśmy liderami.
Sport
Rusza nowy sezon rowerów publicznych. Na ten element zrównoważonej mobilności stawia coraz więcej polskich miast [DEPESZA]

1 marca wystartował nowy sezon rowerów publicznych Nextbike. W tym roku mieszkańcy 80 polskich miast będą mieli do dyspozycji około 18 tys. rowerów. Szczególnym projektem będzie integracja działającego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Metroroweru z Kolejami Śląskimi, co stworzy jeden z pierwszych w Polsce systemów transportowych w modelu mobility as a service. – Miasta konsekwentnie rozwijają infrastrukturę rowerową, dostrzegając jej kluczową rolę w budowaniu zrównoważonego transportu – ocenia Tomasz Wojtkiewicz, prezes zarządu Grupy Nextbike.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.