Mówi: | Robert Kuczyński |
Funkcja: | rzecznik prasowy |
Firma: | PKP PLK |
PKP PLK zainwestuje kilkadziesiąt milionów złotych w bezpieczeństwo
Na polskich torach ma być bezpieczniej. PKP PLK prowadzi zarówno remonty torów i przejazdów kolejowych, jak i szkolenia dla pracowników. Dyżurni ruchu przechodzą szkolenia z radzenia sobie ze stresem, a wkrótce będą mogli ćwiczyć na wartych kilka milionów złotych symulatorach.
– W ubiegłym roku przyjęliśmy program ponad 100 inicjatyw, które były związane z poprawą bezpieczeństwa. Zarówno w obszarze formalnym, w obszarze naszych procedur, jak i w obszarze urządzeń, inwestycji oraz szkoleń pracowników. Liczba tych inicjatyw od momentu, kiedy zainaugurowaliśmy program znacznie się zwiększyła, w tej chwili jest ich ponad 140 – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Robert Kuczyński, rzecznik prasowy PKP PLK.
Spółka zarządzająca polską infrastrukturą kolejową zrealizowała już ponad połowę z zaplanowanych inicjatyw. Kuczyński podkreśla jednak, że cały program to ciągłe, codzienne działania. Dlatego trudno podsumować łączne koszty akcji zwiększania bezpieczeństwa na polskiej kolei. Według Kuczyńskiego należy mówić o dziesiątkach milionów złotych.
Kilka milionów będą kosztować nowoczesne symulatory dla dyżurnych ruchu, które PKP PLK wkrótce kupi. Procedura jest już przygotowywana. Dzięki urządzeniom ponad 9 tys. pracujących w PLK dyżurnych ruchu będzie mogło lepiej przygotować się do swojej pracy, polegającej na układaniu trasy pociągów. Spółka oferuje osobom na tym stanowisku również wsparcie w radzeniu sobie ze stresem.
– W pierwszej kolejności przystąpiliśmy do szkoleń dotyczących umiejętności radzenia sobie z sytuacjami stresowymi. Konieczność podejmowania szybkich trafnych decyzji jest bardzo ważnym elementem pracy dyżurnych – wyjaśnia Kuczyński. – Symulatory są kolejnym etapem, który planujemy zrealizować, chcemy zakupić 8 symulatorów, na których nasi pracownicy będą regularnie utrzymywać i zwiększać poziom swoich kompetencji.
PKP PLK prowadzi obecnie ponad 100 programów inwestycyjnych w infrastrukturę kolejową w 250 miejscach w całej Polsce, to przede wszystkim modernizacja torów, ale i przebudowa przejazdów kolejowych, co jest szczególnie istotne dla bezpieczeństwa. Jak podkreśla Kuczyński, na przejazdach kolejowo-drogowych dochodzi aż do 40 proc. wszystkich tragicznych zdarzeń. Tam też jest najwięcej ofiar, a winni najczęściej są nieostrożni kierowcy.
– Jeśli chodzi o programy przejazdowe, mamy w planach modernizację ponad 400 przejazdów kolejowych. Jest to związane zarówno z poziomem zabezpieczeń, jak i wdrożeniem nowoczesnych urządzeń na przejazdach kolejowych, co będzie zapewniało wyższy poziom bezpieczeństwa w ramach danej kategorii przejazdu kolejowego – mówi Kuczyński. – Budowa przejść podziemnych, wiaduktów, różnego rodzaju zabezpieczeń wpływa również korzystanie na bezpieczeństwo ruchu wokół kolei, ponieważ eliminuje potencjalne możliwości potrąceń bądź wjazdu kierowców na tory w momencie, kiedy jest to niebezpieczne.
Łącznie aż 80 proc. wszystkich zdarzeń wpływających na ruch kolejowy jest spowodowanych czynnikami zewnętrznymi.
– Mam na myśli kierowców przejeżdżających przez przejazdy kolejowo-drogowe w momencie, kiedy jest to nieuprawnione. Mam na myśli osoby, które poruszają się po torach w miejscach niedozwolonych i narażają na niebezpieczeństwo siebie i wprowadzają również potencjalne zagrożenie dla ruchu kolejowego – tłumaczy Kuczyński.
By zwiększać świadomość wśród kierowców oraz pieszych PKP PLK kontynuuje kampanię „Bezpieczny przejazd”. 17 czerwca odbył się „Bezpieczny poniedziałek”, w trakcie którego w 23 miejscach w Polsce miała miejsce kampania ucząca użytkowników dróg, w jaki sposób należy bezpiecznie przekraczać przejazdy kolejowo-drogowe.
Kuczyński dodaje, że w ramach poprawy bezpieczeństwa na kolei PKP PLK buduje również nowoczesne lokalne centra sterowania. Dzięki wysokiej klasy sprzętowi komputerowemu i systemom informatycznym prawdopodobieństwo popełnienia błędu przez pracownika znacznie maleje.
Czytaj także
- 2025-06-27: Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku
- 2025-06-24: Nie brakuje przeciwników zwiększenia wydatków na obronność do 5 proc. Obawiają się, że paradoksalnie zagrozi to bezpieczeństwu Europy
- 2025-07-01: Koniec polskiej prezydencji w Radzie UE. Doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków na obronność
- 2025-06-30: Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku
- 2025-06-11: Wiceprzewodniczący PE: Polska prezydencja zapewniła UE stabilność w niepewnych czasach. Wiele inicjatyw dotyczyło obronności
- 2025-06-11: Bolt rozpoczyna szkolenia z bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Będzie wprowadzać także nowe funkcje bezpieczeństwa
- 2025-06-02: UE zmienia podejście do transformacji energetycznej i łączy ją z konkurencyjnością. To zasługa polskiej prezydencji
- 2025-06-09: Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-27: Globalny sektor finansowy mocniej otwiera się na blockchain. Nowe regulacje likwidują kolejne bariery na rynku
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Wraz z czerwcem kończy się druga polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. W ciągu sześciu miesięcy instytucja ta pod przewodnictwem Polski podejmowała działania na rzecz bezpieczeństwa, w wielu wymiarach: zewnętrznym, wewnętrznym, informacyjnym, ekonomicznym, energetycznym, żywnościowym i zdrowotnym. Przede wszystkim doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków UE na obronność. Od 1 lipca pałeczkę przejmują Duńczycy, którzy zwrócą uwagę m.in. na obronę Bałtyku.
Transport
Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.