Mówi: | Andrzej Massel |
Funkcja: | Wiceminister Transportu |
PKP PLK straci, ale może wzrosnąć liczba przewozów
Wciąż nie ma decyzji Urzędu Transportu Kolejowego w sprawie stawek za korzystanie z infrastruktury kolejowej PKP Polskich Linii Kolejowych. Przewoźnik złożył do zatwierdzenia nowy, poprawiony projekt ponad tydzień temu. Poprzedni, zdaniem UTK, zakładał m.in. zbyt wysokie podwyżki opłat sieciowych.
Zarządca większości linii kolejowych, PKP PLK w marcu wnioskował o blisko 9-proc. podwyżkę stawek. Według prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, propozycja nowych stawek nie miała żadnego uzasadnienia, dlatego projekt odesłano do poprawki.
- Nowe stawki, które zostały przedłożone przez PLK są w pewnym sensie kompromisem, gdyż uwzględniają tylko część kosztów, które były wzięte pod uwagę przy pierwotnej wersji. Mówimy tu np. o kosztach Straży Ochrony Kolei - wyjaśnia wiceminister transportu Andrzej Massel.
Jak informuje UTK, przedstawiony poprzednio projekt cechuje również "nierównomierne określenie wysokości stawek dla przedziałów masy brutto pociągów i kategorii linii kolejowych". Ponadto odrzucono również propozycję stawek jednostkowych za dostęp do urządzeń związanych z obsługą pociągów.
O odrzucenie pierwszej wersji projektu wnioskowało do UTK kilku przewoźników, m.in. PKP Intercity oraz CTL Logistics, argumentując, że podwyżki opłat zmniejszą konkurencyjność transportu kolejowego wobec drogowego. Obecnie obowiązujące stawki stanowią ok. 1/3 kosztów ponoszonych przez przewoźnika, a i tak stan infrastruktury pozostawia wiele do życzenia.
Teraz prezes Urzędu Transportu Kolejowego bada, czy nowy projekt uwzględnia wydane w kwietniu wskazania. Nawet jeśli UTK zaakceptuje proponowane stawki, PKP PLK może na tym stracić.
- To nie jest rozwiązanie neutralne. Coś za coś. Koszty mogą być niższe, ale kosztem większego deficytu PLK - podkreśla Andrzej Massel.
Jednocześnie dodaje, że niższa podwyżka opłat może pozytywnie wpłynąć na rynek przewozów w Polsce.
- Niższe stawki oznaczają większą dostępność infrastruktury dla przewoźników kolejowych, czyli zwiększoną atrakcyjność tej infrastruktury. To może się przełożyć na wygenerowanie dodatkowych przewozów - prognozuje wiceminister transportu. - My jesteśmy tego świadomi, dlatego patrzymy na tę sytuację dość spokojnie.
Wnioskowane stawki miałyby zacząć obowiązywać od grudnia 2012 roku.
Czytaj także
- 2025-07-09: GUS chce walczyć z fake newsami. Współpraca z sektorem prywatnym ma pomóc ograniczyć chaos informacyjny
- 2025-07-02: Unijne mechanizmy ułatwiają zwiększenie wydatków na obronność przez europejskie kraje NATO. Ważnym aspektem infrastruktura podwójnego zastosowania
- 2025-07-10: UE w 80 proc. technologicznie polega na innych krajach. Zależność cyfrowa od USA i Chin może być zagrożeniem dla bezpieczeństwa
- 2025-07-30: Polacy z niejednoznacznymi opiniami na temat autonomicznych pojazdów. Wiedzą o korzyściach, ale zgłaszają też obawy
- 2025-07-17: Za 90 proc. wypadków drogowych odpowiada człowiek. Rozwój autonomicznych pojazdów może to ryzyko ograniczyć
- 2025-07-07: Branża budowlana przygotowuje się na boom w inwestycjach infrastrukturalnych. Wyzwaniem może być dostęp do kadr i materiałów
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-26: Orlen stawia na produkcję syntetycznych paliw lotniczych i zeroemisyjny wodór. Szuka innowacji w tych obszarach
- 2025-05-14: Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem
- 2025-04-08: Blisko 10 mln Ukraińców nie ma dostępu do wody pitnej lub infrastruktury sanitarnej. Na jej odbudowę potrzeba 11,3 mld dol.
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi
Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.
Transport
Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.
Infrastruktura
W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.