Newsy

PKP Informatyka wychodzi poza kolej. Chce proponować miastom inteligentne systemy transportowe

2013-03-14  |  06:30

PKP Informatyka chce wyjść ze swoją ofertą poza kolej. Spółka będzie walczyć o projekty dotyczące inteligentnych systemów transportowych w polskich miastach, w których dziś uczestniczy głównie jako dostawca poszczególnych rozwiązań. Systemy zarządzające m.in. komunikacją miejską i parkingami wdrażają już m.in. Warszawa, Kraków, Gdańsk, Poznań i Szczecin, a w ciągu najbliższych lat zainteresowane mogą być kolejne 33 polskie miasta.

Oferowanie usług w nowych obszarach, zwłaszcza w sektorze publicznym, to jeden z filarów nowej strategii PKP Informatyki. Temu służyło ubiegłoroczne przejęcie Kolejowych Zakładów Łączności.

Naszym celem jest wyjście z ofertą tej spółki na zewnątrz. Zamierzamy budować rozwiązania z zakresu inteligentnych systemów transportowych, które następnie będziemy oferować miastom. Są to systemy, na które jest ostatnio bardzo duże zapotrzebowanie i które dynamicznie się rozwijają. Dziś konkurujemy z potężnymi podmiotami, specjalizującymi się w rozwiązaniach ITS, wyłącznie jako dostawca, a właściwie poddostawca. Ale za chwilę zamierzamy konkurować z nimi w szerszym zakresie – zapewnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Sławomir Nowicki, prezes PKP Informatyka.

Inteligentne systemy transportowe to projekty służące zarządzaniu ruchem w szerokim znaczeniu. Obejmują one m.in. informację pasażerską, lokalizację pojazdów, zarządzanie ruchem na skrzyżowaniach, kierowanie samochodów na parkingi.

Dysponujemy dużym potencjałem technologicznym i wykonawczym. Każdy projekt jesteśmy w stanie zrealizować bardzo szybko, wręcz na zlecenie, ad hoc – podkreśla Nowicki.

Pod koniec lutego Kolejowe Zakłady Łączności podpisały umowę z generalnym wykonawcą systemu w Bydgoszczy na dostawę i wdrożenie elementów systemu. Chodzi m.in. o kompletny system parkingowy, czyli dostarczenie parkomatów, system naprowadzania na wolne miejsca parkingowe z tablicami informacyjnymi i wyposażenie centrum nadzoru. Spółki prowadzą już kolejne rozmowy na temat dostaw kompletnych elementów ITS w innych miastach, również poza granicami kraju.

Prezes zapowiada, że już wkrótce PKP Informatyka i Kolejowe Zakłady Łączności rozpoczną konkurencję z zagranicznymi i polskimi podmiotami świadczącymi takie usługi. Na rynku inteligentnych systemów transportowych jest o co walczyć, bo przeznaczono na nie łącznie 1,2 mld zł. W prawie każdym przypadku inwestycje są dofinansowane ze środków unijnych. Systemy wdrażają już największe miasta, m.in. Warszawa, Poznań, Kraków, Gdańsk i Szczecin. Nowicki mówi, że według szacunków w ciągu najbliższych lat nawet 33 miasta w Polsce mogą być zainteresowane tą ofertą.

Według Nowickiego PKP Informatyka może zgarnąć nawet 15-20 proc. rynku inteligentnych systemów transportowych w Polsce. Ale już 10 proc. prezes spółki uzna za sukces.

Jeżeli chodzi o urządzenia typu hardware - tablice, które wyświetlają różnego rodzaje informacje, na dziś uważam, że możemy konkurować z największymi na świecie. W Bydgoszczy posiadamy zakład produkcyjno-badawczy, który wykonuje tego typu produkty na konkretne zlecenie. Jeśli więc chodzi o design, kolorystykę i inne parametry, to są one dostosowane do konkretnej potrzeby klienta – mówi Sławomir Nowicki.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Polityka

D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi

Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.

Transport

Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.

Infrastruktura

W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.