Mówi: | Janusz Malinowski |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | PKP Intercity |
PKP Intercity: kolejne 150 wagonów do remontu. W sierpniu przetarg
Modernizacji w PKP Intercity ciąg dalszy. W sierpniu przewoźnik zamierza ogłosić przetarg na remont 150 kolejnych wagonów. W najbliższym czasie podpisze też kontrakt na zakup 25 nowych wagonów. Choć przetarg nie jest jeszcze rozstrzygnięty, jak informuje prezes PKP Intercity, prawdopodobnie wygra go jedyny oferent – Zakłady Cegielskiego w Poznaniu.
PKP Intercity stopniowo unowocześnia posiadany tabor. Przedstawiciele spółki podkreślają, że kolejne inwestycje mają prowadzić do skrócenia czasu podróży między poszczególnymi miastami i poprawy komfortu pasażerów.
– W sierpniu planujemy ogłoszenie przetargu na modernizację kolejnych 150 wagonów – zapowiada Janusz Malinowski, prezes Zarządu PKP Intercity w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria.
Na tym firma poprzestać nie zamierza. Zdaniem jej szefa, kolejne inwestycje, są tylko kwestią czasu.
– W najbliższych tygodniach będziemy podpisywali kolejny kontrakt na zakup 25 nowych wagonów, w których standard jest naprawdę wysoki – mówi Janusz Malinowski. – Nasze najnowsze wagony zapewniają zdecydowanie wyższy standard niż jakikolwiek inny środek komunikacji.
Kontrakt obejmuje dostarczenie 25 wagonów w 1,5 roku. Przewoźnik chce wydać na ten cel ponad 150 mln zł.
Nowe wagony będą jeździły na trasie między Wrocławiem, Poznaniem a Gdynią. Jak podkreśla Janusz Malinowski, dzięki temu pasażerowie będą podróżować wygodnie i szybciej. Jeszcze niedawno podróż z Trójmiasta do Poznania zajmowała ponad 5,5 godziny. Teraz trwa około 3,5 godz. i według zapowiedzi szefa spółki kolejowej, wkrótce będzie jeszcze krótsza.
Kontrakt na dostarczenie wagonów jest teraz dopinany na ostatni guzik.
– Ostatecznie przetarg na wykonawcę nie jest jeszcze rozstrzygnięty, ale analizując oferty, co znane jest rynkowi, będą to Zakłady im. Hipolita Cegielskiego z Poznania – mówi prezes PKP Intercity.
Oferta poznańskich zakładów była jedyną, jaka wpłynęła do spółki na ogłoszony w kwietniu przetarg.
Cegielski jest również jedną z trzech firm, które podpisały z Intercity umowę na modernizację 68 wagonów. Wartość tego kontraktu to 180 mln zł. Nowy tabor będzie kursować na trasie Szczecin – Poznań – Wrocław – Kraków – Rzeszów – Przemyśl.
Podobne zmiany czekają linie w całej Polsce. Pod koniec maja ubiegłego roku PKP Intercity zamówiło 20 bardzo szybkich pociągów Pendolino, które będą obsługiwały linię Gdynia – Warszawa – Kraków – Katowice.
– Podroż z Warszawy do Gdańska skróci się docelowo do 2,5 godziny – zapowiada Janusz Malinowski, – Do Krakowa i Katowic trwać będzie 2 godziny i 10 minut.
Jeśli nie będzie problemów z realizacją inwestycji, pociągi wejdą do eksploatacji w grudniu 2014 roku. Z zakupem nowych składów wiążą się kolejne inwestycje. Spółka zamierza zmodernizować linie trakcyjne oraz wybudować centrum serwisowe dla Pendolino w Warszawie.
Czytaj także
- 2025-02-24: Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów
- 2024-06-21: Prezes CPK: Czekamy na decyzję kierunkową rządu. Od 1 lipca spółka przechodzi pod nadzór Ministerstwa Infrastruktury
- 2024-07-10: Producenci systemów sterowania ruchem kolejowym przygotowani do ochrony przed cyberatakami. Czekają na uruchomienie nowych inwestycji na kolei
- 2024-07-16: Polska kolej potrzebuje zarówno nowych inwestycji, jak i realizacji prac utrzymaniowych istniejących linii. Temu do tej pory poświęcano za mało uwagi
- 2024-06-13: Lewitująca i autonomiczna kolej może być przyszłością transportu. Polacy pracują nad ultraszybką technologią
- 2024-05-24: CPK nadal pod znakiem zapytania. Wyzwaniem jest nie tylko budowa lotniska, ale także sieci kolejowej
- 2024-06-03: Przewoźnicy kolejowi chcą obniżki stawek dostępu do infrastruktury kolejowej. Pozwoliłoby to im konkurować z towarowym przewozem drogowym
- 2024-05-17: Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
- 2024-03-22: Wodorowe lokomotywy testowane w kolejnych krajach. Na polskie tory wyjadą najwcześniej za kilka lat
- 2024-03-21: Branża budownictwa kolejowego w trudnej sytuacji po dwuletnim wyhamowaniu zamówień. W tym roku spodziewa się ożywienia i uruchomienia dużej liczby przetargów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Farmacja

Polska uzależniona od leków z importu. To zagrożenie dla bezpieczeństwa lekowego kraju
Niespełna jedna trzecia sprzedawanych w Polsce leków jest produkowana w naszym kraju, podczas gdy średnia europejska to około 70 proc. Uzależnienie od importu jest poważnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa lekowego. Wzmocnieniu tego obszaru ma służyć jeden z konkursów w ramach KPO, który niedawno rozstrzygnęła Agencja Badań Medycznych. 112 mln zł trafi na wsparcie 22 projektów z obszaru innowacyjnych technologii biomedycznych. Jeden z nich dotyczy opracowania leków generycznych stosowanych w leczeniu POChP i astmy.
Robotyka i SI
Unia Europejska spóźniona w wyścigu AI. Eksperci apelują o szybsze inwestycje i zaprzestanie regulacji

– Decyzja o zainwestowaniu 200 mld euro w sztuczną inteligencję została podjęta zbyt późno – ocenia dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema. Jak podkreśla, Europa pozostaje w tyle za Stanami Zjednoczonymi i Chinami w zakresie innowacji. Kluczowe znaczenie ma teraz tempo i sposób dystrybucji środków – jeśli zostaną przekazane zbyt późno, efekty inwestycji mogą się stać nieaktualne w dynamicznie rozwijającym się świecie AI. Kolejne postulaty dotyczą zaprzestania regulacji i skupienia się na technologicznych niszach, w których jesteśmy liderami.
Sport
Rusza nowy sezon rowerów publicznych. Na ten element zrównoważonej mobilności stawia coraz więcej polskich miast [DEPESZA]

1 marca wystartował nowy sezon rowerów publicznych Nextbike. W tym roku mieszkańcy 80 polskich miast będą mieli do dyspozycji około 18 tys. rowerów. Szczególnym projektem będzie integracja działającego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Metroroweru z Kolejami Śląskimi, co stworzy jeden z pierwszych w Polsce systemów transportowych w modelu mobility as a service. – Miasta konsekwentnie rozwijają infrastrukturę rowerową, dostrzegając jej kluczową rolę w budowaniu zrównoważonego transportu – ocenia Tomasz Wojtkiewicz, prezes zarządu Grupy Nextbike.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.