Mówi: | Sławomir Nowicki |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | PKP Informatyka |
PKP Informatyka wychodzi poza kolej. Chce proponować miastom inteligentne systemy transportowe
PKP Informatyka chce wyjść ze swoją ofertą poza kolej. Spółka będzie walczyć o projekty dotyczące inteligentnych systemów transportowych w polskich miastach, w których dziś uczestniczy głównie jako dostawca poszczególnych rozwiązań. Systemy zarządzające m.in. komunikacją miejską i parkingami wdrażają już m.in. Warszawa, Kraków, Gdańsk, Poznań i Szczecin, a w ciągu najbliższych lat zainteresowane mogą być kolejne 33 polskie miasta.
Oferowanie usług w nowych obszarach, zwłaszcza w sektorze publicznym, to jeden z filarów nowej strategii PKP Informatyki. Temu służyło ubiegłoroczne przejęcie Kolejowych Zakładów Łączności.
– Naszym celem jest wyjście z ofertą tej spółki na zewnątrz. Zamierzamy budować rozwiązania z zakresu inteligentnych systemów transportowych, które następnie będziemy oferować miastom. Są to systemy, na które jest ostatnio bardzo duże zapotrzebowanie i które dynamicznie się rozwijają. Dziś konkurujemy z potężnymi podmiotami, specjalizującymi się w rozwiązaniach ITS, wyłącznie jako dostawca, a właściwie poddostawca. Ale za chwilę zamierzamy konkurować z nimi w szerszym zakresie – zapewnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Sławomir Nowicki, prezes PKP Informatyka.
Inteligentne systemy transportowe to projekty służące zarządzaniu ruchem w szerokim znaczeniu. Obejmują one m.in. informację pasażerską, lokalizację pojazdów, zarządzanie ruchem na skrzyżowaniach, kierowanie samochodów na parkingi.
– Dysponujemy dużym potencjałem technologicznym i wykonawczym. Każdy projekt jesteśmy w stanie zrealizować bardzo szybko, wręcz na zlecenie, ad hoc – podkreśla Nowicki.
Pod koniec lutego Kolejowe Zakłady Łączności podpisały umowę z generalnym wykonawcą systemu w Bydgoszczy na dostawę i wdrożenie elementów systemu. Chodzi m.in. o kompletny system parkingowy, czyli dostarczenie parkomatów, system naprowadzania na wolne miejsca parkingowe z tablicami informacyjnymi i wyposażenie centrum nadzoru. Spółki prowadzą już kolejne rozmowy na temat dostaw kompletnych elementów ITS w innych miastach, również poza granicami kraju.
Prezes zapowiada, że już wkrótce PKP Informatyka i Kolejowe Zakłady Łączności rozpoczną konkurencję z zagranicznymi i polskimi podmiotami świadczącymi takie usługi. Na rynku inteligentnych systemów transportowych jest o co walczyć, bo przeznaczono na nie łącznie 1,2 mld zł. W prawie każdym przypadku inwestycje są dofinansowane ze środków unijnych. Systemy wdrażają już największe miasta, m.in. Warszawa, Poznań, Kraków, Gdańsk i Szczecin. Nowicki mówi, że według szacunków w ciągu najbliższych lat nawet 33 miasta w Polsce mogą być zainteresowane tą ofertą.
Według Nowickiego PKP Informatyka może zgarnąć nawet 15-20 proc. rynku inteligentnych systemów transportowych w Polsce. Ale już 10 proc. prezes spółki uzna za sukces.
– Jeżeli chodzi o urządzenia typu hardware - tablice, które wyświetlają różnego rodzaje informacje, na dziś uważam, że możemy konkurować z największymi na świecie. W Bydgoszczy posiadamy zakład produkcyjno-badawczy, który wykonuje tego typu produkty na konkretne zlecenie. Jeśli więc chodzi o design, kolorystykę i inne parametry, to są one dostosowane do konkretnej potrzeby klienta – mówi Sławomir Nowicki.
Czytaj także
- 2025-08-07: W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów
- 2025-07-04: Część środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]
- 2025-07-21: Zwalczanie mobbingu wciąż bardzo trudne. Prawo jest nieprecyzyjne, a inspektorzy pracy nie mają wystarczających narzędzi
- 2025-06-23: Polscy inżynierowie pracują w Częstochowie nad systemami do zautomatyzowanej jazdy. Opracowali jeden z najszybszych komputerów na świecie
- 2025-07-17: Za 90 proc. wypadków drogowych odpowiada człowiek. Rozwój autonomicznych pojazdów może to ryzyko ograniczyć
- 2025-06-30: Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku
- 2025-08-04: W 2030 roku zetki będą stanowić jedną trzecią globalnej siły roboczej. Ich odmienne od starszej generacji oczekiwania zmienią podejście firm
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-04-15: Obciążenia regulacyjne uderzają w branżę nowych technologii i start-upy. To może hamować innowacje
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi
Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.
Transport
Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.
Infrastruktura
W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.