Mówi: | Krzysztof Gorzkowski |
Firma: | Kapsch Telematic Services |
Od jutra tańszy przejazd A2 ze Strykowa do Konina
12 maja na odcinku autostrady A2 zaczną obowiązywać niższe stawki. Za każdy kilometr kierowcy samochodów osobowych zapłacą 10 groszy, a motocykliści – 5 groszy. To połowa obowiązujących dzisiaj stawek.
– Jest to obniżka zgodna z rozporządzeniem ministra transportu. Zostanie wprowadzona 12 maja na odcinku autostrady A2 Stryków – Konin zarządzanym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad – mówi Krzysztof Gorzkowski z firmy Kapsch Telematic Services, operatora systemu elektronicznych opłat viaTOLL.
Pokonanie tego odcinka będzie kosztowało niecałe 10 zł w przypadku samochodów osobowych i 5 zł w przypadku motocyklistów. W przyszłym miesiącu takie same stawki zaczną obowiązywać również na autostradzie A4 między Bielanami Wrocławskimi a Sośnicą. Teraz przejazd na tym odcinku jest bezpłatny.
– Od 1 czerwca uruchamiamy opłaty na 164-kilometrowym odcinku autostrady A4. Przejazd całym fragmentem będzie kosztował 16 złotych – informuje Krzysztof Gorzkowski.
Na obydwu odcinkach autostrad, zarządzanych przez GDDKiA, 1 czerwca pojawi się również możliwość elektronicznego uiszczania opłat. Korzystając z udogodnień systemu viaTOLL kierowcy aut osobowych nie będą musieli zatrzymywać się przy bramkach, by opłacić przejazd autostradą.
Zgodnie z decyzją Ministerstwa Transportu w systemie elektronicznych opłat dla samochodów ciężarowych już wkrótce znajdą się kolejne drogi.
– Od 1 lipca system viaTOLL będzie rozszerzony o kolejne 325 km dróg krajowych – mówi Krzysztof Gorzkowski. – Łącznie będzie obejmował już ponad 1890 km autostrad, dróg krajowych i dróg szybkiego ruchu.
Elektroniczny system opłat zacznie obowiązywać przede wszystkim na drogach równoległych do autostrad A1 i A2, czyli na dwóch odcinkach drogi krajowej 91 oraz drodze krajowej 92 z Łowicza do Wrześni. To element uszczelniania istniejącej sieci. W przyszłym roku płatne stanie się kolejne 1000 km autostrad i dróg krajowych. Operator zapowiada, że wraz z rozszerzeniem systemu viaTOLL rozbudowywana będzie również sieć dystrybucji punktów doładowania kont. W sumie powstanie 14 nowych punktów dystrybucji.
Od momentu uruchomienia systemu viaTOLL w lipcu 2011 roku zarejestrowało się w nim ponad 770 tys. użytkowników. Do końca kwietnia przychody z opłat wyniosły 664,5 mln zł. Jak podkreśla przedstawiciel Kapsch Telematic Services, wyniki wskazują na to, że zgodnie z prognozami Ministerstwa Transportu, koszty wdrożenia systemu zwrócą się już po 18 miesiącach funkcjonowania.
Czytaj także
- 2025-08-05: 1 października ruszy w Polsce system kaucyjny. Część sieci handlowych może nie zdążyć z przygotowaniami przed tym terminem
- 2025-07-16: Konflikty i żywioły wpływają na wakacyjne plany Polaków. Bezpieczeństwo coraz ważniejsze przy wyborze letniej destynacji
- 2025-06-16: Przedsiębiorcom coraz bardziej doskwiera niestabilność i skomplikowanie przepisów podatkowych. Problemem są też niejasne ich interpretacje
- 2025-06-27: Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków
- 2025-06-17: Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]
- 2025-06-16: Z powodu braku przejrzystego prawa branża recyklingu odkłada inwestycje. Firmy apelują o szybkie wdrożenie przepisów
- 2025-06-05: Polacy leczą samodzielnie ponad połowę lekkich dolegliwości zdrowotnych. Jesteśmy liderem UE
- 2025-06-03: Luka cyrkularności w Polsce wynosi 90 proc. Jesteśmy dopiero na początku drogi do obiegu zamkniętego
- 2025-06-10: Ostateczny kształt rozszerzonej odpowiedzialności producenta wciąż pod znakiem zapytania. Przykładem dla Polski mogą być rozwiązania z Czech czy Belgii
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi
Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.
Transport
Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.
Infrastruktura
W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.