Newsy

PKP Informatyka wychodzi poza kolej. Chce proponować miastom inteligentne systemy transportowe

2013-03-14  |  06:30

PKP Informatyka chce wyjść ze swoją ofertą poza kolej. Spółka będzie walczyć o projekty dotyczące inteligentnych systemów transportowych w polskich miastach, w których dziś uczestniczy głównie jako dostawca poszczególnych rozwiązań. Systemy zarządzające m.in. komunikacją miejską i parkingami wdrażają już m.in. Warszawa, Kraków, Gdańsk, Poznań i Szczecin, a w ciągu najbliższych lat zainteresowane mogą być kolejne 33 polskie miasta.

Oferowanie usług w nowych obszarach, zwłaszcza w sektorze publicznym, to jeden z filarów nowej strategii PKP Informatyki. Temu służyło ubiegłoroczne przejęcie Kolejowych Zakładów Łączności.

Naszym celem jest wyjście z ofertą tej spółki na zewnątrz. Zamierzamy budować rozwiązania z zakresu inteligentnych systemów transportowych, które następnie będziemy oferować miastom. Są to systemy, na które jest ostatnio bardzo duże zapotrzebowanie i które dynamicznie się rozwijają. Dziś konkurujemy z potężnymi podmiotami, specjalizującymi się w rozwiązaniach ITS, wyłącznie jako dostawca, a właściwie poddostawca. Ale za chwilę zamierzamy konkurować z nimi w szerszym zakresie – zapewnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Sławomir Nowicki, prezes PKP Informatyka.

Inteligentne systemy transportowe to projekty służące zarządzaniu ruchem w szerokim znaczeniu. Obejmują one m.in. informację pasażerską, lokalizację pojazdów, zarządzanie ruchem na skrzyżowaniach, kierowanie samochodów na parkingi.

Dysponujemy dużym potencjałem technologicznym i wykonawczym. Każdy projekt jesteśmy w stanie zrealizować bardzo szybko, wręcz na zlecenie, ad hoc – podkreśla Nowicki.

Pod koniec lutego Kolejowe Zakłady Łączności podpisały umowę z generalnym wykonawcą systemu w Bydgoszczy na dostawę i wdrożenie elementów systemu. Chodzi m.in. o kompletny system parkingowy, czyli dostarczenie parkomatów, system naprowadzania na wolne miejsca parkingowe z tablicami informacyjnymi i wyposażenie centrum nadzoru. Spółki prowadzą już kolejne rozmowy na temat dostaw kompletnych elementów ITS w innych miastach, również poza granicami kraju.

Prezes zapowiada, że już wkrótce PKP Informatyka i Kolejowe Zakłady Łączności rozpoczną konkurencję z zagranicznymi i polskimi podmiotami świadczącymi takie usługi. Na rynku inteligentnych systemów transportowych jest o co walczyć, bo przeznaczono na nie łącznie 1,2 mld zł. W prawie każdym przypadku inwestycje są dofinansowane ze środków unijnych. Systemy wdrażają już największe miasta, m.in. Warszawa, Poznań, Kraków, Gdańsk i Szczecin. Nowicki mówi, że według szacunków w ciągu najbliższych lat nawet 33 miasta w Polsce mogą być zainteresowane tą ofertą.

Według Nowickiego PKP Informatyka może zgarnąć nawet 15-20 proc. rynku inteligentnych systemów transportowych w Polsce. Ale już 10 proc. prezes spółki uzna za sukces.

Jeżeli chodzi o urządzenia typu hardware - tablice, które wyświetlają różnego rodzaje informacje, na dziś uważam, że możemy konkurować z największymi na świecie. W Bydgoszczy posiadamy zakład produkcyjno-badawczy, który wykonuje tego typu produkty na konkretne zlecenie. Jeśli więc chodzi o design, kolorystykę i inne parametry, to są one dostosowane do konkretnej potrzeby klienta – mówi Sławomir Nowicki.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

Ochrona środowiska

Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

Transport

Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.