Mówi: | Krzysztof Gorzkowski |
Firma: | Kapsch Telematic Services |
Od jutra tańszy przejazd A2 ze Strykowa do Konina
12 maja na odcinku autostrady A2 zaczną obowiązywać niższe stawki. Za każdy kilometr kierowcy samochodów osobowych zapłacą 10 groszy, a motocykliści – 5 groszy. To połowa obowiązujących dzisiaj stawek.
– Jest to obniżka zgodna z rozporządzeniem ministra transportu. Zostanie wprowadzona 12 maja na odcinku autostrady A2 Stryków – Konin zarządzanym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad – mówi Krzysztof Gorzkowski z firmy Kapsch Telematic Services, operatora systemu elektronicznych opłat viaTOLL.
Pokonanie tego odcinka będzie kosztowało niecałe 10 zł w przypadku samochodów osobowych i 5 zł w przypadku motocyklistów. W przyszłym miesiącu takie same stawki zaczną obowiązywać również na autostradzie A4 między Bielanami Wrocławskimi a Sośnicą. Teraz przejazd na tym odcinku jest bezpłatny.
– Od 1 czerwca uruchamiamy opłaty na 164-kilometrowym odcinku autostrady A4. Przejazd całym fragmentem będzie kosztował 16 złotych – informuje Krzysztof Gorzkowski.
Na obydwu odcinkach autostrad, zarządzanych przez GDDKiA, 1 czerwca pojawi się również możliwość elektronicznego uiszczania opłat. Korzystając z udogodnień systemu viaTOLL kierowcy aut osobowych nie będą musieli zatrzymywać się przy bramkach, by opłacić przejazd autostradą.
Zgodnie z decyzją Ministerstwa Transportu w systemie elektronicznych opłat dla samochodów ciężarowych już wkrótce znajdą się kolejne drogi.
– Od 1 lipca system viaTOLL będzie rozszerzony o kolejne 325 km dróg krajowych – mówi Krzysztof Gorzkowski. – Łącznie będzie obejmował już ponad 1890 km autostrad, dróg krajowych i dróg szybkiego ruchu.
Elektroniczny system opłat zacznie obowiązywać przede wszystkim na drogach równoległych do autostrad A1 i A2, czyli na dwóch odcinkach drogi krajowej 91 oraz drodze krajowej 92 z Łowicza do Wrześni. To element uszczelniania istniejącej sieci. W przyszłym roku płatne stanie się kolejne 1000 km autostrad i dróg krajowych. Operator zapowiada, że wraz z rozszerzeniem systemu viaTOLL rozbudowywana będzie również sieć dystrybucji punktów doładowania kont. W sumie powstanie 14 nowych punktów dystrybucji.
Od momentu uruchomienia systemu viaTOLL w lipcu 2011 roku zarejestrowało się w nim ponad 770 tys. użytkowników. Do końca kwietnia przychody z opłat wyniosły 664,5 mln zł. Jak podkreśla przedstawiciel Kapsch Telematic Services, wyniki wskazują na to, że zgodnie z prognozami Ministerstwa Transportu, koszty wdrożenia systemu zwrócą się już po 18 miesiącach funkcjonowania.
Czytaj także
- 2025-04-04: W drugiej połowie roku do sprzedaży trafi najinteligentniejszy Mercedes. W pełni elektryczny CLA jest krokiem do całkowitej dekarbonizacji produkcji
- 2025-04-07: Różnice w prawodawstwie państw UE hamują eksport i rozwój firm. Biznes apeluje o ujednolicenie przepisów
- 2025-04-03: Eksperci apelują o przyspieszenie wdrożenia ETCS na polskiej kolei. Można to zrobić taniej i szybciej
- 2025-03-31: Coraz więcej dronów dzieli przestrzeń powietrzną z załogowymi statkami powietrznymi. Powstaje system do koordynacji lotów
- 2025-02-26: Cyfrowe euro coraz bliżej. Europejski Bank Centralny przygotowuje się do rewolucji w systemie płatności
- 2025-02-19: Zasada 3R może ograniczyć liczbę elektroodpadów. Recykling nie rozwiąże wszystkich problemów
- 2025-01-24: MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję
- 2024-12-10: Polska spółka stworzyła innowacyjny system poprawiający bezpieczeństwo pożarowe w kopalniach. Właśnie wchodzi z nim na globalny rynek
- 2024-12-06: Szara strefa na rynku e-papierosów sięga 37,5 proc. Przez podwyżki cen więcej użytkowników może szukać nielegalnych źródeł
- 2024-12-06: Polska nie powołała jeszcze koordynatora ds. usług cyfrowych. Projekt przepisów na etapie prac w rządzie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności
Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.
Infrastruktura
Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.
Polityka
Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.