Mówi: | Krzysztof Gorzkowski |
Firma: | Kapsch Telematic Services |
Od jutra tańszy przejazd A2 ze Strykowa do Konina
12 maja na odcinku autostrady A2 zaczną obowiązywać niższe stawki. Za każdy kilometr kierowcy samochodów osobowych zapłacą 10 groszy, a motocykliści – 5 groszy. To połowa obowiązujących dzisiaj stawek.
– Jest to obniżka zgodna z rozporządzeniem ministra transportu. Zostanie wprowadzona 12 maja na odcinku autostrady A2 Stryków – Konin zarządzanym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad – mówi Krzysztof Gorzkowski z firmy Kapsch Telematic Services, operatora systemu elektronicznych opłat viaTOLL.
Pokonanie tego odcinka będzie kosztowało niecałe 10 zł w przypadku samochodów osobowych i 5 zł w przypadku motocyklistów. W przyszłym miesiącu takie same stawki zaczną obowiązywać również na autostradzie A4 między Bielanami Wrocławskimi a Sośnicą. Teraz przejazd na tym odcinku jest bezpłatny.
– Od 1 czerwca uruchamiamy opłaty na 164-kilometrowym odcinku autostrady A4. Przejazd całym fragmentem będzie kosztował 16 złotych – informuje Krzysztof Gorzkowski.
Na obydwu odcinkach autostrad, zarządzanych przez GDDKiA, 1 czerwca pojawi się również możliwość elektronicznego uiszczania opłat. Korzystając z udogodnień systemu viaTOLL kierowcy aut osobowych nie będą musieli zatrzymywać się przy bramkach, by opłacić przejazd autostradą.
Zgodnie z decyzją Ministerstwa Transportu w systemie elektronicznych opłat dla samochodów ciężarowych już wkrótce znajdą się kolejne drogi.
– Od 1 lipca system viaTOLL będzie rozszerzony o kolejne 325 km dróg krajowych – mówi Krzysztof Gorzkowski. – Łącznie będzie obejmował już ponad 1890 km autostrad, dróg krajowych i dróg szybkiego ruchu.
Elektroniczny system opłat zacznie obowiązywać przede wszystkim na drogach równoległych do autostrad A1 i A2, czyli na dwóch odcinkach drogi krajowej 91 oraz drodze krajowej 92 z Łowicza do Wrześni. To element uszczelniania istniejącej sieci. W przyszłym roku płatne stanie się kolejne 1000 km autostrad i dróg krajowych. Operator zapowiada, że wraz z rozszerzeniem systemu viaTOLL rozbudowywana będzie również sieć dystrybucji punktów doładowania kont. W sumie powstanie 14 nowych punktów dystrybucji.
Od momentu uruchomienia systemu viaTOLL w lipcu 2011 roku zarejestrowało się w nim ponad 770 tys. użytkowników. Do końca kwietnia przychody z opłat wyniosły 664,5 mln zł. Jak podkreśla przedstawiciel Kapsch Telematic Services, wyniki wskazują na to, że zgodnie z prognozami Ministerstwa Transportu, koszty wdrożenia systemu zwrócą się już po 18 miesiącach funkcjonowania.
Czytaj także
- 2024-12-10: Polska spółka stworzyła innowacyjny system poprawiający bezpieczeństwo pożarowe w kopalniach. Właśnie wchodzi z nim na globalny rynek
- 2024-12-06: Szara strefa na rynku e-papierosów sięga 37,5 proc. Przez podwyżki cen więcej użytkowników może szukać nielegalnych źródeł
- 2024-12-06: Polska nie powołała jeszcze koordynatora ds. usług cyfrowych. Projekt przepisów na etapie prac w rządzie
- 2024-12-19: Unijny system handlu emisjami do zmiany. Po 2030 roku może objąć technologie pochłaniania CO2
- 2024-12-03: W rządowym planie na rzecz energii i klimatu zabrakło konkretów o finansowaniu transformacji. Bez tego trudno będzie ją przeprowadzić
- 2024-10-18: Polska unijnym liderem w pracach nad Społecznym Planem Klimatycznym. Ma pomóc w walce z ubóstwem energetycznym
- 2024-11-20: Bezpieczeństwo żywnościowe 10 mld ludzi wymaga zmian w rolnictwie. Za tym pójdą też zmiany w diecie
- 2024-11-13: Polska ochrona zdrowia niegotowa na kolejny kryzys. Eksperci: nie wyciągnęliśmy lekcji z pandemii
- 2024-10-11: Szpitale pracują nad poprawą jakości opieki nad pacjentami. Do wzmocnienia są kwestie bezpieczeństwa i redukcja zdarzeń niepożądanych
- 2024-09-05: Firmy cierpią z powodu braku przewidywalnej polityki podatkowej. Częste zmiany podważają zaufanie do państwa i zniechęcają inwestorów [DEPESZA]
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.