Mówi: | Monika Woźniak-Lewandowska |
Funkcja: | rzeczniczka prasowa |
Firma: | Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście |
Pandemia wzmocniła rolę portów morskich w transporcie. Szczecin i Świnoujście notują kolejny miesiąc wzrostów
Lipiec był kolejnym z rzędu miesiącem wzrostów w przeładunkach towarów w portach w Szczecinie i Świnoujściu. Po pierwszej połowie roku wzrost był na poziomie 11,5 proc. Jeśli ta dynamika się utrzyma, obecny rok prześcignie 2019 rok. Perspektywy są jeszcze lepsze, bo kolejne inwestycje zwiększają możliwości obu portów. Ubiegły rok, chociaż zamknął się na niewielkim minusie, pokazał, jak ważna jest rola portów morskich w krajowym transporcie.
– Pandemia pokazała, jak ważne dla gospodarki morskiej są porty morskie. Podczas pandemii nie mieliśmy ani jednego dnia przestoju, porty pracowały na okrągło 24 godziny na dobę, w pełni obsługiwały statki – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Monika Woźniak-Lewandowska, rzeczniczka prasowa Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
W 2020 roku oba porty morskie przeładowały 31,18 mln ton towarów i surowców, o 3,4 proc mniej niż w roku poprzednim, gdy przez terminale przewinęło się 32,27 mln ton.
– W początkowym okresie pandemii, w pierwszym półroczu roku 2020, porty w Szczecinie i w Świnoujściu odczuły lekki spadek przeładunków. Cały rok też zakończyliśmy na niewielkim minusie w stosunku do 2019 roku. Spadki notowaliśmy jednak w okresie od stycznia do końca sierpnia, natomiast jesień przyniosła odbicie i począwszy od września, przeładunków mieliśmy więcej niż w roku 2019 – mówi rzecznika ZMPSiS.
Najmocniejsze wzrosty notowane były w kwietniu i maju (bliskie 18 proc.), a także w marcu (+13 proc.) oraz lipcu (+15 proc.). Najsłabszym miesiącem okazał się czerwiec, ale i tak przyniósł on wzrost (o 4,1 proc.). W tym roku tylko w I półroczu obsłużono 17 mln ton ładunków, a po siedmiu miesiącach roku – blisko 19 mln ton.
– Jeżeli zestawimy przeładunki po pierwszych sześciu miesiącach 2021 roku z pierwszymi sześcioma miesiącami 2020 roku, jesteśmy na plusie o blisko 11,5 proc. Tak że porty suchą stopą przeszły i przechodzą przez okres pandemiczny – ocenia Monika Woźniak-Lewandowska.
W portach najmocniej wzrosły przeładunki węgla i rudy (o 35 proc.). Wysokie dynamiki notują także drobnica (13 proc) oraz kontenery (7,6 proc.).
– Natomiast w takich grupach przeładunkowych jak zboże czy paliwa przeładunki są na poziomie analogicznym do roku 2020 – mówi rzecznika portów.
W wielkości przeładunków przoduje Terminal Promowy Świnoujście, który pierwsze półrocze zamknął wynikiem 7,5 mln ton (drobnica). Na kolejnych miejscach znajdują się Bulk Cargo – Port Szczecin z wynikiem 2,1 mln ton (węgiel, ruda, inne masowe, drewno, drobnica) oraz OT Port Świnoujście z 1,8 mln ton obsłużonych ładunków (węgiel, ruda, inne masowe, zboże, drobnica).
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście zarządza obecnie 45 nabrzeżami położonymi w granicach obu portów (prawie 14 km linii). Dzięki obecnie realizowanym inwestycjom porty zyskają nowe i zmodernizowane nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego, dostosowane parametrami do obsługi większych jednostek. Dzisiaj szczecińskie terminale obsługują statki o zanurzeniu do 9,15 m z ładunkiem 25–30 tys. t. Dzięki inwestycjom oraz pogłębieniu toru wodnego do 12,5 m do portu Szczecin będą mogły zawijać jednostki z ładunkiem 45–50 tys. t i zanurzeniem 11,0 m.
Z kolei w Świnoujściu terminal promowy będzie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego. Tam także dzięki dodatkowej inwestycji pojawi się nowy parking dla ciężarówek wraz z całym zapleczem. Rozbudowywany jest terminal LNG poprzez budowę dodatkowego stanowiska rozładunkowo-załadunkowego do obsługi mniejszych jednostek LNG: gazowców, bunkierek oraz jednostek feederowych.
