Mówi: | Janusz Malinowski |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | PKP Intercity |
PKP Intercity: kolejne 150 wagonów do remontu. W sierpniu przetarg
Modernizacji w PKP Intercity ciąg dalszy. W sierpniu przewoźnik zamierza ogłosić przetarg na remont 150 kolejnych wagonów. W najbliższym czasie podpisze też kontrakt na zakup 25 nowych wagonów. Choć przetarg nie jest jeszcze rozstrzygnięty, jak informuje prezes PKP Intercity, prawdopodobnie wygra go jedyny oferent – Zakłady Cegielskiego w Poznaniu.
PKP Intercity stopniowo unowocześnia posiadany tabor. Przedstawiciele spółki podkreślają, że kolejne inwestycje mają prowadzić do skrócenia czasu podróży między poszczególnymi miastami i poprawy komfortu pasażerów.
– W sierpniu planujemy ogłoszenie przetargu na modernizację kolejnych 150 wagonów – zapowiada Janusz Malinowski, prezes Zarządu PKP Intercity w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria.
Na tym firma poprzestać nie zamierza. Zdaniem jej szefa, kolejne inwestycje, są tylko kwestią czasu.
– W najbliższych tygodniach będziemy podpisywali kolejny kontrakt na zakup 25 nowych wagonów, w których standard jest naprawdę wysoki – mówi Janusz Malinowski. – Nasze najnowsze wagony zapewniają zdecydowanie wyższy standard niż jakikolwiek inny środek komunikacji.
Kontrakt obejmuje dostarczenie 25 wagonów w 1,5 roku. Przewoźnik chce wydać na ten cel ponad 150 mln zł.
Nowe wagony będą jeździły na trasie między Wrocławiem, Poznaniem a Gdynią. Jak podkreśla Janusz Malinowski, dzięki temu pasażerowie będą podróżować wygodnie i szybciej. Jeszcze niedawno podróż z Trójmiasta do Poznania zajmowała ponad 5,5 godziny. Teraz trwa około 3,5 godz. i według zapowiedzi szefa spółki kolejowej, wkrótce będzie jeszcze krótsza.
Kontrakt na dostarczenie wagonów jest teraz dopinany na ostatni guzik.
– Ostatecznie przetarg na wykonawcę nie jest jeszcze rozstrzygnięty, ale analizując oferty, co znane jest rynkowi, będą to Zakłady im. Hipolita Cegielskiego z Poznania – mówi prezes PKP Intercity.
Oferta poznańskich zakładów była jedyną, jaka wpłynęła do spółki na ogłoszony w kwietniu przetarg.
Cegielski jest również jedną z trzech firm, które podpisały z Intercity umowę na modernizację 68 wagonów. Wartość tego kontraktu to 180 mln zł. Nowy tabor będzie kursować na trasie Szczecin – Poznań – Wrocław – Kraków – Rzeszów – Przemyśl.
Podobne zmiany czekają linie w całej Polsce. Pod koniec maja ubiegłego roku PKP Intercity zamówiło 20 bardzo szybkich pociągów Pendolino, które będą obsługiwały linię Gdynia – Warszawa – Kraków – Katowice.
– Podroż z Warszawy do Gdańska skróci się docelowo do 2,5 godziny – zapowiada Janusz Malinowski, – Do Krakowa i Katowic trwać będzie 2 godziny i 10 minut.
Jeśli nie będzie problemów z realizacją inwestycji, pociągi wejdą do eksploatacji w grudniu 2014 roku. Z zakupem nowych składów wiążą się kolejne inwestycje. Spółka zamierza zmodernizować linie trakcyjne oraz wybudować centrum serwisowe dla Pendolino w Warszawie.
Czytaj także
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-22: Doda: Podczas koncertów zawsze staram się robić jakieś ekstrashow, by wzbudzić emocje. Mam dużo pomysłów, natomiast wszystko zależy od funduszy i organizatorów
- 2025-04-08: Alkohol najbardziej rozpowszechnioną substancją psychoaktywną u młodzieży. Coraz większa popularność e-papierosów
- 2025-04-24: Ataki cybernetyczne na kolej stają się coraz częstsze. Hakerzy zwykle chcą doprowadzić do paraliżu
- 2025-02-24: Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów
- 2025-03-13: Co trzeci wypadek na kolei powoduje kierowca samochodu. Wciąż za mało skrzyżowań bezkolizyjnych
- 2025-04-10: Cyfryzacja kolei będzie przyspieszać. To jeden z głównych obszarów inwestycji w branży
- 2024-06-21: Prezes CPK: Czekamy na decyzję kierunkową rządu. Od 1 lipca spółka przechodzi pod nadzór Ministerstwa Infrastruktury
- 2024-07-10: Producenci systemów sterowania ruchem kolejowym przygotowani do ochrony przed cyberatakami. Czekają na uruchomienie nowych inwestycji na kolei
- 2024-07-16: Polska kolej potrzebuje zarówno nowych inwestycji, jak i realizacji prac utrzymaniowych istniejących linii. Temu do tej pory poświęcano za mało uwagi
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi
Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.
Transport
Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.
Infrastruktura
W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.