W Świnoujściu wkrótce ruszy też budowa Głębokowodnego Terminala Kontenerowego. Zarząd do końca września czeka na oferty potencjalnych inwestorów i operatorów. Inwestycja ma powstać w ciągu kilku lat i docelowo osiągnąć roczną zdolność przeładunkową ok. 2 mln TEU (znormalizowanych kontenerów).
Czytaj także
- 2024-07-22: Polskie wybrzeże przyciąga coraz więcej turystów z zagranicy. Apartamenty nad morzem wracają do łask inwestorów
- 2024-07-09: Poprawa dostępu do finansowania może napędzić innowacje w firmach. Banki będą miały do odegrania ważną rolę w transformacji cyfrowej i energetycznej gospodarki
- 2024-07-10: Banki mogą nie być w stanie sfinansować wielkich inwestycji w gospodarce. Sektor apeluje o zmiany w formule opodatkowania
- 2024-07-12: Spadł optymizm samorządów dotyczący ich możliwości rozwojowych. W 2025 roku spodziewane jest odbicie
- 2024-06-26: Ostatnie przygotowania do uruchomienia strefy czystego transportu w stolicy. Straż miejska została wyposażona w mobilny punkt kontroli
- 2024-07-05: Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd
- 2024-07-03: Firmy budowlane wyczekują na harmonogram największych krajowych inwestycji. Problemem mogą być terminy i brak rąk do pracy
- 2024-07-09: Zielone aspekty będą zyskiwać w przyszłych przetargach infrastrukturalnych. Branża inwestuje w technologie asfaltowe wspierające dekarbonizację
- 2024-07-10: Producenci systemów sterowania ruchem kolejowym przygotowani do ochrony przed cyberatakami. Czekają na uruchomienie nowych inwestycji na kolei
- 2024-07-16: Polska kolej potrzebuje zarówno nowych inwestycji, jak i realizacji prac utrzymaniowych istniejących linii. Temu do tej pory poświęcano za mało uwagi
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Przedsiębiorcy czekają na doprecyzowanie przepisów dotyczących Małego ZUS-u Plus. W sądach toczy się ponad 600 spraw z ZUS-em
Oddziały Biura Rzecznika MŚP prowadzą już ponad 600 spraw dotyczących Małego ZUS-u Plus. Przedmiotem sporu z ZUS-em jest interpretacja, jak długo – dwa czy trzy lata – powinna trwać przerwa, po upływie której przedsiębiorca może ponownie skorzystać z niższych składek. Pod koniec czerwca Sąd Okręgowy w Gorzowie Wielkopolskim wydał pierwszy wyrok, w którym podzielił korzystną dla przedsiębiorców argumentację Rzecznika MŚP. – Nie stanowi on jeszcze o linii interpretacyjnej. Czekamy na wejście w życie ustawy deregulacyjnej, która ułatwi od stycznia przedsiębiorcom przechodzenie na Mały ZUS Plus – mówi Agnieszka Majewska, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców.
Problemy społeczne
Awaria CrowdStrike’a miała podobne skutki jak potencjalny cyberatak. Uzależnienie od technologii to ryzyko wyłączenia całych gałęzi gospodarki
Ogromna awaria systemu Windows, wywołanego błędem w aktualizacji oprogramowania CrowdStrike, doprowadziła do globalnego paraliżu. Przestały działać systemy istotne z perspektywy codziennego życia milionów ludzi. Tylko w piątek odwołano kilka tysięcy lotów na całym świecie, a w części regionów w USA nie działał numer alarmowy. – To pokazuje, że im bardziej jesteśmy uzależnieni od technologii, tym łatwiej wykluczyć wręcz całe gałęzie gospodarki, a podobne skutki mógłby mieć cyberatak – ocenia Krzysztof Izdebski z Fundacji im. Stefana Batorego. Jego zdaniem tego typu incydenty są nie do uniknięcia i trzeba się na nie lepiej przygotować.
Ochrona środowiska
Nowelizacja przepisów ma przyspieszyć rozwój farm wiatrowych. Do 2040 roku Polska może mieć zainstalowane w nich ponad 40 GW mocy
Jeszcze w tym kwartale ma zostać przyjęty przez rząd projekt zmian w ustawie o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych. Nowelizacja zmniejsza minimalną odległość turbin wiatrowych od zabudowań do 500 m. Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej ocenia, że zmiana odległości zwiększy potencjał energetyki wiatrowej do 2040 roku nawet dwukrotnie, do poziomu 41,1 GW. – Branża czeka też na przyspieszenie procedur, przede wszystkim procedury środowiskowej i całego procesu zmiany przeznaczenia gruntów – mówi Anna Kosińska, członkini zarządu Res Global Investment.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.